Problem med dator 3000+ Winch. +6800LE

Permalänk
Medlem

Problem med dator 3000+ Winch. +6800LE

Hej! Jag har ett problem med min datorn.

Först och främst, mina komponenter:

Neo 2 Platinum s939
3000+ winchester
1024mb DDR Kingston Valueram
74GB Raptor S-ATA
200GB Maxtor S-ATA
Leadtek Geforce 6800LE

När jag kör systemet oklockat så funkar allt utan problem.

Jag har haft det uppe i 2.25GHZ på processorn och grafikkortet i 16x6.

Allting verkar fungera utmärkt, inga artifacts eller någonting..

MEN.. lite då och då, vid tunga 3d-spel så stannar det till i ca 5 sekunder, sedan går allt igång igen. Ibland, men inte ofta så hänger den sig helt.

Någon som har något tips på vad det kan vara? Någon pipe på graffet som e paj? För klent strömaggregat? Processorn? Jag är förbryllad.. tycker jag har försökt med allt..

Tacksam för svar!

//Björn

Permalänk
Medlem

Jag har nästan exakt samma problem. Datorn stannar upp i ca 3-4 sek ibland för att sedan fortsätta som vanligt, händer dock bara i Windows och inte i spel. En del program låser sig efter tag, de går inte att stänga ner osv. Detta är otroligt irriterande, datorn är helt ny dessutom!

Ville bara säga detta, hehe!

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk

Jag hade me problem med att det stannade i spel. Byt till nån annan drivrutin för grafikkortet så försvinner det.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

Testa installera om drivrutinerna. Om inte det funkar så testa att stänga av FastWrites i ditt moderkorts bios. Funkar inte det kan du testa att aktivera (avaktivera kanske?) blitting i RivaTuner.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Innan jag voltmoddade mitt 6800LE så brukade datorn hänga sig i spel efter ca 10-20 min när jag hade 16 pipes öppna, därför körde jag bara med 12 och då hängde den sig aldrig. Men den hängde sig aldrig i 3dmark med 16 pipes.

Att det hackar till i några sekunder händer mig med när jag har klockat coren på grafikkortet lite för högt, och det kan man märka i 3dmark också.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? problemet låter som det skulle va grafikkortet som throttlar eller som alving sa, strul med fastwrite

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har ett Antec Truepower 380W nätaggregat (24A på +12). Jag har provat med många olika drivrutiner, men det sker samma sak med alla. Jag har provat köra alla flätar på max, men ingen skillnad.

Jag har även bytt originalfläkten på grafikkortet till en Zalman VF700 ALCU.

Jag har fastwrites avstängt, annars hänger sig datorn mycket oftare

Grafikkortet är voltmoddat till 1.3V, det gick då att klocka högre, men problemen med att det stannar till försvann inte

Vad menas med blitting i rivatuner då?

Permalänk
Medlem

Testa detta:

Om du inte har RivaTuner så kan du tanka det här
Rivatuner -> Driver Settings -> Direct 3D -> Blitting -> Pluppa i dom översta boxarna -> Verkställ.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för tipset. Skall prova detta så återkommer jag

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett värmeproblem, kan ju vara värt att kolla upp iaf.

Visa signatur

"When dealing with the insane, the best method is to pretend to be sane."

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus 6800LE förra veckan och har likartade problem som du har ,
bilden fryser i 5 - 10 sek. och när det släpper så snurrar det på i hyperfart tills det kommit ifatt bildmässigt , spelet verkar funka i övrigt det är bara bilden som saknas men då man inte ser så kör man i diket under dom sekunderna , ibland så släpper inte låsningen alls.
Ser artifakter (spikar) med vissa effekter påslagna som "hardware vertex shader" i LiveForSpeed , ser artifakter även i andra spel men däremot ingenting i 3DMark03 .
Har ej provat att voltmodda men att klocka upp eller ner verkar inte göra nån skillnad , har testat i 2 olika datorer och diverse drivar och minimal strömbelastning från diskar m.m men problemen kvarstår !
Vad göra Reklamera ?

*Fastwrite off , ej klockning , ej upplåst , låg temp , funkar klockrent med gamla kortet *

Visa signatur

Antec Sonata + Hiper R 480W * A64 3000+ Winchester & Arctic Cooling Freezer 64 * GIGABYTE GA-K8NF-9 Nforce4 * A-Data 2 x 512 M * WD Raptor 36 GB SATA & Maxtor 80 GB IDE * NEC 3520A * HIS X800XL ICEQ *

Permalänk
Medlem

Menar du att du har artefakter redan innan du öppnat pipsen? Då ska du garanterat reklamera tycker jag iaf.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q