Permalänk

Värsting i bärbart

Hej!! Skriver denna på min pappas vägnar. Han är ute efter ett riktigt kraftpaket när det gäller bärbara datorer. Han använder mycket Cad och anvancerade 3d program, så därför krävs ett väldigt bra grafik-kort och högt ram-minne.

Han är själv väldigt mycket intresserad av Sony Vaio, den största i serien (A). Men skulle vara öppen för många fler förslag. Bara seriösa butiker ingen import typ från tyskland lr nått sånt!!!

Budgeten ligger runt 25-30.000kr

Mycket tacksam för svar :D:D:D

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Dells 9300 verkar ju riktigt nice om man kan röra sig i dem summorna.. Det går ju fint att konfigurera datorn precis som din pappa vill ha den.

Har aldrig testat en sån Dell men specarna ser ju onekligen bra ut.

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk

ok, något mer förslag

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Ska han jobba med 3D/cad borde någon av dessa passa:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/r.aspx... alla har ett ATI fire gl grafikkort.

Visa signatur

01 [ASUS Z170PRO-G] [ i7-6700K] [MSI GTX 1080]
02 [MacBook Pro 13" 2017]

Permalänk

Okej vad säger ni om Vaio:n da med x600 256 för 19000spänn

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadCanDance
Dells 9300 verkar ju riktigt nice om man kan röra sig i dem summorna.. Det går ju fint att konfigurera datorn precis som din pappa vill ha den.

Har aldrig testat en sån Dell men specarna ser ju onekligen bra ut.

Kan enbart hålla med

Fick min 9300 idag och den skuttar på över förväntan faktiskt. Lägger man till ett bra grafikkort så har man en litet kraftpaket.

Permalänk

Ok vad gick din lös på....

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Hyr den som HemPC.... Räknade lite snabbt på det och om jag får köpa ut den för 1000 kr (vilket tidigare datorer kostat) och sen lägger till månadskostnaden för 36 månader så hamnade jag på ungefär 11000.
Observera att konfigen är den värsta man kan få med den här datorn.

Permalänk
Avstängd

Då fixar nog siemens datorn till dessa krav, men det är ju beställnings jobb inget man hämtar från butiken..

Med tanke på "Cad och anvancerade 3d program".. dock så är datorn en barebone liknande moderkort och annat godis i en äkta aluminiumväska, allt är inkapslat i väskan och bara nätsladen kopplas in, fördelarna är att precis allt går att uppgradera i dom.

En tekniker springer runt med en sådan på jobbet, prestanda? han satt och spelade Doom3 under fika.. men TFT skärmen var ingen höjdare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT
Hyr den som HemPC.... Räknade lite snabbt på det och om jag får köpa ut den för 1000 kr (vilket tidigare datorer kostat) och sen lägger till månadskostnaden för 36 månader så hamnade jag på ungefär 11000.
Observera att konfigen är den värsta man kan få med den här datorn.

Hur fick du det så billigt ? enligt Dell blir det ju 28 000 :- om man ska ha det absolut värsta till 9300.

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem

Just för att HemPC är hempc, och inget annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Just för att HemPC är hempc, och inget annat

Precis, så är det. Kommunen gör en bra deal med Dell och på så vis kommer man ner i pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT
Precis, så är det. Kommunen gör en bra deal med Dell och på så vis kommer man ner i pris.

Sen är priset för friköp lite högre på bärbara än stationär, vet efter att jag snackat med en som just köper in en massa beg bärbara efter att folk inte köper lös sin "HemPC" pågrund av priset.. dock så finns det en massa olika företag som hyr ut HemPC också, olika avtal för alla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

mm, men här är det bara ett köp rakt över som gäller. Ingen hempc...

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Bra erbjudanden dock ....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT

Observera att konfigen är den värsta man kan få med den här datorn.

Avser du datorn i din signatur så är det ju knappast det värsta som går att få. Men du kanske har ytterligare en...

Permalänk
Medlem

WHUT???? 3d prog då de renderar använder bara minne å prolle, det krävs inga topp graffe kort här inte. Tror jag

Permalänk
Medlem

jobbar han seriöst med 3d och behöver en bärbar så är väl något seriöst att rekomendera: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dells bärbara XPS lever nog upp till kraven.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

finns cad och diverse 3d program i mac OS versioner?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men det borde det väl göra, med tanke på att nästan enbart mac används i deisignbranschen.

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodapops
finns cad och diverse 3d program i mac OS versioner?

Det beror helt på vilka program du arbetar med.

3D program som Maya, Lighwave och Cinema 4D finns till mac. Alltså alla de stora man använder för 3D film.
På CADsidan finns det endel program också, ingen koll på vilka dock...

Permalänk
Medlem

Om det är tänkt att den bärbara ska jobba med CAD så bör den vara något liknande denna burk HP NW8240 PM 2.1
Det är ju ingen större nytta med grafikkort som är gjorda för spel om man ska jobba med CAD och beräkningar.

Har aldrig hört talas om att något CAD proffs jobbat med Apple, men visst det kanske finns. Det normala sedan urminnes tider är snarare SGI, Sun och liknande.

såg nu att Zipfer redan länkat till motsvarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EleyT
Om det är tänkt att den bärbara ska jobba med CAD så bör den vara något liknande denna burk HP NW8240 PM 2.1
Det är ju ingen större nytta med grafikkort som är gjorda för spel om man ska jobba med CAD och beräkningar.

Har aldrig hört talas om att något CAD proffs jobbat med Apple, men visst det kanske finns. Det normala sedan urminnes tider är snarare SGI, Sun och liknande.

såg nu att Zipfer redan länkat till motsvarande

jobbat med mac menar du, det är ju inte så att man jobbar med microsoft.

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk

Re: Värsting i bärbart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Hej!! Skriver denna på min pappas vägnar. Han är ute efter ett riktigt kraftpaket när det gäller bärbara datorer. Han använder mycket Cad och anvancerade 3d program, så därför krävs ett väldigt bra grafik-kort och högt ram-minne.

Han är själv väldigt mycket intresserad av Sony Vaio, den största i serien (A). Men skulle vara öppen för många fler förslag. Bara seriösa butiker ingen import typ från tyskland lr nått sånt!!!

Budgeten ligger runt 25-30.000kr

Mycket tacksam för svar :D:D:D

Dell Inspiron XPS Gen 2 någon????????

Visa signatur

Just do it.

Permalänk

Läste i M3 (tror jag) att Dell skulle släppa en dator med 6800Ultra Go grafikkort för runt 25000.

Permalänk

krullstah>>>Läste i M3 (tror jag) att Dell skulle släppa en dator med 6800Ultra Go grafikkort för runt 25000,,,,

Ja den har funnits ute i Dell XPS ett bra tag nu...o med 6800 go i Dell 9300

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA