Problem med drivrutiner i Ubuntu

Permalänk

Problem med drivrutiner i Ubuntu

Jag har precis installerat Unbuntu på datorn det hela har gått väldigt smärtfritt om man bortser från att det uppstår en del problem när jag ska installera nya drivrutiner till mitt GF3 Ti200.

När jag ska installera de nya drivrutinerna uppstår följande problem:

"No precomplied kernel interface was found to match your kernel; would you like the installer to attempt to download a kernel interface for your kernel from the NVIDIA ftp site"

sedan kunde man väla "Yes" eller "No". Jag tyckte att detta verkade vara den enda utvägen så jag tryckte "Yes". Då kom denna text fram:

"No matching precomplied kernel interface was found on the NVIDIA ftp site; this means that the installer will need to compile a kernel interface for your kernel"

Jag tryckte "ok". Jag möttes därefter av följande text:

"ERROR: unable to find the development tool 'cc' in your path; please make sure that you have the package 'gcc' installed on your system, then please check that 'cc' is in your PATH"

Detta överstiger min förmåga och därför ber jag er om hjälp att komma tillrätta med problemet.

Ubuntu 5.04
GF 3 Ti200
NVIDIA-Linux-x86-1.0-7664-pkg1

Permalänk
Medlem

apt-get install gcc

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt

apt-get install gcc

Hjälper inte eftersom han inte har kernelsources för sin kernel installerat. Sedan ligger g++ och gcc med som standard i ubuntu om jag inte minns helt fel.

Prova snarare att öppna upp synaptic och sök på nvidia där, det borde gå att både installera drivern och GLX-modulen därifrån. Möjligtvis att du får lägga till så att du kör med alla "arkiv" som källor istället för bara ubuntus standard som det är direkt efter installation (är typ bara att kryssa i alla rutor där du lägger till sources, har inte interfacet framför mig nu så jag inte förklara bättre).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntuguide.org/#installnvidiadriver

Följ den här guiden funkar perfekt

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag återkommer med svar om hurvida det fungerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Sedan ligger g++ och gcc med som standard i ubuntu om jag inte minns helt fel.

förklara bättre).

Du minns fel.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk

Återigen tack för hjälpen. Det hela blev lite struligt men jag lyckades installera drivrutinerna genom Synaptic så när jag startade om datorn så kom det upp en stor Nvidialogo innan inloggningsfönstret dock har ett nytt problem uppstått. När jag går in på:

Applications -> System Tools -> NVIDIA Settings

kommer följande felmeddelande upp:

Failed to execute child process "nvidia-settings" no such file or directory.

Hur åtgärdar man detta?

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install nvidia-settings

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk

Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Package nvidia-settings is not available, but is referred to by another package.This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package nvidia-settings has no installation candidate

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntuguide.org/#extrarepositories

Följ den guiden "Add extra repositories" och sedan kör du "sudo apt-get install nvidia-settings" igen

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk

Evigt tack!
Ni har alla varit till stor hjälp. Nu fungerar de nya drivrutinerna utmärkt.