Funderar på att sälja tft - Skaffa CRT.

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja tft - Skaffa CRT.

Hej!

Har använt min tft samsung 913B i 2 dagar nu.
Fast jag gillar inte att ljusheten ändras beroende på hur man sitter.
Filmer och spel verkar fungera bra.

Så därför har jag börjat fundera lite på om jag ska satsa på en bra ikke-2 streck CRT.

Hade en samtron 98pdf innan jag skaffade tftn för 2 dagar sen.
Och den gillade jag inte så, om ni tipsar om något. Ska det vara något som är bättre än den

19"
max: 3800:-

Inge diamondtron. För jag vet inte om jag gillar strecken.

Permalänk
Medlem

första jag har hört som blivit så missnöjd på TFT att de ska bytas tillbaka till CRT xD

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

Hur kan man bli missnöjd med en sån tft? skulle nästan ge vad som helst för en

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
första jag har hört som blivit så missnöjd på TFT att de ska bytas tillbaka till CRT xD

Jag är juh inte jätte missnöjd. Men det känns inte som att det är värt att lägga ut 3800:- på denna. När man inte gillar det där med betraktningsvinkeln så bra.

Som nu.. Nu halvsitter jag på stolen typ. Så blir det genast mycket mörkare högst up på skärmen.

Permalänk
Medlem

du skulle ha gjort som jag, köpt en 21" CRT sony e500 nästan gratis.

en enda nackdel, det är vikten. men nu står den ju där den står!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
du skulle ha gjort som jag, köpt en 21" CRT sony e500 nästan gratis.

en enda nackdel, det är vikten. men nu står den ju där den står!

Vart?

Och vad har ni att säga om dessa skärmar:

ViewSonic P97f+sb
ViewSonic G90f+/b
ViewSonic E92f+SB
LG T910BU 19# CRT FLATRON EZ TCO-99

Fast jag vet inte om dom är utan strecken.. Men jag tror det.

Permalänk
Medlem

Jag har trinitronskärm. Såg strecken första veckan. Nu ser jag dem bara om jag håller på med grafik och råkar pyssla med bilden precis i höjd med strecket.

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
Jag har trinitronskärm. Såg strecken första veckan. Nu ser jag dem bara om jag håller på med grafik och råkar pyssla med bilden precis i höjd med strecket.

Fast som sagt, streck-skärmar dvs diamondtron och trinitron är borta ur listan. För jag tror till 99% att jag kommer störa mig på strecken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
Vart?

Och vad har ni att säga om dessa skärmar:

ViewSonic P97f+sb
ViewSonic G90f+/b
ViewSonic E92f+SB
LG T910BU 19# CRT FLATRON EZ TCO-99

Fast jag vet inte om dom är utan strecken.. Men jag tror det.

ViewSonic P97f+sb bygger på Diamontron/Trinitron teknik.

Hade förut en Viewsonic G90F+B är en okej skärm.

LG T910BU är Flatron tar det bästa från Skuggmaskskärmen och Diamontron/Trinitron teknikerna allså inga streck.

Skulle jag köpt en CRT av dem Skulle jag antingen ta Viewsonic G90f+B eller LG:n.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
ViewSonic P97f+sb bygger på Diamontron/Trinitron teknik.

Hade förut en Viewsonic G90F+B är en okej skärm.

LG T910BU är Flatron tar det bästa från Skuggmaskskärmen och Diamontron/Trinitron teknikerna allså inga streck.

Skulle jag köpt en CRT av dem Skulle jag antingen ta Viewsonic G90f+B eller LG:n.

Ok, Men som sagt. jag hade juh en samtron 98pdf innan jag skaffade TFTn för 2 dagar sen.

Så jag LGn och g90f är med säkerhet bättre än samtron 98pdf. För den gillade jag inte alls.

Sen ingen som vet vilken som är bäst av LGn och g90f ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
Ok, Men som sagt. jag hade juh en samtron 98pdf innan jag skaffade TFTn för 2 dagar sen.

Så jag LGn och g90f är med säkerhet bättre än samtron 98pdf. För den gillade jag inte alls.

Sen ingen som vet vilken som är bäst av LGn och g90f ?

Jag har kört Samtronen och jag tyckte Viewsonicen hade mycket bättre färger men den var istället inte lika skarp som Samtronen.

LG hade förut en 17tums LG Flatron 775FT vilket jag var nöjd med tills den pajade den bästa CRT skärmen jag har haft.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Viewsonic E92f+ SB kör jag med. Ganska trevlig men den kunde vara bättre, 1600x1200@75Hz flimrar som bara den, mycket värre än 70Hz på min förra 17"-skärm gjorde.
1280x1024@85 är därför "maxupplösningen" för mig. I övrigt är den finfin!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

eeew, fan vad de snurrar i huvet nu

Vettefan hur jag ska göra. Om det endå bara fanns en riktigt bra CRT, som fått bra betyg och allt.

Eller om min tft haft bättre betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

skulle köpt en Xerox XA7 och inte något budgetskräp ala samsung

Permalänk
Medlem

Thomas, du som har en viewsonic e92+ SB, jag undrar hur den ser ut...är det som på bilden de har på datorbutiken eller är det bilden som dom har på dustin?

datorbutiken:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSE92FPLSB

dustin:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010057168

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stevie
Thomas, du som har en viewsonic e92+ SB, jag undrar hur den ser ut...är det som på bilden de har på datorbutiken eller är det bilden som dom har på dustin?

datorbutiken:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSE92FPLSB

dustin:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010057168

kan säga att den jag hade innan jag fick min utbytt till en G90F+B pga att E92 va så suddig såg ut som den på Dustinhome. Fast kan jue vara en nyare variant av samma skärm på datorbutiken?
kollar du på Viewsonic ser den ut som på Datorbutiken.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
första jag har hört som blivit så missnöjd på TFT att de ska bytas tillbaka till CRT xD

för att man då oftast inte köper en TFT utan behåller sin CRT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
eeew, fan vad de snurrar i huvet nu

Vettefan hur jag ska göra. Om det endå bara fanns en riktigt bra CRT, som fått bra betyg och allt.

Eller om min tft haft bättre betraktningsvinklar.

Du kunde ju ha satsat på en TFT med MVA, IPS eller PVA-teknik istället för TN-film om du är känslig för betraktningsvinkeln. Dessutom brukar MVA, IPS och PVA ha 16,7 miljoner "äkta" färger istället för 16,2 miljoner dithrade till 16,7 så färgåtergivningen blir bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du kunde ju ha satsat på en TFT med MVA, IPS eller PVA-teknik istället för TN-film om du är känslig för betraktningsvinkeln. Dessutom brukar MVA, IPS och PVA ha 16,7 miljoner "äkta" färger istället för 16,2 miljoner dithrade till 16,7 så färgåtergivningen blir bättre.

men och andra sídan är väl dom sämre på spel?

daaa om det endå bara fanns en CRT. Som ÄR bra. Utan något negativt...

grrr.. blir galen snart. diamondtron vore perfa om strecken inte fanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
men och andra sídan är väl dom sämre på spel?

daaa om det endå bara fanns en CRT. Som ÄR bra. Utan något negativt...

grrr.. blir galen snart. diamondtron vore perfa om strecken inte fanns.

Då är det jue LG:s Flatron skärm du ska ha kombinerar jue det bästa från skuggmask och diamontron/trinitron skärmarna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Då är det jue LG:s Flatron skärm du ska ha kombinerar jue det bästa från skuggmask och diamontron/trinitron skärmarna.

Funderar på den. Men känns konstigt att den ska vara "mycket" bättre än min samtron 98pdf med tanke på priset..

Ingen som testat denna skärm? flatron ez eller vad det heter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
men och andra sídan är väl dom sämre på spel?

Nej inte nu längre faktiskt, Viewsonic VP191s/VP191b bygger på en 8ms MVA-panel till exempel och är en av de bästa TFT-spelskärmarna på marknaden just nu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stevie
Thomas, du som har en viewsonic e92+ SB, jag undrar hur den ser ut...är det som på bilden de har på datorbutiken eller är det bilden som dom har på dustin?

datorbutiken:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSE92FPLSB
dustin:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010057168

Det beror på hur ny den är. Jag har den som dustin visar på bilden men min polare har den andra, hans skärm är några månader äldre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nej inte nu längre faktiskt, Viewsonic VP191s/VP191b bygger på en 8ms MVA-panel till exempel och är en av de bästa TFT-spelskärmarna på marknaden just nu.

Så du kan med säkerhet säga att VP191s är värd sina pengar. + att den är lika bra som 913B. Och bättre på bara betrakningsvikneln eller?

För det är det enda irriterande.

Permalänk

Japp, jag vågar sticka ut nacken och säga att den är minst lika bra som 913B.

Men du behöver inte enbart lita på mig, här har du en liten jämförelse, punkt för punkt på panelen som sitter i Samsung 913B jämfört med panelen som sitter i Viewsonic VP191s/b. Håll till godo:

http://www.baddass.dsl.pipex.com/8ms_panel_comparison.htm

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Japp, jag vågar sticka ut nacken och säga att den är minst lika bra som 913B.

Men du behöver inte enbart lita på mig, här har du en liten jämförelse, punkt för punkt på panelen som sitter i Samsung 913B jämfört med panelen som sitter i Viewsonic VP191s/b. Håll till godo:

http://www.baddass.dsl.pipex.com/8ms_panel_comparison.htm

Ok, fast. Blir nog ingen VP191. Antingen blir det väl att ha kvar samsungen eller att våga satsa på någon bra CRT 19" ifrån dustinhome. LGn ska med ez flatron ska vara bra men.. ingen verkar ha den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daizoe
Ok, fast. Blir nog ingen VP191. Antingen blir det väl att ha kvar samsungen eller att våga satsa på någon bra CRT 19" ifrån dustinhome. LGn ska med ez flatron ska vara bra men.. ingen verkar ha den

Du kan inte vänja dig vid din tft då du hade inte haft den så länge.
Menar om du ska sälja den du får inte så mycket för en begagnad.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Du kan inte vänja dig vid din tft då du hade inte haft den så länge.
Menar om du ska sälja den du får inte så mycket för en begagnad.

Lite off T

Men många skriver t.ex att man vänjer sig med ghostning o.s.v..
Jag tycker som så att om man köper en skärm "hyffsat dyr" så ska man tycka j**lar va bra den är..

va var det som inte var bra med samtron 98pdf'en ?

Jag är ruskigt nöjd med min (jag är kräsen).. Har dock läst att vissa har fått skärmar som är suddiga i kanterna o.s.v
Det borde ju vara en garanti fråga http://195.67.53.100/svc_villkor.asp?mc=9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Du kan inte vänja dig vid din tft då du hade inte haft den så länge.
Menar om du ska sälja den du får inte så mycket för en begagnad.

Lämnar väl självklart tillbacks den på distansavstalslagen

Och till den andra..

Vet inte.. gillar den bara inte. Verkar vara så matta färger osv

Permalänk

Din löjliga människa, du kommer inte hitta en enda skön skärm utan de hemska helvetiska djävuls-strecken.

Visa signatur

Styrketränande nörd