routerproblem dela upp bredbandet funkar inte

Permalänk
Medlem

routerproblem dela upp bredbandet funkar inte

Vi har precis fått bredband hemma och på ena datorn så funkar allting om man inte har någon router inkopplad , men om man då kopplar in routern så funkar det inte på någon dator.
Har "gått in" i routern och "installerat" den som det stod att man skulle göra i manualen.
Använder rak kabel och routern heter Zonet ZSR0104CP om det är till någon hjälp. DHCP är aktiverat.

Edit: Har Telia ADSL 24mgbit/s om det också kan vara till någon hjälp.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

det är väl för att telia har låst på ditt nätverkskort på den ena datorn,

Permalänk
Medlem

Det kanske finns alternativet "clone MAC" i din router? isfl kan du ta det från den dator som funkar att komma ut på nätet med

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk

hej

du har inte ställt in en ip adräss i datorerna då?? de har hänt mig att man har glömt å sätta på automatisk ip.. kan de va ett så lätt svar??

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
det är väl för att telia har låst på ditt nätverkskort på den ena datorn,

Vad menar du med det??

jo, automatisk ip har jag ställt in. Men asså för att ingen ska missförstå mej så har jag bara testat på ena datorn så det är inte så att det inte funkar på den andra, men jag vetinte säkert.
tack för hjälpen iaf.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Telias lina, även Comhem, låser modemet på macadresse npå ditt nätverkskort.

Det vill säga om du byter från en burk till en annan burk, eller router, eller accesspunkt eller vadsomhellst med en macadress så kommer modemet/telia säga: "nejdu! här blir det inget ipnummer!".

Så stäng av modemet, stäng av alla utrustning.
Vänta 30min - 1timme, sen startar du modemet, låter det blinka klart, sen kopplar du in routern.

Sen ska det fungera om routern är rätt konfigurerad.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

han menar att Telia "låser" din uppkoppling till nätverkskortets MAC-adress, det unika nummer varje nätverkskort har, jag kan ha fel men det brukar väl släppa efter ett tag?

Annares kan man som sagt (i många) låta routern låtsas att den har samma MAC-adress som nätverksortet i den dator som funkar

Edit: se ovan

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen. Orkar inte fixa det nu tar det i morrn och ser om det funkar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail