Permalänk
Medlem

Får inte datorn tyst

har precis bytt till ett Antec SLK3700BQE chassi eftersom jag har behovet av en tyst dator. Så har det inte riktigt blivit.. datorn får mej fortfarande att tro att jag glömt stänga av dammsugarn.

har provat att stänga av delar i datorn men inte lyckats komma på vad allt ljud kommer ifrån. aggregatet verkar låta en del trots att antec skrytit om att det ska vara så tyst. Dessutom verkar inte allt ljud komma från aggregatet. hursomhelst låter datorn utav bara helvete när allt är ikopplat.

chassifläkt- tyst
hårddiskar- tyst
processorfläkt- tyst

nån som kan bidra med lite hjälp?

Permalänk
Medlem

grafikkortsfläkt?
Uteslutningsmetoden.

Koppla ur alla enheter som kan låta, utom processorn+fläkt.
Hur låter det? (förutom pipandet)
koppla in dina hdd, kolla hur det låter... o.s.v.
Till slut kommer du på vad som låter, eller kommer fram till att alla tysta saker tillsammans ändå frambringar ett störande ljud.

Permalänk
Avstängd

Efter analys, byt fläktar till tystare modeller.
Observera att byta fläkt bryter garantin tex nätagg.

(kör vattenkylning samt med fläktkontroll och den är tyst då)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hur har du tystat hårddiskarna? De brukar ge skumma läten ibland.. typ hummande och brummande resonans i chassit.

Kan vara ditt nätagg annars. Eller att dina fläktar helt enkelt flyttar så pass mycket luft att du får ett "wooosh"-ljud som är väldigt svårt att undvika.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hur har du tystat hårddiskarna? De brukar ge skumma läten ibland.. typ hummande och brummande resonans i chassit.

Kan vara ditt nätagg annars. Eller att dina fläktar helt enkelt flyttar så pass mycket luft att du får ett "wooosh"-ljud som är väldigt svårt att undvika.

hur menar du med tystat hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Fixa gummiupphängare till fläktarna, det tar bort en hel del oljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knaggen
hur menar du med tystat hårddiskarna?

Har du bara skaffat hårddiskar som sägs vara tyst, eller har du satt fast dem med gummibussningar i chassit, eller har du till och med hängt upp dem?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det går ju att klippa bort fältgallrena till 120mm fläktarna då blir de tystare sen har du väll fläkt hållare i den där lådan, dom har ett kors som går över fläktarna de gå också att klippa bort.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

skriv vad du har för något.. just nu är det så luddigt att det är meningslöst att försöka hjälpa...

det enda vi vet nu är att du har ett 3700BQE, det är klart otillräckligt...
vad har du för grafik+mobo+cpu+diskar+ kylning+krav på ljudet ?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

gummiupphängingar till allt, Ljudmattor överallt i burken, göm burken?, köp en sån låda som de precis recenserade här på SweC till hårddiskar

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
skriv vad du har för något.. just nu är det så luddigt att det är meningslöst att försöka hjälpa...

det enda vi vet nu är att du har ett 3700BQE, det är klart otillräckligt...
vad har du för grafik+mobo+cpu+diskar+ kylning+krav på ljudet ?

Epox 8rda3+, amd 3000+ (nån spire processorfläkt), 2 western digital hårddiskar, 1 samsung hårddisk, ATI saphire atlantis 256mb (fläktlös vad jag vet). Antec nätagg och antec 120mm chassifläkt med gummiskruvar (princip knäpptyst).

det är nån slags hylla i chassit som man sätter in hårddiskarna i med hjälp av räls som fästes på diskarna med skruvar och gummi.

har inte som krav att datorn ska vara knäpptyst. bor i en trång 1a och vill kunna sova med datorn på över natten. det går nu endast med öronproppar... å då skojar jag inte

har listat ut att en av western digital diskarna låter rätt mycket, samt processorfläkten en del med. men det låter fortfarande mycket utan dom. har funderat på att byta ut mina 3 diskar mot EN fet maffig disk (om det nu skulle hjälpa tillräckligt). men vill gärna komma undan lite billigare.

är tacksam för hjälp

Permalänk

Köp en cnps7700 och fråga dig vad som väger tyngst: 40 ton hårddiskar med warez som ändå är helt onödigt eller nån enstaka rätt stor tyst en som du kan ha i en dämplåda, i stil med den de reccade nyss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knaggen
Epox 8rda3+, amd 3000+ (nån spire processorfläkt), 2 western digital hårddiskar, 1 samsung hårddisk, ATI saphire atlantis 256mb (fläktlös vad jag vet). Antec nätagg och antec 120mm chassifläkt med gummiskruvar (princip knäpptyst).

det är nån slags hylla i chassit som man sätter in hårddiskarna i med hjälp av räls som fästes på diskarna med skruvar och gummi.

har inte som krav att datorn ska vara knäpptyst. bor i en trång 1a och vill kunna sova med datorn på över natten. det går nu endast med öronproppar... å då skojar jag inte

har listat ut att en av western digital diskarna låter rätt mycket, samt processorfläkten en del med. men det låter fortfarande mycket utan dom. har funderat på att byta ut mina 3 diskar mot EN fet maffig disk (om det nu skulle hjälpa tillräckligt). men vill gärna komma undan lite billigare.

- 2WD-diskar
- NB fläkt på moderkortet -> byt till Zalman47J
- halvtaskig cpu-fläkt -> har du några hål runt sockeln? jag tror att en Thermalright SI-97 ändå kommer vara bäst (tyvär dyr)

(egentligen undrar jag om du har möjlighet att fixa en filserver nånstans där du inte hör den och slänga WDna i den)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Om du kör med original 120 fläkten som du fick med såär den "i princip" inte ljudlös.
Det var det förrsta som jag bytte på mitt antec 3700bqe.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att byta fläkten. Kör den på 7 V så kommer den att bli tyst utan att förlora allt för mycket flås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
- 2WD-diskar
- NB fläkt på moderkortet -> byt till Zalman47J
- halvtaskig cpu-fläkt -> har du några hål runt sockeln? jag tror att en Thermalright SI-97 ändå kommer vara bäst (tyvär dyr)

(egentligen undrar jag om du har möjlighet att fixa en filserver nånstans där du inte hör den och slänga WDna i den)

med tanke på att min uppströmshastighet är 0,5 mbit så är nog den filservern lika intressant som aftonbladets fredagsbilaga. är WD diskar kända för att vara högljudda eller vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123

Om du kör med original 120 fläkten som du fick med såär den "i princip" inte ljudlös.
Det var det förrsta som jag bytte på mitt antec 3700bqe.

i jämförelse med resten av min dator är den det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knaggen
med tanke på att min uppströmshastighet är 0,5 mbit så är nog den filservern lika intressant som aftonbladets fredagsbilaga. är WD diskar kända för att vara högljudda eller vad?

i jämförelse med resten av min dator är den det iaf.

WD´s diskar är väl kända för att vara de mest högljudda men även bland de snabbaste. Seagate ska du ha om du vill ha det lite tystare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knaggen
med tanke på att min uppströmshastighet är 0,5 mbit så är nog den filservern lika intressant som aftonbladets fredagsbilaga. är WD diskar kända för att vara högljudda eller vad?

ingen skrubb/garderob/förråd som man kan dra en LAN-kabel till? eller ställa hela datorn i om det är tillräckligt stort och nära - ljuddämpning genom avskärming fungerar alltid bra (om kylningen räcker)

WD-diskar är dom som låter mest (dock är diskar i allmänhet för högljudda), om det är en av de nyare samsungarna du har så ska den vara bland dom bästa ljudmässigt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Om du kör med original 120 fläkten som du fick med såär den "i princip" inte ljudlös.
Det var det förrsta som jag bytte på mitt antec 3700bqe.

tyckte du nättagget var tillräckligt tyst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ingen skrubb/garderob/förråd som man kan dra en LAN-kabel till? eller ställa hela datorn i om det är tillräckligt stort och nära - ljuddämpning genom avskärming fungerar alltid bra (om kylningen räcker)

WD-diskar är dom som låter mest (dock är diskar i allmänhet för högljudda), om det är en av de nyare samsungarna du har så ska den vara bland dom bästa ljudmässigt

jo det finns väl en eller 2 små utrymmen. men frågan är om inte det blir dyrare och krångligare än att köpa en ny stor hårddisk och sälja de gamla. har ingen annan dator att sätta in dom i