Ska bygga hus vad ska jag ha för program

Permalänk
Medlem

Ska bygga hus vad ska jag ha för program

Hejsan nu är det så här att mossan har sakt till mig att rita vårt nya hus nu är det bara så här jag undrar vilket program jag ska köpa för att kunna rita huset.?

Mvh Jens

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem

Du behöver väl inte köpa nåt? Paint finns ju i Tillbehör.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ett program som nämnts ofta när jag haft för mycket fritid och surfat på www.byggahus.se är SketchUp. Det kan kanske vara något?

Permalänk
Testpilot

Tänkte tipsa om sketchup jag med, mycket bra program. Lättare 3d-program får man leta efter.

Min brorsa har använt det till att rita en lägenhet och det funkade riktigt bra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte använt sketchup, men har inte hört något negativt om det.
Men om det bara är 2D ritningar så är Microsoft Visio (2003) bra. Finns evaluation version på deras hemsida. Det finns många färdiga objekt som går att placera ut och väggar osv kopplas ihop. Värt att testa.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill rita, ska du bara rita en 2d ritning är ju autocad enkelt å bra, lite dyrt bara.

Ett 3D program jag STARKT kan rekomendera är IronCad! på http://www.solidmakarna.se/ironcad_SUB/index.htm kan du beställa en provversion som funkar i 60 dagar, eller köpa en student licens för 990 kr

Permalänk
Medlem

The Sims 2

AutoCad är väldigt bra, har själv arbetat en del i det. Tar lite tid att lära sig, men när man gjort det är det ett suveränt program.

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur du ska rita huset. Skall du ha mått, vill du bara ha en överblick?

Permalänk
Medlem

farsan som är arkitekt använder autoCAD så det skall nog funka

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att rita ett hus! Även om man tycker att man har tänkt på allt så lyckas arkitekterna alltid gör adet smartare på nåt sätt. Mitt tips är att göra ett förslag och sedan höra med en arkitekt.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk

sketshup är väldigt bra program. Du lär dig på nån timme, sen kan du uträtta mästervärk med det.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Det är inte lätt att rita ett hus! Även om man tycker att man har tänkt på allt så lyckas arkitekterna alltid gör adet smartare på nåt sätt. Mitt tips är att göra ett förslag och sedan höra med en arkitekt.

faktiskt sant, tänk på att du måste tänka på kabeldragning inom elektronik+vattenledningar osv..