Permalänk
Medlem

Fake bilder?

Jag vet att det finns snubbar här som brukar kunna säga om en bild är redigerad i photoshop eller inte, genom att kolla kodningen i bilderna eller något.

Det gäller en hemsida, vi på pokerforum.nu försöker utreda om det gäller bedrägeri eller inte.

http://www.donate2dollars.com/

Permalänk
Medlem

Jag syftar på bilderna som visar pengarna på hans account, och sen hans nollade account. De med gult i.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag kom på det sen också, raderade alltså mitt inlägg innan.

Permalänk
Medlem

visst är bilderna redigerade i photoshop, men om han gjort nåt mer än bara suddat ut en del text kan man ju fråga sig

fast det stod nån adress om man tog whois på domänen

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

Det utsmetade till vänster borde väl inte se exakt likadant ut om han har tagit två separata bilder, eller är det jag som har missuppfattat hela frågan?

Permalänk
Medlem

hur gör man för att kolla om en bild har redigerats i photoshop?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Öppna bilden i anteckningar och leta efter "Photo Shop" brukar variera hur det står.

Permalänk
Medlem

Det jag kan se är att "före bilden" är skapad 2005:07:27 16:10:32 och "efter bilden" är skapad 2005:07:27 16:10:45, alltså 13 sekunders mellanrum, båda i Photoshop 7.0 och i tidszonen för Sverige. Detta bevisar absolut ingenting vill säga.

Det är svårt att svara på om de har redigerats på något vis förutom skaländring, eftersom de har fått sig en släng av jpeg-kompressionen.
Possitioneringen av siffrorna stämmer överrens (beroende på typsnitt, 6 och 0 ligger 1 pixel fel) och ingen ändring av bilden utöver sifferskillnaden har skett vad jag kan se.

Det finns dock en liten skillnad i bilderna på ett ställe, i den första bilden där personen i fråga har pengar så går det linjer på två pixlar i en minimal färgändring av bakgrunden, "efter bilden" har bara linjerat 1 pixel. Småbilderna nedan är kontrasterade så att det ska synas.

Om det beror på komprimeringen kan jag tyvärr inte svara på.

Ett tips kan vara att ha en svag bakgrundsbild där siffrorna är för att försvåra framtida bedrägerier.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Det utsmetade till vänster borde väl inte se exakt likadant ut om han har tagit två separata bilder, eller är det jag som har missuppfattat hela frågan?

Slog mig också, tycker bilderna är för lika.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Bra poäng, det utsmetade är exakt likadant. Samtidigt så kan man tänka att personen har markerat de fälten och kört en likadan blur på båda, vilket kan spara lite tid om inte annat.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Jag tror definitivt det är fejk, men det skulle ju kunna vara så att han använde samma markering och radie när han la på oskärpa på namn och sånt. Prova att fråga honom efter orginal-bilderna som inte har blivit komprimerade så man kan se tydligare. Svaret kommer nog indikera på hur ärlig han är. En detalj jag la märke till är att 6:an i 61991.40 är en pixel mer till höger än 0:an, detär misstänksamt, även om det kan bero på typsnittet. Vad är det för typsnitt?

Helt klart är i alla fall att den inte på något vis duger som bevis.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Spelar väl ingen roll om det är fake eller inte?

Han kan ju lika gärna ta ut pengarna. Det bevisar ju knappast att han är spel-torsk, eller "fd". Nej, att donera pengar till en "fd" gambler är som att ge en "fd" alkis fri tillgång till systembolaget.

Permalänk
Medlem

Vem säger att han inte talar sanning och har skapat bilderna enbart för att illustrera förlusten? Även om bilderna är fejakde säger det ju ingenting om han talar sanning eller inte.

Eller har han skrivit någonstans att bilderna är äkta? Isf har jag missat det..?

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

Mm, det är sant. Men sidan i sig är ju inte så väldigt förtroendeingivande heller. Ingen bild på honom, inte ens ett namn har han angett! Dock har han en räknare från Loopia. Så vi vet han webhotell, vi kanske borde skriva till dem och meddela våra misstankar?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

kanske dumt men varför donera pengar till en sån ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag tror deffinitivt att dom är fejk.. det grundar jag dock inte på tekniska grunder utan logik. Skulle ni ta ett printscreen på era pengar? På vilka grunder? Det kan vara bra att ha? Njee.. skulle inte tro det.

Permalänk

Vilket jävla arsle.

Varför ska någon ge pengar till honom? Han har själv satt sig i situationen (om han nu talar sanning). Han borde ta ansvar för vad han har gjort istället för att snika sig ur situationen på andras bekostnad.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk

På bild 1 har snubben 70000 dollar! Tror INTE han har lånat ihop så mycket på en gång iaf. Vilket svin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Vilket jävla arsle.

Varför ska någon ge pengar till honom? Han har själv satt sig i situationen (om han nu talar sanning). Han borde ta ansvar för vad han har gjort istället för att snika sig ur situationen på andras bekostnad.

Håller med. Jag satt och tänkte i banorna att OM han talar sanning så är det synd om honom osv, men du har ju helt rätt, han får skylla sig själv, hur kallt det än kan låta.

Permalänk
Medlem

En liten fundering, om han nu har tagit två stycken screenshots, hur kommer det då sig att fönstrena är identiska i storlek och position... och samma fönster i bakgrunden, antar jag. Det händer aldrig för mig om man tar en före eller efter bild. Eller kanske om man verkligen anstränger sig, men för vad? För att man vill ha det snyggt? =/ Njae, litar inte på bilderna, sen instämmer jag med FunkFarfar.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Re: Fake bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jevic
Det gäller en hemsida, vi på pokerforum.nu försöker utreda om det gäller bedrägeri eller inte.

Och "ni" tycker såklart att det måste vara bedrägeri för att det handlar om onlinepoker, vilket ni förlorar pengar på om det inte fortsätter vara lika "populärt" som det har blivit!

Ni tycker såklart att det inte heller är helt fucked upp med alla jävla pokersidor som kommit upp de senaste månaderna?
Det enda man ser på TV är reklam för pokersidor, den ena med mer påhittigt namn än den andra. Pokersidor "sponsrar" ett program och före och efter reklamen så ska de skrika ut hur mycket man kan vinna på att spela på deras sida.

Man blir fan nästan påtvingad poker!

Hoppas alla pokersidor går i konkurs.

Om sidan är äkta och han verkligen har spelat bort så mycket pengar så tycker jag jäkligt synd om honom. Punkt slut.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl bara ett vanligt jävla nigeriabrev. Occams rakkniv säger att det är en scam, och inte en särskilt väl utförd sådan heller.

Permalänk
Medlem

"Fan, om jag bara hade kollat vem som postade tråden Laughing

Alltså, det är användaren MHZ sajt, han hittade alltså inte sajten på buzz, han gjorde den själv. Snart kommer QoS och tar bort din smygreklam!

Tidigare svar i tråden, där han försöker folk att tro att sajten är äkta.

Varför tog han en screen-shot när han hade nästan 62.000$ på kontot? Hade han redan då 'planerat' sidan? Mysko!

mm menar juh det men jag skulle ändå skryta lite för mina homies med så mkt cash. Ska iofs inte säga ngt , själv spelar jag low limit för att undvika att torska allt till nåt proffs

Smart och ganska genomtänkt. Sen att du profiterar på folks givmildhet är äckligt."

Det var det försöket att lura folk på pengar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fake bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Och "ni" tycker såklart att det måste vara bedrägeri för att det handlar om onlinepoker, vilket ni förlorar pengar på om det inte fortsätter vara lika "populärt" som det har blivit!

Ni tycker såklart att det inte heller är helt fucked upp med alla jävla pokersidor som kommit upp de senaste månaderna?
Det enda man ser på TV är reklam för pokersidor, den ena med mer påhittigt namn än den andra. Pokersidor "sponsrar" ett program och före och efter reklamen så ska de skrika ut hur mycket man kan vinna på att spela på deras sida.

Man blir fan nästan påtvingad poker!

Hoppas alla pokersidor går i konkurs.

Om sidan är äkta och han verkligen har spelat bort så mycket pengar så tycker jag jäkligt synd om honom. Punkt slut.

Ehm.. ok?`

Du menar alltså att de som gillar poker hävdar att detta är fejk för att bibehålla populariteten hos nätpoker? Right...

Permalänk

Har ni märkt att bilderna har ändrats?
Hahahha
Detta måste ju bevisa scamen?

Kolla bluren, tidigare va den exakt likadan på båda bilderna. Nu.... Ja se efter själva.

Permalänk
Medlem

hehe, smidigt .. ser ut som han bara kört med sharpen i photoshop några gånger

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

alltså måste inte det lättaste vara att kolla vem det är som får pengarna....
sedan kollar man i taxerings kalendern och ser om det stämmer, sedan postar man det här

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt mycket som en bluff, speciellt (som nämnts) att han skulle ha tagit en screenshot när han hade som mest pengar inne.

Jag antar att jag inte får publicera personuppgifter p.g.a. PUL, men om man gör en whois på domänen får man fram en Umeå-adress.

Jag känner inte för att engagera mig själv, men det bästa borde ju vara att kontakta personen på donate@donate2dollars.com (PayPal-adressen) och be att få veta vilken pokersajt och användarnamn det rör sig om. Sedan kan man kontakta sajten och informera om sidan och be dem klargöra om det är bedrägeri eller inte. Om personen bakom donate2dollars.com inte vill ge ut informationen eller tar ner sidan tyder det ju på bedrägeri, likaså om pokersajten avfärdar hans påstående. Isåfall är det väl fritt fram att polisanmäla.

Jag sparar ner adressen om den skulle försvinna och nån skulle orka göra en affär av det. Annars sitter ju Loopia och PayPal på kontaktinfo också, sen vet jag inte hur sugna de är på att lämna ut det under olika omständigheter.

Permalänk
Medlem

nä det är inte det jag menar....
jag menar att t.ex någon som man vet att man kan "lita på" t.ex. Malesca, Teetow eller Save gör det och postar resultatet. typ "har skällor och de säger! :falsk

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns fler företag som använder samma mjukvara, men det där ser ut som multipoker.