Permalänk
Medlem

AMD 64 4000+ temp

Undrar om det är någon som vet vilken temp en AMD 64 4000+ ska ligga på ungefär. Fick datorn för några veckor sedan, men tycker tempen är väldigt hög.

Direkt jag typ gör minsta lilla, bara startar ett program så går tempen upp över 60 grader.

Kör Prime 95 just nu, och den ligger efter 15 min på 79 grader, o det gick den upp i fort. Tycker det känns väldigt högt.

Om jag stänger av Prime95 så typ hoppar den ner till under 60 grader typ på 10 sek. Tycker det känns väldigt skumt.

CPUn ligger på idle 57 grader i Win XP utan att jag gör något.

Någon som vet varför?

EDIT:
Om jag ligger på Idle temp 57 grader o startar Microsoft Outlook så går den på 2 sek upp till 65 grader. hmm.. mysko.. eller?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?
Har du Abit kan det vara att Bioset visar fel temp.
Så var det för mig.

Jag låg på 60grader med en nymonterad Zalman 100% coppar cpu kyl

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Vad har du för moderkort?
Har du Abit kan det vara att Bioset visar fel temp.
Så var det för mig.

Jag låg på 60grader med en nymonterad Zalman 100% coppar cpu kyl

Har ett:

Manufacturer: ASUSTek Computer INC.
Model: A8NE-FM
Chipset: nVidia nForce4

Men det konstiga är ju att den går upp o ner i temp så fort. Bara genom att starta minsta lilla program hoppar tempen upp typ 20 grader på några sek. O tvärt om när man stänger av programmet.

Permalänk

vad har du för kylning?

(misstäner dålig montering eller felaktig avläsning av temp)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad har du för kylning?

(misstäner dålig montering eller felaktig avläsning av temp)

Nån AMD standard fläkt.. är en OEM-dator..

Har också börjat fundera på dålig montering, pga de stora svängningarna på tempen. Får helt enkelt ta och öppna upp och fixa.

Annars, vilken temp ska CPUn ligga på normalt i idle och full load?

Permalänk
Hedersmedlem

Under 60 load kan du få ner den till med standardkylare och dåligt luftflöde i lådan. 45-55 får väl anses normalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Under 60 load kan du få ner den till med standardkylare och dåligt luftflöde i lådan. 45-55 får väl anses normalt.

Mmm.. låter som vettig temp iaf. Ska ta mig en titt om kylflänsen typ sitter på ordentligt eller nått ikväll sen när jag har tid.

Permalänk

skulle vara försiktig m,ed att använda datorn innan du kolat montering fläkt osv.

hade ett Abit S478 den hade ett område på moderkortet som inte hade kylning vilket gjorde att den gick varm på det stället PWM hette det så jag vart fundersam om cpun tagit skada då den larmade för värme problem

till saken hörr att när jag kodade om en film härom dagen låg min cpu på 55-64grader under 50-100% load så nog är något konstigt med din datro jag har nu ett asus P4GD1 moderkort

så kolla montering och fläkt och byt i så fall fläkt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
skulle vara försiktig m,ed att använda datorn innan du kolat montering fläkt osv.

hade ett Abit S478 den hade ett område på moderkortet som inte hade kylning vilket gjorde att den gick varm på det stället PWM hette det så jag vart fundersam om cpun tagit skada då den larmade för värme problem

till saken hörr att när jag kodade om en film härom dagen låg min cpu på 55-64grader under 50-100% load så nog är något konstigt med din datro jag har nu ett asus P4GD1 moderkort

så kolla montering och fläkt och byt i så fall fläkt

Kollade monteringen förut.. Är brännmärke i mitten av CPUn Illa..
Kylflänsen är iskall även CPUn ligger på över 60 grader, så det är något fel där emellan men kunde inte se något, så fattar inte varför.. Mysko.

Permalänk

brännmärke i mitten av cpu´n är väldigt illa frågan är hur den uppstått du har väl garnati kvar på datorn?

för den cpu´n är toast scrap trasig bör bytas ut genast

men det är min åsikt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
brännmärke i mitten av cpu´n är väldigt illa frågan är hur den uppstått du har väl garnati kvar på datorn?

för den cpu´n är toast scrap trasig bör bytas ut genast

men det är min åsikt

Jo, har garanti kvar så det är lungt.. ska lämna in den så fort jag får tid. Så det är inga problem. Fattar dock inte vad det är som är fel egentligen. Även orginalkylningen inte lär vara bästa ska den ju inte inte vara så här dålig. Kylflänsen är inte ens varm. Iskall...

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom den är iskall så måste det ju vara dålig kontakt iaf.
Ta bort kylflänsen, gör ordentligt rent på den och processorn och ha på någon vettig kylpasta så borde det lösa sig.
Polarens prescott låg på ~85C och throttlade utav bara helsike tills vi fixade till den, nu blir den visserligen rätt varm men den throttlar aldrig ner alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

hmm använde du kylpasta överhuvudtaget?

Visa signatur

Photoshop gör mig snygg, google gör mig smart... vad mer begär du, kvinna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eftersom den är iskall så måste det ju vara dålig kontakt iaf.
Ta bort kylflänsen, gör ordentligt rent på den och processorn och ha på någon vettig kylpasta så borde det lösa sig.
Polarens prescott låg på ~85C och throttlade utav bara helsike tills vi fixade till den, nu blir den visserligen rätt varm men den throttlar aldrig ner alls.

Mmm.. skulle fixa, men ska fixa en ny CPU först. Känns inte så stabilt att ha ett brännmärke på den..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pengo
hmm använde du kylpasta överhuvudtaget?

Klart det är kylpasta på Helt bakom flötet är jag inte!

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant moderkort och samma processor som dig Furence. Antar att du har skaffat en HemPc via kommunen, (Fujitsu Scaleo). Har upplevt samma temperaturproblem som dig.

Tempen stiger vid belastning av cpun från 50C -> ~70C på några få sekunder. Den sjunker lika fort ner till idle temp som den stiger.
(Med Cool n quiet aktiverat ligger cpun på 45C idle)

Ska nog öppna burken jag med o kolla lite.

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOz_
Jag har ett likadant moderkort och samma processor som dig Furence. Antar att du har skaffat en HemPc via kommunen, (Fujitsu Scaleo). Har upplevt samma temperaturproblem som dig.

Tempen stiger vid belastning av cpun från 50C -> ~70C på några få sekunder. Den sjunker lika fort ner till idle temp som den stiger.
(Med Cool n quiet aktiverat ligger cpun på 45C idle)

Ska nog öppna burken jag med o kolla lite.

Mmm.. Precis en sådan dator jag har!

Ta och öppna upp och känn på kylflänsen samtidigt som datorn är igång. Den är iskall. Tar inte åt sig någon värme alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furence
Mmm.. Precis en sådan dator jag har!

Ta och öppna upp och känn på kylflänsen samtidigt som datorn är igång. Den är iskall. Tar inte åt sig någon värme alls.

Ska ta o göra det så fort jag slutat jobbet, skriver svar senare ikväll

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOz_
Ska ta o göra det så fort jag slutat jobbet, skriver svar senare ikväll

OT:
Noz som i nos som i alex?

OnTopic:
Jag var med och kollade på Furence burk.. Den finns ju pasta och allt som sagt var.. verkar nästan som om det är processorn själv som inte leder värme.. :S

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
OT:
Noz som i nos som i alex?

OnTopic:
Jag var med och kollade på Furence burk.. Den finns ju pasta och allt som sagt var.. verkar nästan som om det är processorn själv som inte leder värme.. :S

OT: Lezziter, emil ja det är nosssss (Alex) Ska kika på min burk sen...

OnTopic:
Stressade cpun med prime95 i en halvtimme, cputempen låg då som högst ~65C, stängde sen av datorn o kände på flänsen, den var ljummen lite varmare längst ner.

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk

Har exakt samma problem som er.. Hur gick det? Fick man en ny processor på garantin?
Eftersom det är ett sigill ivägen är jag lite osäker...

Permalänk
Medlem

Vid 79c så borde nästan datorn stänga av sig själv, kör prime i 2 timmar, och kolla om datorn stängs av, gör den inte det så är det säkert fel på temp sensorn

Permalänk

37c hade jag på min 4000+... ingen extra kylning o.s.v.
o när jag hade spelat en stund o kolla tempen va den c. 39-40c

Visa signatur

amd athlon 64 4000+ 2.4 ghz ax850xt pe 1024 400mhz
250 gig sata

Permalänk
Medlem

Min 3500+ ligger på 67 grader och fungerar utmärkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Fint att den fungerar, men det finns en oskriven regel som säger att för varje 10C processortempen ökar/sjunker så halveras/fördubblas livslängden.
Så om vi säger att din klarar 2 år i 67C så skulle min klara c:a 14-16 år pga lägre temp.
Det är förstås ingenting man bör ta helt säkert, men värt att tänka på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Eftersom den är iskall så måste det ju vara dålig kontakt iaf.
Ta bort kylflänsen, gör ordentligt rent på den och processorn och ha på någon vettig kylpasta så borde det lösa sig.
Polarens prescott låg på ~85C och throttlade utav bara helsike tills vi fixade till den, nu blir den visserligen rätt varm men den throttlar aldrig ner alls.

okej, nu får du förklara lite..
efter att ni fixat den.. vad hamnade den för temperatur då?
vad menar du med "throttlar"?

en allmän fundering: kan man lita på programmet "speedfan" och processorns inbyggda temperaturmätare?