Permalänk
Medlem

kass kylning me Zalman och Artic Silver

Tjena!

Jag bytte CPUkylare igår och passade då på att byta kylpasta till Artic Silver.
Nu till det skumma. Innan jag bytet hade jag boxad kylning och 31-32grader Idle på processorn, load typ ~55 (system i sign). Nu med Zalman och Artic Silver 37 grader Idle! Load vet jag inte än vad det ligger på för jag har inte prövat, precis fått igång den.

Vad är det som inte stämmer här? Ventilation har jag så att det räcker (inga sidor på chassit och 4 chassifläktar). Jag har hört att man skulle bränna in kylpastan för att den skulle funka som bäst, stämmer det?

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Det tar några dar innan Artic Silver visar sitt rätta jag.

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

AS5 tar en tid att "bränna in". Kan ta upp till nån vecka. Använde du kemiskt ren bensin eller motsvarande för att få bort den gamla pastan?

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

ja. men inte blir den 5-6 grader kallare inte. max 2grader... efter "inkörning"

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

vad säger att temperaturen skulle gå ner. Balansgången är ju att ha en tyst kylning och en fläns som kyler bra...

du kanske fick en högre temperatur men en lägre ljudnivå

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag fick en högre ljudnivå och en sämre kylning.

det mysko va det att grafikkortet som jag också passade på att byta kylning på gick ner med 2 grader efter att jag bytt ut zalmans kylpasta mot artic silver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
ja. men inte blir den 5-6 grader kallare inte. max 2grader... efter "inkörning"

2-12grader säger på på as's hemsida.dom garanterar minst 2grader.Min sjönk från 33 till 27 idle efter 5dagar.Så jovisst kan det sjunka mer än 2grader.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Idle temperaturen är helt ointressant. Kolla upp vad du får för temperatur under arbete istället.

Permalänk
Medlem

får jag hoppas min sjunker mycket på mitt gfx då

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Vilken Zalman-kylare är det du har då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Idle temperaturen är helt ointressant. Kolla upp vad du får för temperatur under arbete istället.

Ja vet men eftersom det pratades om idle tempraturer så hjälper det inte om jag kommer med min load temp,förövrigt så är datorn klockad enligt sign och min load tempr efter ett par timmar prime är 36C nu i sommar värmen dock är det inte vamare än 20grader i mitt rum så.
Men det sjönk från 42till36C i load med så.

OBS,använder "q-fan"(asus fläkt reglering) som jag skrivit i andra trådar vilket innebär att fläkten bara snurrar i ca 1300rpm som högst(900rpm idle) så någon grader kan jag nog få ner den till.

Om det du klingon skrev var till mig så har jag en zalman 7700alcu (sign)

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Idle temperaturen är helt ointressant. Kolla upp vad du får för temperatur under arbete istället.

load tempen låg efter 50 min super pi + prime95 + winamp och en massa annat skit, på ~49 grader en gång i minuten gick den upp till 50 grader men hoppade ner direkt.

asså, jag tycker det låter sjuk mycke, med boxad kylning hade jag 52 grader load. 2 grader är ju inte så jättebra direkt.

Permalänk

har du den på max fart?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Applicerade du pastan på rätt sätt, dvs klick i mitten enligt instruktionerna?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

jag ska snart byta till zalman o hopaps på bra resultat, men jag har 47 i idle och 51 på load efter ca: en timme i prime95, är det bra?(Idle=47 c o Load=51 c)
jag har ingen kylpasta, inga chasifläktar och klockad AMD sempron 2800+ 2000(GHz)@2100(GHz). bra eller?:D

(kanske inte har nåt me saken att göra, men ändå ;P )

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Applicerade du pastan på rätt sätt, dvs klick i mitten enligt instruktionerna?

jag tog först en lite klick pasta i mitten på processorn, satte dit fläkten, tog av den kollade om det behövdes mer. satte dit lite mer eftersom att det behövdes och sen satte jag dit fläkten, tog av den igen. allt såg bra ut, satte dit den och kopplade in alla sladdar. klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
jag tog först en lite klick pasta i mitten på processorn, satte dit fläkten, tog av den kollade om det behövdes mer. satte dit lite mer eftersom att det behövdes och sen satte jag dit fläkten, tog av den igen. allt såg bra ut, satte dit den och kopplade in alla sladdar. klart.

duy får ju ej ta upp den då blir de tju luftbubblor i pastan.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Följ guiden på http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm och se till att dubbelkolla så att du sätter fast kylaren rätt med.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
duy får ju ej ta upp den då blir de tju luftbubblor i pastan.

tror du att det kan göra nån stor skillnad?

mysko, för detta sättet har jag blivit rekomenderad av 2 pers som inte känner varan, den ena lärare på schalmers (stavning?)

Permalänk
Medlem

men båda verkar ha noll koll tydligen

prova en gång så du vet hur mycket du ska ha men du måste ändå göra om allt igen.

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem

ja för att citera artic silver:

"DO NOT REMOVE THE HEATSINK FROM THE CPU TO LOOK AT THE COMPOUND ONCE YOU HAVE MOUNTED THE HEATSINK. This will introduce air into the interface layer and require a fresh application."

Permalänk
Medlem

men kolla då vad man får reda på. jag ska plocka av bägge mina zalman och fixa kylpastan på det sättet som det står i artic silver manualen.

tack för hjälpen återkommer med resultat.