Permalänk
Medlem

Pc3200 2-2-2-5

Nu sitter man ju här med ett rätt fint grfikkort. Tyvärr verkar det som jag inte riktigt kan utnyttja det till max. BF2 kräver mer ram än vad jag har i datorn för tillfället. OCZ har tydligen slutat sälja sina produkter i Sverige om jag har förstått det rätt. Däremot såg jag att datorbutiken hade mina minnen i lager fortfarande:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1GBDDROCZPLK...

Visst, det känns alltid rätt bra att ha identiska minnen i burken men det är å andra sidan inte särskilt rationellt. Finns det några andra schyssta minnen som jag skulle kunna köpa istället?

Denna dator hade jag tänkt ha iaf tre år till i denna setup. Och då kommet 1024 i RAM definitivt inte räcka. Jag håller även på med en del videoredigering vilket kan vara krävande.

Eftersom dessa minnen troligen inte kommer att gå att få tag i i framtiden, bör jag klippa till nu?

De kostar ju en del även om det inte är det största problemet.
Kanske t.om. finns något billigare ställe?
Webbhallen köpte jag dem från ursprungligen men de har dem inte i lager och varan har tyvärr utgått.

Sedan vill man ju inte köpa från någon opålitlig affär...
Datorbutiken köpte jag lite prylar ifrån så de är rätt bra, tyvärr ingen direktbetalning via internet som Webhallen bara...

Så, min fråga är altså om det är värt att köpa dessa minnen nu eftersom de inte kommer att gå att få tag i senare? Än så länge har jag inte överklockat så mkt då mitt moderkort inte riktigt vill. 4x512 MB är väl inte det bästa att överklocka med om jag nu köper det, men det är värt det...

Jag köpte ju självfallet dessa minnen ursprungligen för att överklocka så jag vill ju inte köpa några sunkiga minnen som tar bort denna möjlighet.

Detta blev väldigt långt, men har någon av er orkat läsa ända hit så kanske ni även orkar skriva någon kommentar?

Tack och hej

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft bättre minnen än OCZ. Rekommenderas.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men är det inte så att minneskontrollern på winchester har problem med 4 st minnesstickor ?

Permalänk
Medlem

Kann bli problem o kjöra 4 minnen,men brukar gå om du kjör dom i 2t.
Har du dom minnerna så måste du kjöpa dom igjen annars e de garanterat att bli problem.
xxbiker

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

det är förmodligen inte exakt samma Rev.2or, eftersom de nya har TCC5 och dina har TCCD. dock är det bara marginell skillnad högst upp i toppen.
alltså du får ju köra 2T med 4 stickor ram, dock är det inte så stor skillnad mellan 1t och 2t i verkligheten när du har 4x512. i benchmarks syns det men i verkligheten är det inte så stort.
så jag tycker att du ska slå till.

ps. om processorn är oklockad kan den vara flaskhalsen

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stevie
rätta mig om jag har fel men är det inte så att minneskontrollern på winchester har problem med 4 st minnesstickor ?

För att 4 minnen ska funka på winchester så måste minnerna ha 333mhz och 2T. 4st minne med Venice körs på 400Mhz och 2T. Men självklart kan man klocka högre än detta, men man kommer inte lika högt som man gör med 2 st stickor av samma minne.

Tillägger också att man kan köra med 1T på Venice med 4 st minne, men då måste minnerna vara enkelsidiga, detta så vid jag vet har bara lyckats med DFI nf4 moderkort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hmm okej, tack för tipsen. Men jag slår nog till iaf. Jag ska bygga server någon gång det närmaste halvåret. Då får jag köpa ny CPU och köra in min "gamla" i servern. Då kanske det blir lite mindre problem. Men ni menar att CPUn inte är tillräckligt vass? Har inte lyckats klocka upp den så mkt. Man måste höja spänning direkt dessutom. Inget bra exemplar antar jag... Jag tycker CPUn har räckt hittils så jag kör oklockat men minnena i 1T och alla timings på minsta som går på mitt mobo. Har inte så bra cirkulation i chassit att jag vågar höja spänningen för mycket. Testade på 1.65v en gång men då blev CPUn för varm. 60 grader om jag inte minns fel. 1.5v går väl an, men det kör jag bara om jag verkligen tjänar på det. Kanske ska testa?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

kika hur högt du kommer med 1.6v. du behöver inte gå högre eftersom du använder datorn vardagligt.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Körde precis i 1.5v i 2600Mhz. Dividers på minnena så de gick i ca 218Mhz med 2-2-2-5. Jag täntke överklocka minnena egentligen men jag råkade fixa runt för mkt. Sen lyckades jag inte ens överklocka till 240Mhz i 2-3-3-5 som jag alltid har kunnat förut. I Super PI resulterade detta i ca 34s. 39s allt oklockat. Jag skrev fel förut, jag menade 1.55v, inte 1.65v - sorry!

Men ni säger att man inte kan köra 4st stickor och bibehålla 200Mhz (DDR400) i 2-2-2-5? Jag måste altså dra ner en bra bit, eller fungerar det inte alls? För jag misstänker att minenskontrollern är rätt värdelös i min nuvarande CPU. Jag kommer inte högre än 240Mhz 2-3-3-5 med något BIOS oavsett hur värdelösa timings jag än har.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

alltså, de minnena som du har, samma som mig. dom ska man inte klocka med 2-2-2-5. utan du ska ha 2.5-3-3-7 eller 2.5-4-3-7.

1.5v i 2.6ghz tycker jag är bra för en winchester

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
alltså, de minnena som du har, samma som mig. dom ska man inte klocka med 2-2-2-5. utan du ska ha 2.5-3-3-7 eller 2.5-4-3-7.

1.5v i 2.6ghz tycker jag är bra för en winchester

Stämmer. Som kuriosa kan man nämna att en person på xtremesystems.org lyckats köra ett par gamla BH5:or i 300MHz 2-2-2-5 1T. Dock med nästan 4v till minnena.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jag tror ni missuppfatatde lite. Jag överklockade inte i 2-2-2-5 Jag körde med andra timings. Dessutom var den definitivt inte stabil i 2600Mhz. Körde bara ett SuperPI. Tror inte jag fått den stabil över 2400Mhz om ens det. Jag tycker inte att det ger så mkt att det är värt det. Det är ju inte direkt som bytet mellan min förra Dell P4 2,2Ghz till detta =P Den blir så satans varm bara (om jag OC och ökar spänningen - 60 grader load)... Jag tror jag investerar i lite mer minne istället för att steka CPUn, om det nu går dvs.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hjälpsam

Ett alternativ är Corsair 3200C2 1024mb stickor med 2-3-2-6-1T timings för att undvika problem och köra med 2gb på 2pinnar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1GBDDROCZPLK...

Dessa verkar vara rätt bra annars. Jag har bara kört 2-3-3-6 varianten visserligen men de har presterat bra i tester iallafall. Och priset är ju inte fy skam.

www.geilusa.com

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1GBDDROCZPLK...

Dessa verkar vara rätt bra annars. Jag har bara kört 2-3-3-6 varianten visserligen men de har presterat bra i tester iallafall. Och priset är ju inte fy skam.

www.geilusa.com

Jag trodde det var precis dem jag hade nu? Tänkte köpa ett till kit med såna 2x512 nu. Man får ta och ge sig en present när man snart fyller 18 =P

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag sitter nästan i samma sits som dig, med enda skillnaden att jag har san diego-kärna och kan köra 400MHz vid 2T men det är nog värt att införskaffa ett par OCZ rev2 ytterligare medans det fortfarande är möjligt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Slog till på ett par nu. Datorbutiken packade dem kvart över åtta i morse. Nu finns de inte längre kvar på deras sida. Verkar som jag köpte ett av de sista i Sverige =P

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
För att 4 minnen ska funka på winchester så måste minnerna ha 333mhz och 2T. 4st minne med Venice körs på 400Mhz och 2T. Men självklart kan man klocka högre än detta, men man kommer inte lika högt som man gör med 2 st stickor av samma minne.

Tillägger också att man kan köra med 1T på Venice med 4 st minne, men då måste minnerna vara enkelsidiga, detta så vid jag vet har bara lyckats med DFI nf4 moderkort.

Jag har winchester och kör 400mhz med 2t. Funkar fint för mig iaf 4 minnen..

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Oh crap, tur att overclockers.se fortfarande har dem kvar i sortimentet om än med väldigt lång leveranstid som det verkar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se