ERfarenhet av HD märken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Trots det räknar man med att alla andra mekaniska prylar man har kommer gå sönder även under normal användning. När det också anges en förväntad livstid borde man väl inse att ens pryl kommer gå sönder även under normal användning

Det är fortfaradne rätt illa att dne går sönder...

Att anlendingen är pga av mekaniken gör ju inte det bättre, det är bara en förklaring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Allt som är mekaniskt går sönder en dag,

Själv tycker jag det är ganska oacceptabelt,på 2000-talet ska man inte behöva räkna med att ens bil går sönder vid normalt användande:p Den dagen som det kommer datalagringsmedium som inte är mekaniskt och vanliga dödliga har råd med ska jag fira med en tårta

Ja, en dag...

Om en bil helt plötsligt hade spontankrockat av sig själv hade liknelsen funkat...

Men alltså, säger ni emot bara för att tjabba, eller tycker ni inte att det är lite konstigt att man ska acceptera att datalagringen kan gå sönder vilken sekund som helst?
Att det är något man får räkna med...

Permalänk
Medlem

Ja om man tänker hur snabbt disken snurrar så.
Men jag tycker att de garanterat skulle hålla i minst 3år (och det går det för de flesta mend et finns undantag...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Jag röstade på Seagate, då jag under mina 15 år med datorer inte haft en en Seagate som gått sönder...kan ju iofs haft tur

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Har en Western Digital 120. Den är min äldsta och inga problem. 1.5 år.
Har en Seagate 160. Den är nr 2 inga problem. 0.5 år.
Har en Maxtor 200. Den är nr 3 inga problem. 0.2-3 år.

Eftersom ingen av dem är speciellt gammal är detta inlägg ganska meningslöst.

Dock har jag haft en Western Digital med en kapacitet på 1.7 GB som aldrig hann gå sönder innan jag slängde ut den...Men då hade den gått sen Pentium 133 var tufft. Den slängdes för 1 år sen.

Permalänk
Medlem

Har en hel hög med maxtordiskar och dom älsta börjar närma sig 2,5 år nu. Alla fungerar perfekt. Har även ett gäng Seagatediskar som fungerar kanonbra och dom är väl 1-1,5år nu.

Rör sig om 9 diskar i storleken 80-200gb. Både S-ata och P-ata.

Permalänk
Medlem

Har haft många diskar.

Alla IBM/Hitachi har gått hädan, utom en (den låter dock mer än alla andra - kanske är på väg den också). Crap. http://www.sheller.com/PDF/2004.01.09_Maximum_P1.pdf

Seagate - alltid funkat kanon (utom gamla 2.5-orna efter Conner-uppköpet, som sagts).
Maxtor - alltid funkat kanon. Quantum Bigfoot var ingen favorit, men det var inte igår det.
WD - kanondiskar. Aldrig något problem men några av dem.

Min röst gick till Seagate för bästa diskar och IBM/Hitachi för mest skit. Cheetah är riktiga arbetshästar som aldrig tycks fela.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Röstade på Seagate. Har alltid fungerat bra för mig

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Har haft följande (i olika storlekar):

Quantum - inga krasher vad jag kan minnas. Har ett par gamla scsi klossar liggandes som fortfarande snurrar (mig veterligen).

IBM - Jag har haft överlägset flest diskar från detta märke, inkl 3st från problemserien 75gxp (30GB). Det enda problemet jag kan minnas var en 540MB disk som började strula men havererade aldrig fullt ut.

Seagate - Har en Barracuda V som funkar utmärkt står på 24/7. Minns inte att jag skulle haft flera.

Hitachi - Två st 7k250 snurrar mkt bra och är snabba.

WD - Har bara haft 1 WD disk mig veterligen, en 2GB, den ligger i nån låda nånstans och funkar troligen fortfarande.

Maxtor - Vi importerade ett gäng maxtor 60GB diskar från tyskland, innan dom kom till sverige för bra pris. Tre st snurrade i min server i säkert 2år 24/7 tills jag inte orkade med det metalliska ljudet och uppgraderade till större diskar. Samtliga bör fortfarande fungera.

Samsung - Enda disken som faktiskt har tvärkrashat. En 160GB 5400rpm disk, den dog inom 24h (klickljud, hakade upp sig och klickade konstant).
Fick den bytt och den nya disken har snurrat 24/7 i en server sedan dess, och det var sep 2003.

Så jag personligen har mycket svårt att säga att nån disk är så mkt säkrare än någon annan. Att en disk går sönder hit eller dit säger inte så mkt i det stora hela, man måste ha större underlag för att kunna dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem

Seagate här med.

Jag har haft 6 st från 8,6GB P-ATA -> 200GB P-ATA, varav de flesta har kört 24/7 i några år och ingen har någonsin givit mig problem.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

har två maxtor db9 120gb sata.. nöjd
har en Seagate 120gb ata.. nöjd

röstar sg, den jag köpte senast : )

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Har sagt det ett 10-tal ggr förr och säger det igen: Det går inte att utifrån några enstaka vittnesmål uttala sig om kvaliteten på olika märken och modeller. Diskar som tillverkas i miljonupplagor kan endast bedömas om man har ärlig returstatistik som går att jämföra och att de kraschade diskarna arbetat under likvärdiga förhållanden. Vi behöver minst några procents statistik, dvs 10 000 tals diskar, innan man säkert kan uttala sig om kvaliteten skiljer sig mellan olika modeller.

Som exempel kan jag nämna att jag körde en IBM GXP 75 okyld i drygt 3 år motsvarande 4 000 timmar därefter tog en kompis över den och den funkar än idag - en omöjlighet enligt många vittnesmål.

Ett annat exempel gäller en Cuda som pajjade efter 3 månader trots att den var välkyld - också det en omöjlighet enligt många vittnesmål.

Mao lita aldrig på enskilda sk "rekommendationer" och "vittnesmål" om det ena eller det andra märkets förträfflighet eller brister.

Strategiråd:

Köp istället på pris/prestanda och se till att du får 3 års garanti och ta backup på viktiga data.

Permalänk
Medlem

Hitachi, -bäst på alla sätt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Maxtor is the shit!!!
har haft maxtor hur länge som hälst.
stort plus till tystnad och kvalitet.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

De jag har flest positiva erfarenheter av är IBM. 4 stycken diskar totalt här i hemmet som funkat totalt felfritt. Seagate har en hedervärd andraplats delad med WD. Maxtor kommer på en tredje plats med två felfria diskar och en inte fullt så felfri. Inga stora grejor än och inga stora dataförluster, men jag sparar inget oersättligt på dem direkt...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Western Digital har funkat bäst för mig. IBM däremot har aldrig funkat bra för mig!... Har haft 3 st IBM, och alla bytta på samma garanti. Första va en 30 GB, som la av, så då fick jag en 30 till, som också la av, sen till sist fick jag en 40 för att 30 gb:arna slutat tillverkas, och den la också av sen, efter garanti perioden.. och allt detta på ca 2 år. Så jag kommer garanterat aldrig köpa en IBM igen. kanske finns folk me IBM diskar och mindre otur, men jag gillar dom inte... =P

Visa signatur

//Lucifer
Asus P5ND2-SLI Deluxe | 3.2 Ghz | 4 x 1024 DDR2 533mhz | 2x Nvidia Ge-Force FX 7800 GT 256 MB | 160GB IDE + 1x250GB 1x400GB SATA + 2x250GB ATA133 Raid |

Permalänk
Medlem

Seagate. Är neutral till de övriga förutom IBM. Har haft fyra stycken IBM Deskstar-diskar av tre olika modeller. Tre av dessa har kraschat...

Permalänk

La min röst på Samsung, eftersom det är den enda hårddisk jag har haft i min budgetmaskin. En 40 GB som har gått i stort sett felfritt i 3 år och är fortfarande lika pigg.

Permalänk
Medlem

Seagate & WD

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har sagt det ett 10-tal ggr förr och säger det igen: Det går inte att utifrån några enstaka vittnesmål uttala sig om kvaliteten på olika märken och modeller. Diskar som tillverkas i miljonupplagor kan endast bedömas om man har ärlig returstatistik som går att jämföra och att de kraschade diskarna arbetat under likvärdiga förhållanden. Vi behöver minst några procents statistik, dvs 10 000 tals diskar, innan man säkert kan uttala sig om kvaliteten skiljer sig mellan olika modeller.

Som exempel kan jag nämna att jag körde en IBM GXP 75 okyld i drygt 3 år motsvarande 4 000 timmar därefter tog en kompis över den och den funkar än idag - en omöjlighet enligt många vittnesmål.

Ett annat exempel gäller en Cuda som pajjade efter 3 månader trots att den var välkyld - också det en omöjlighet enligt många vittnesmål.

Mao lita aldrig på enskilda sk "rekommendationer" och "vittnesmål" om det ena eller det andra märkets förträfflighet eller brister.

Strategiråd:

Köp istället på pris/prestanda och se till att du får 3 års garanti och ta backup på viktiga data.

Japp...

Jag var trött på sånt och det var därför jag gjorde den här tråden, den är inte exakt eller kanske ens korrekt, men den ger visst statistiskt underlag...

Permalänk
Medlem

Jag har bara sysslat med budgethårddiskar.
Seagate och WD har krånglat minst och hållt längst för mig. Seagate vinner med 5 års garanti.

Permalänk
Permalänk
Medlem

*Hand upp*

Cheetah-diskar tuffar alltid på bra i servrarna.

Hade mina små IBM/Hitachi Deathstars överlevt garanti-tiden hade de nog varit i web-burken nu... men de överlever ju aldrig garanti-tiden så....

Klart garanti-tiden är viktig... jag kör inte en ny bil -05:a heller om 10år, men nog vore det trevligt med garanti dit som extra skydd... Seagate går i frontlinjen. Mer sån't.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag röstade på WD då jag är en fast kund hos dem ända sen dess att jag blev behandlad som en kunglighet av deras support. Disken pajjade inom den tre år långa garantitiden. Jag går in på deras hemsida för reklameringar.
1. Jag skriver in mitt serienummer.
2. Skriver in min adress
3. Skickar in disken
4. Får mail om att den kommer att bytas ut
5. Två dagar senare knackar det på dörren och en budbil står där med ett paket till Herr. PHat med en 33% större disk än den jag skickade in.
6. Nöjd PHat.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Seagate & WD

Helt korrekt

Min WD 200GB SATA är verkligen tyst, och blir inte varm heller.

De flesta Seagate-modeller håller länge. Har sparat några gammel-diskar som fortfarande funkar, 2st 520MB, en 430MB, en 1.7GB och en 10GB. Det enda undantaget är diskarna som såldes efter uppköpet av Conner, t ex 3.2GB, 6,4GB och 8,4GB. De var inte så roliga.

Samsungs nyare diskar funkar också, men de blir varma.

IBM/Hitachi vågar jag fortfarande inte komma nära.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Har två stycken Maxtor (äldre modeller), aldrig haft något fel med dom.
Har också en WD, den låter som en kaffebryggare, förutom det så är det inget fel på den.

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk

Western Digital.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Seagate
Väldigt bra diskar, mycket tysta

Har även två Hitachidiskar som funkar väldigt bra dom med, tysta är dom också

Har även haft en Maxtor 40GB disk, som dog av värmeslag

Har haft en Fujitsu 4Gb disk som höll i 6 år

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Geeks
SweClockers

Aldrig haft en Seagate eller WD som failat. Däremot flera Maxtor och problem-modellerna från IBM. Samsung har jag aldrig ägt.

Räknar att jag ägt ca 50 diskar genom åren, säkert fler.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Aldrig haft en Seagate eller WD som failat. Däremot flera Maxtor och problem-modellerna från IBM. Samsung har jag aldrig ägt.

Räknar att jag ägt ca 50 diskar genom åren, säkert fler.

Oj då, mycket word dokument på dom diskarna?