Datorn fryser sej utan att vara belastad.

Permalänk
Medlem

Datorn fryser sej utan att vara belastad.

Min dator låser sej ibland helt utan anledning ibland direkt efter att jag bootat upp windows och ibland när jag tankar ner någonting från nätet och ibland när jag ser på film...

Jag har låga tempraturer min CPU är på 31grader och mitt grafikkort ligger på 56grader.

Den låser sej när datorn är istort sett obelastad (eller belastad till hälften typ) jag har inte haft några problem i spel...

Någon som vet vad som händer?

Jag har felsökt lite med min nya DVD-ROM och DVD-brännare men datorn låser sej även när jag har dessa urkopplade.

Annars är det bara grafikkortet som är nytt och jag har inga problem i spel...

Jag har nyligen formaterat hårddisken utan någon förbättring...

Mina dator spec finns i signaturen...
Hjälp!

EDIT/ Jag har föresten alla de senaste drivrutinerna och moderkortets bios är det senaste... /EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Den låser sig inte i spel ? hmm
har det hänt att den inte bootar windows, att den startar om under uppstart ? isåfall så vill jag veta om datorn "piper" och hur många gånger den gör det?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Nej jag kommer in i windows utan problem men den kan låsa sej efter några sekunder efter windows har botat...
Helskumt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

jag skulle tippa på felaktig minneshantering, men är inte säker.
har det varit så sen du köpte datorn ? eller är det nyligt det har börjat?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Den började så här efter att jag installerade en ny DVD-ROM, DVD-Brännare och mitt nya Geforce 6800GT...

Och jag har felsökt både Brännarn och DVD-ROM:en utan någon framgång...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat grafikdrivarna från nvidias hemsida ? det uppstod problem med servicepack2 och nvidia kretsar, har själv ATI så jag vet inte
riktigt vad för symptom som upstod

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Jag kör med servicepck1 och kör med de senaste drivrutinerna till precis allt jag har.

Tack för din hjälp ialla fall kom gärna med fler förslag!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har du kollat i biosen och sett så att inställningarna stämmer överens med det nya grafikkortet ?

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar?
Jag har agp på auto och den visar agp 8x i windows.
Vad finns det annars för inställningar?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket BIOSchipp man har så är det olika, men jag tänkte bara mera rutinkoll. ta bort Auto och ställ in den på 8X sen har du säert några minnesval.
jag antar att du har avinstallerat dom gamla drivrutinerna från ditt förra kort nä men jag börjar få slut idéer =P

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har formaterat hårddisken så finns det inte kvar några gamla drivrutiner och jag ska testa att ställa om lite i bios och TACK så mycket för din hjälp!

EDIT/Jag har ändrat i bios till 8x men det finns lite andra grejer jag inte riktigt vet vad som är vad...

AGP Aperture Size är inställd på 128M
AGP Fastwrite är inställd på Auto (går att ändra till enabled eller disabled)
HT Frequency är inställd på 4x (går att ändra upp till x6 och ner till x1)
/EDIT

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

du kan kika i moderkortsboken på BIOSsidorna, där står det vilken funktion allt har. fast när jag får fryslagg så är det minnet jag undersöker först.
Du har en svår nöt att knäcka=P

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Jo tack det har jag vet jag
Jag har testat att köra stresstest på mina minnen när moderkortet, minnena och processorn var nya utan några problem så jag tror inte det är mina minnen...

EDIT/ Jag börjar misstänka nätagget det är ett Antec Truepower 380w men det verkar som om det blir överbelastat eftersom just nu kör jag utan dvd-rom och dvd-brännare och datorn har bara frysits en gång... /EDIT

EDIT2/Nu har jag kommit fram till att det var en inställning i BIOS som spökade min processorfläkt la av såfort windows hade installerats nu efter lite trilskande i BIOS fungerar datorn utan att frysa sej/EDIT2

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Cyberhof: Vad för inställningar i BIOS, mer precist? Har nämligen ett liknande problem som tynger mig. Det går att läsa om i tråden "Hårdvarufel"?

Permalänk
Medlem

I BIOS var jag tvungen att stänga av att processor fläkten skulle gå ner i varv under när den inte var belastad.
Detta tillsammans med min CPU fläkt gjorde att fläkten ibland slutade snurra helt och inte gick igång igen.
Jag ställde in så att processor fläkten alltid går på 100% så nu funkar min dator...

Vad ditt fel är vet jag dock inte...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men i vilket fall tack. Ska försöka mig på det här imorgon. (Ja, felet är inte fixat än..)