Rättigheter för program och användare.

Permalänk
Medlem

Rättigheter för program och användare.

Hej!

Sitter på trafikskolan i Säffle och nämde för körläraren att jag är intresserad av datorer varpå han frågade om tjänst.

Vi har 8 datorer med win2k på vissa och XP på andra. Alla är kopplade till en switch som sedan går till en router, D-Link 624+ tror jag. På routern sitter också en dator.

Trafikskolans lärare undrade om det gick att göra så att de som sitter i datorrummet (8 datorerna) inte kan ändra bakgrundbild eller någonting. Förutom att gå upp på internet och starta teoriprogrammet.

Jag tänkte då att man kunde skapa gästkono som folk loggade in på. Men varken gäst eller användarkonto så gick det att öppna Teoriprogrammet. Man var tvungen att ha administratör rättigheter.

Kollade i genvägen och då stod det i stil såhär \\pc1-kontor\tk\tk.exe

Alltså är det nätverksbaserat program. Måste man ha domän för att detta ska gå? Eller behöver jag bara tillgång till kontorsdatorn och lägga till samma gästkonto och rättigheter på mappen TK?

Borde väl fungera? Han är ute och kör så jag har inte frågat om lov än.

Programmet vi talar om är STR Teori- & Körkortsfrågor.

Permalänk
Medlem

Re: Rättigheter för program och användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Kollade i genvägen och då stod det i stil såhär \\pc1-kontor\tk\tk.exe

Alltså är det nätverksbaserat program. Måste man ha domän för att detta ska gå? Eller behöver jag bara tillgång till kontorsdatorn och lägga till samma gästkonto och rättigheter på mappen TK?

Borde väl fungera? Han är ute och kör så jag har inte frågat om lov än.

Programmet vi talar om är STR Teori- & Körkortsfrågor.

\\pc1-kontor\tk\tk.exe är bara en nätverksdelning, du behöver ingen domän för att detta ska fungerar. Det borde gå att skapa ett konto som inte har några rättigheter och sen välja att när tk.exe körs så använder den run as och kör som admin. Vet inte exakt hur det går till men det bör fungera iaf.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Jo, kom på detta också

Har gjort såhär.

Skapade användarkonto Centraltrafikskolan och gjorde dem medlemmar i Gäster.

Allt fungerar som det ska FÖRUTOM att man kan fortfarande ställa skrivbordet in hur man vill fast kontot är medlem i gäster.

Måste jag gå in i lokal säkerhetsprincip?

Edit: Hittade inget där.

Funderar på att sätta hela kontots mapp under skrivskydd.
Men en kompis tipsade att jag bara ska ändra skriv och läsrättigheter.

Edit 2: Nu är kontot satt under gruppen gäster. Mapparna har bara läsa, köra, bläddra.

NTUSER.DAT är väl där alla inställningar ligger om jag inte minns fel.

Man kan nu inte ladda ner eller installera något. Skrivbordet kan man nog inte heller ändra. Glömde testa.