Ny "radiator"? Kolla in den här ritningen! :)

Permalänk
Medlem

Ny "radiator"? Kolla in den här ritningen! :)

godkväll, jag har tänkt på den här "idén" ganska länge nu och har gjort en ritning...

så ser den ut, låt mig förklara.

vattnet paserar genom rören längs koppar plattan som kyler ner dom redan varma peltierna på 90W (eller mer). sen kommer vattnet till den andra kopparplattan som är kall, den kyler ner vattnet som sedan paserar genom Cpu, GPU och ev psu.

Woalla! en passiv "radiator"...

snå inte min idé nu.

Satte tråden här pga att man antagligen bygger den själv. (eget bygge alltså! )

kommentera och tipsa gärna!

//Jonte AKA zweax!

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

om det blir mer kallt än varmt så borde det ju funka teoretiskt, men praktiskt kan de nog hända du behöver en vanlig radiator med, men du kan kanske få ner några grader på det där sättet

Permalänk

du menar att du Kyler Peltierns varma sida med det Nedkylda vattnet från peltiern kalla sida?
det funkar inte..

Däremot så skulle det kanske gå om du satte rejäla Kylflänsar på den varma sida riktigt kraftiga som du kan Passivt kyla... typ 3-4 peltier på 90 watt kyleffekt.. då skulle de kanske funka...men någon vits äre ju inte med det... Kan ju lika gärna köpa en radiator som kyler tillräckligt bra för att vara utan fläkt. Billigare elräkning desutom:)

Visa signatur
Permalänk

Synd bara att det inte fungerar... Det blir MYCKET MER varmt än kallt av en peltier... Du vet peltiers drar ganska mycket ström, all den energin blir till värme. Så det du har byggt är snarare ett element som ganska snart kommer bränna ett par peltiers.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

OK!
Mille... jag menade inte så ju

... kolla,

Det redan varma vattnet från gpun eller cpun (whatever) kyler ner peltiernas varma sida. sedan kommer det kalla vattnet att sirkulera runt alla block och sånt... get it?

ExecutoR
ok.

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

TESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTA

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
TESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTATESTA

klart man kan testa, skicka över pengar så testar jag

EDIT:

ExecutoR.. om man sätter en passiv radiator imellan då? en Black Ice 2 pro/extreme eller nått kanske? och slänger i 2st 16dba ADDA... fast, då är det inte passivt längre.. men tyst.

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

Tyvärr grabben, men du är HELT ute och cyklar nu. Om samma vatten ska passera både den varma och kalla sidan spelar det ingen roll om du har diverse block också, du KAN inte trolla bort energi, och så ÄR det.

Permalänk
Medlem

aja :/

tystaste lösningen då är väll Black Ice 2 PRO med 2st Adda/papst? eller varför inte delta

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

Jo, med deltor får du i alla fall tystast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerfors_power
Jo, med deltor får du i alla fall tystast

Jo visst

EDIT: det bästa som kunde hända vore väll om jag vart döv av ljudet från dom, då kan man snacka silent

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

"ett peltierelement flyttar värmen från en sida till den andra"
Så tyvärr funkar det inte...
Kyla existerar inte, bara avsaknad av värme...

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
Jo visst

EDIT: det bästa som kunde hända vore väll om jag vart döv av ljudet från dom, då kan man snacka silent

Vet en kille som petade in en penna i en Delta, pennan + ett blad flög all världens väg. Bladet fastnade i en Expressen

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Vet en kille som petade in en penna i en Delta, pennan + ett blad flög all världens väg. Bladet fastnade i en Expressen

jamen, det var klyftigt.. med vilken hjärnhalva gjorde han det?

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

hmmm, energi principen... man kan inte skapa energi man kan bara omvandla energi till olika former. dvs den energi du tillför i form av el-energi omvandlas till värme och denna går inte att trolla bort + att du kommer nog inte att tjäna något på detta utan förlora på det ist, eftersom först kommer varmtvatten till peltarnas varma sida sen så värmer peltarna upp det ännu mer och vattnet blir "skit varmt" och en peltier med envarm sida presterar inte bra dvs nu kommer det bara bli värmare och värmare tills peltarna går sönder... jag tror personligen mer på varianten där du slänger på en STOR passiv fläns på peltarna och kyler vattet med den kalla sidan och inte blandar inte den värma sidan lycka till

Permalänk
Medlem

Det där är en prima termisk kortslutning...det kan ganska lätt döda TEC:en.

Förresten är den ju inte passiv om den kör på med TEC:s.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

nä den är ju inte passiv men den är tyst

Permalänk
Medlem

Kör med en biffig bilradiator istället om du vill köra passivt , mycket smidigare, mycket billigare

Permalänk
Medlem

Jag köpte den billigaste radiatorn overclockers.se hade samt en pump och vattenblock, jag körde radiatorn helt utan fläkt och jag hade ingen tank. Cpun var en T-bird 1.0 @ 1.4 @ 1.95 volt. Runt 60 grader låg den på.

Jag förstår inte hysterin om att man ska ha så mkt fläktar och så ifall man bara vill ha datorn tyst. Lär ju inte vara några problem alls att kyla en modern CPU heller på det viset jag gjorde.

Permalänk
Medlem

1. Du kan inte kyla peltiern med samma slinga.
2. Du har i princip samma temperatur i hela systemet både före och efter blocken och före och efter radiatorn om du inte kyler flera kW. Det handlar inte om mer än ett par 0.1°C skillnad från kallast och varmast i slingan.

Permalänk

Ena gången man skulle kunna tjäna på "din ide" (som jag själv funderade på för typ 2 år sedan iofs...) är om man redan har en så stor radiator så vattnet som kommer tillbaka från den är mer eller mindre exakt rumstempererat. Dvs. att radiatorn klarar av att avge all extra värme i vattnet. Med tanke på hur mycket vatten dagens pumpar matar ur sig så skulle det i praktiken behövas en jääävligt stor radiator. Något annat jag också funderat på är om man skulle kunna tjäna in det på att det blir större värmeskillnad mellan radiatorn och luften, vilket skulle leda till efektivare kylning och om det på så sätt skulle gå.... Men det är mycket enklare att bara skaffa en stor radiator och köra en massa tysta 120mm-fläktar därpå. Passiv vattenkylning med peltiers inblandade är bara att glömma. Mitt system får svårt bara jag kör en 226W peltier + min dator. Då har jag endå dubbla heatercores till kylning....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

bara så ni vet har koppar priserna gått upp ganska bra

Visa signatur

-Intel Core2duo E7500, 2x2GB corsair ddr2 800mhz, xfx geforce 9800gtx+, gigabyte matx, windows xp x64.

- Acer aspire one A150, 1gb ram, Vista ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
aja :/

tystaste lösningen då är väll Black Ice 2 PRO med 2st Adda/papst? eller varför inte delta

varför inte en passiv radiator

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Ena gången man skulle kunna tjäna på "din ide" (som jag själv funderade på för typ 2 år sedan iofs...) är om man redan har en så stor radiator så vattnet som kommer tillbaka från den är mer eller mindre exakt rumstempererat. Dvs. att radiatorn klarar av att avge all extra värme i vattnet. Med tanke på hur mycket vatten dagens pumpar matar ur sig så skulle det i praktiken behövas en jääävligt stor radiator. Något annat jag också funderat på är om man skulle kunna tjäna in det på att det blir större värmeskillnad mellan radiatorn och luften, vilket skulle leda till efektivare kylning och om det på så sätt skulle gå.... Men det är mycket enklare att bara skaffa en stor radiator och köra en massa tysta 120mm-fläktar därpå. Passiv vattenkylning med peltiers inblandade är bara att glömma. Mitt system får svårt bara jag kör en 226W peltier + min dator. Då har jag endå dubbla heatercores till kylning....

Möjligt med dubbla vattenslingor. Primärslingan tar upp värme från kretsarna och går via en värmeväxlare (dubbelmacka byggd på två vattenblock en en eller flera peltiers). Sekundärsidan på peltiern kyls med en radiator. Du får högre temperatur på vattnet genom radiatorn, och lägre temperatur på vattnet i primärslingan (under förutsättning att radiatorn klarar att hantera värmen, och att peltiern klarar att flytta all värme). Då får du en riktigt nice temperatur på vattnet som kyler kretsarna, och värmen är hög i vattnet som går via radiatorn.

Fast då kan du lika gärna slänga på peltiern direkt på processorn / whatever.

Visa signatur

Nej är också service.