köpa 400+ gb hdd (sata)

Permalänk
Medlem

köpa 400+ gb hdd (sata)

Ska köpa ny hdd nu och hade tänkt köpa en som minst är 400 gb vilket ar det mesta man kan hitta än så länge vad jag kan se.
Det finns ju 400 gb ute i 2 märken just nu, Hitachi & Seagate, men funderar lite på när den volymen kmr ut i andra märken. Om ex Maxtor kmr släppa en 400 gb med 16 mb cache eller om Western Digital kmr släppa nagon?
Om det inte kmr i nagra fler tillverkare inom kort så funderar jag på att köpa Seagate's 400 gbare.

Permalänk
Medlem

Hitachi har ju en 500GB variant. Seagates 400GB tror jag är lite bättre än hitachin kanske inte snabbare men tystare och säkrare eftersom det är färre skivor i seagaten. Men billigaste, säkraste och snabbaste sättet är väll att köpa 2 st 200GB ev. köra Raid om man orkar med det

Permalänk
Medlem

Köp 3-4st 160GB diskar och kör raid0 alt. raid5.
160GB diskarna är de diskarna du får flest MB per Krona.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Köp 3-4st 160GB diskar och kör raid0 alt. raid5.
160GB diskarna är de diskarna du får flest MB per Krona.

Såvida man inte redan har fyllt chassit och/eller platserna på moderkortet och/eller inte har lediga PCI till kontrollerkort.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Köp 3-4st 160GB diskar och kör raid0 alt. raid5.
160GB diskarna är de diskarna du får flest MB per Krona.

Trodde det var 250GB-diskarna som låg bäst till prismässigt.

http://buggy.no-ip.com/#Hårddisk
Ospec 7200RPM 160GB SATA 785:- 785/160 = 4.90625 kr/GB
Ospec 7200RPM 200GB SATA 880:- 880/200 = 4.40 kr/GB
Ospec 7200RPM 250GB SATA 1090:- 1090/250 = 4.36 kr/GB

Japp..

Edit:

Citat:

Tror inte den reviewen är nåt vidare...
http://forums.storagereview.net/ind...f=2&t=19457
"Elsewhere: Seagate 400Gb vs. Hitachi 400Gb, It's funny, laugh (or cry)"

Två andra reviews av Seagate 7200.8 400GB
http://www.storagereview.com/articl...400832AS_1.html
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2396

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Vänta till Juni-Juli då kommer nya 600GB HD på marknaden och skall få samma pris som 400GB och 400GB hd'n går ner ett snepp.

Och försök att satsa på Seagate , dom är lite tystare och mindre varmare en Hitachi.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Trodde det var 250GB-diskarna som låg bäst till prismässigt.

http://buggy.no-ip.com/#Hårddisk
Ospec 7200RPM 160GB SATA 785:- 785/160 = 4.90625 kr/GB
Ospec 7200RPM 200GB SATA 880:- 880/200 = 4.40 kr/GB
Ospec 7200RPM 250GB SATA 1090:- 1090/250 = 4.36 kr/GB

Japp..

Åhå, prissänkning senaste tiden alltså. Gjorde precis en sån där chech för 2månader sedan. Fast inte på ospec diskar för det är ett mindre säkert altenativ. Utan gjorde det på Barracuda diskar.

Men fördelen med små diskar är att du får upp prestandan betydligt om du raidar. Då du kan ha fler diskar i raiden.

Permalänk
Medlem

Grejjen ar den att jag tänkt köpa 2 st 400 gbare för att jag har 3 hddar nu som är tillsammans 400 gb och är smockade. och det blir ganska många diskar om jag ska köpa flera små, och så har jag egna erfarenheter och hört av andra att raid inte funkar så bra när man klockar datorn endel

men ska kolla recensionerna lite och sen väntar jag väl till mitten av maj innan jag köper nagot iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Grejjen ar den att jag tänkt köpa 2 st 400 gbare för att jag har 3 hddar nu som är tillsammans 400 gb och är smockade. och det blir ganska många diskar om jag ska köpa flera små, och så har jag egna erfarenheter och hört av andra att raid inte funkar så bra när man klockar datorn endel

men ska kolla recensionerna lite och sen väntar jag väl till mitten av maj innan jag köper nagot iaf.

Du ska inte köra SATA alls om du klockat och kör på moderkortets kontroller. Sata är känligt för att gå i fel fart. Så FSB klockning bör inte göras.

Permalänk
Medlem

eh, en n00b fråga. Vad är raid? Har tänkt att köpa ett kontrollerkort men det finns ju naturligtvis några miljoner olika alternativ. (s-ata eller s-ata raid?) Sry...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
eh, en n00b fråga. Vad är raid? Har tänkt att köpa ett kontrollerkort men det finns ju naturligtvis några miljoner olika alternativ. (s-ata eller s-ata raid?) Sry...

RAID är Redundant Array of Independent Disks.
Finns flera olika typer utav raid.. Googla på definitionen ser du.

Eftersom billiga kontrollerkort bara har mjukvaruraid. Köp ett vanligt satakontrollerkort och låt operativsystemet raida åt dig.

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet att kolla hårddiskpriser på buggy är att använda den odokumenterade funktionen som finns på http://buggy.no-ip.com/hd.php

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du ska inte köra SATA alls om du klockat och kör på moderkortets kontroller. Sata är känligt för att gå i fel fart. Så FSB klockning bör inte göras.

Vilken luftbubbla du har lyckats att få fram. Det du säger är helt tvärtom vad jag själv kör och har kört sedan 1.5-2 år tillbaka.
FSB ingen invärkan alls just i mitt fall så jag har lite svårt att tro dig då jag inte har läst nåt som är relativt till ditt påstående. Då pratar vi om ett inbygt chip både Sil3112 och Sil3114, ett Asus kort och ett DFI kort båda NF2. FSB 240 24/7 i väldigt lång tid utan det har påverkat RAID funktionen nåt överhuvudtaget.
Det enda som jag kommer ihåg är på MSI moderkort så var du tvungen att ställa PCI/AGP lås på 67 istället för 66.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du ska inte köra SATA alls om du klockat och kör på moderkortets kontroller. Sata är känligt för att gå i fel fart. Så FSB klockning bör inte göras.

funkar bra om man har låst apg/pci frekvensen

men om nagon vet om det kmr nagon 400 gb eller liknande från Maxtor eller Western Digital så skulle jag vara tacksam
tänker t.ex på om det kmr nagon med 16 cache från Maxtor.

Permalänk
Medlem

Jag tror det bästa är att köpa 55gbare för det sa en kompis en gång!

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Smidigaste sättet att kolla hårddiskpriser på buggy är att använda den odokumenterade funktionen som finns på http://buggy.no-ip.com/hd.php

Way cool! Bokmärke - Ka-ching.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda som jag kommer ihåg är på MSI moderkort så var du tvungen att ställa PCI/AGP lås på 67 istället för 66.

Men det är väl inte alla sata-portar som går att låsa på detta sätt. De två extra portarna som man får på exempelvis Msi k8n platinum går inte att låsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Men det är väl inte alla sata-portar som går att låsa på detta sätt. De två extra portarna som man får på exempelvis Msi k8n platinum går inte att låsa.

Tror det rör sig mellan port 1-4 ang. dom 2 extra vet jag inget om, men det är väl oxå PCI baserade portar så dom borde väl oxå låsas tycker man ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Köp 3-4st 160GB diskar och kör raid0 alt. raid5.
160GB diskarna är de diskarna du får flest MB per Krona.

Knappast 1 200gb disk kostar 835kr, en 160 kostar 699kr(kanske billigare i vissa fall), 835/200=4,175kr, 699/160=4,36875, så nej, han får inte mer GB för pengarna om han köper ett par 160 giggare, räkna ut saker innan du skickar in någonting på ett forum Eller ge oss en länk till en sida där du får mer gb för pengarna på en 160gb disk(vilket inte lär hända)...

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

Totto jag tror du missade att han korrigerade sig själv lite senare i tråden, det kan vara smart att läsa igenom alla inlägg innan man klagar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Totto
Knappast 1 200gb disk kostar 835kr, en 160 kostar 699kr(kanske billigare i vissa fall), 835/200=4,175kr, 699/160=4,36875, så nej, han får inte mer GB för pengarna om han köper ett par 160 giggare, räkna ut saker innan du skickar in någonting på ett forum Eller ge oss en länk till en sida där du får mer gb för pengarna på en 160gb disk(vilket inte lär hända)...

Läs hela tråden din slashas innan du skriver något. Du orkade göra en utträkning men inte läsa tråden. Du måste ha en väldigt udda prioriteringsordning.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan tänka sig köra Raid 0(http://www.acnc.com/raid.html)?

Visst det snabbare upp, men det ger också en större risk för data förlust. I dagens läge då hårddiskar redan är ganska ostabila så verkar det enbart dumt att öka risken för data förlust enbart föratt få lite mer prestanda.

Visst det kan ju så klart bero på vad man har på diskarna, är det grejer som går att ersätta så kanske de e lungt. Men är det eget arbete o liknande så är det defenetivt inte till att rekomendera.

MVH
SnowJim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Förstår inte hur folk kan tänka sig köra Raid 0(http://www.acnc.com/raid.html)?

Visst det snabbare upp, men det ger också en större risk för data förlust. I dagens läge då hårddiskar redan är ganska ostabila så verkar det enbart dumt att öka risken för data förlust enbart föratt få lite mer prestanda.

Visst det kan ju så klart bero på vad man har på diskarna, är det grejer som går att ersätta så kanske de e lungt. Men är det eget arbete o liknande så är det defenetivt inte till att rekomendera.

MVH
SnowJim

Därför sparar man inte viktigt arbete på raid0 utan på raid1 eller raid0+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Därför sparar man inte viktigt arbete på raid0 utan på raid1 eller raid0+1

Förvisso men det försvinner ändå alltid något som man varderade högt(kanske eget arbete under bearbetning).

Jag har hört för många som hafft problem med detta, så jag skule ialla fall inte rekomendera vanlig raid 0!

Dessutom om jag har förstått det rätt så om man kör med den inbyggda raidkontrollern och ska uppgradera(kanske till annat märke) så får man formatera om diskarna, detta gäller även om raid kontrollern man har går isönder och man inte kan få tag i samma kontroller igen.

MVH
Jimmy

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Förvisso men det försvinner ändå alltid något som man varderade högt(kanske eget arbete under bearbetning).

Jag har hört för många som hafft problem med detta, så jag skule ialla fall inte rekomendera vanlig raid 0!

Dessutom om jag har förstått det rätt så om man kör med den inbyggda raidkontrollern och ska uppgradera(kanske till annat märke) så får man formatera om diskarna, detta gäller även om raid kontrollern man har går isönder och man inte kan få tag i samma kontroller igen.

MVH
Jimmy

Jag skulle rek. att du skaffar dig en Raid system med små diskar och testar lite själv. Kan lova dig att dina åsikter kommer att ändra sig betydligt efter det. Själv har jag haft Raid0 system i 2 år utan några problem har t.o.m flyttat den vid ett tillfälle från den inbyggde chipet till ett kontrollerkort och det hände inget. Än idag så kör jag Raid0 utan att jag har haft problem med det så det lite svårt att motivera att man inte skall ha det. Oftast är det mänsklig faktor som orsakar att nåt blir korrupt. Givetvis så kan HD oxå ge sig men då skall man va beredd på att ta den smällen, men en vanlig singel HD är oxå körd om den går sönder. Den prestanda som Raid0 kan upplevas den kan bara beskrivas med ett stort leende. Den inbyggda chipen som ofta sitter på olika moderkort är Sil3112 och 3114 och det har visat sig i x-antal tester att dom håller hög mått för ett Raid0 system. Bra prestanda. Anågende kontroller så finns det många kontrollerkort som har exact samma chip som det inbyggda. Har själv ett kontrollerkort med Sil3112 och på ena moderkortet så sitter just en sån 3112 chip och det gick smärtfritt att flytta HD utan att nåt hände.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Jag skulle rek. att du skaffar dig en Raid system med små diskar och testar lite själv. Kan lova dig att dina åsikter kommer att ändra sig betydligt efter det. Själv har jag haft Raid0 system i 2 år utan några problem har t.o.m flyttat den vid ett tillfälle från den inbyggde chipet till ett kontrollerkort och det hände inget. Än idag så kör jag Raid0 utan att jag har haft problem med det så det lite svårt att motivera att man inte skall ha det. Oftast är det mänsklig faktor som orsakar att nåt blir korrupt. Givetvis så kan HD oxå ge sig men då skall man va beredd på att ta den smällen, men en vanlig singel HD är oxå körd om den går sönder. Den prestanda som Raid0 kan upplevas den kan bara beskrivas med ett stort leende. Den inbyggda chipen som ofta sitter på olika moderkort är Sil3112 och 3114 och det har visat sig i x-antal tester att dom håller hög mått för ett Raid0 system. Bra prestanda. Anågende kontroller så finns det många kontrollerkort som har exact samma chip som det inbyggda. Har själv ett kontrollerkort med Sil3112 och på ena moderkortet så sitter just en sån 3112 chip och det gick smärtfritt att flytta HD utan att nåt hände.

Vad kan man säga, vissa har mer tur än andra kanske?

Jag har någon kompis som körde raid 0 i några år men raid kontrollern la av och han var tvungen till att köpa ett nytt, det visade sig då att det inte fanns något kontrollerkort som skule hjälpa honom, så han fick köpa nytt kontroller kort och formatera diskarna(förlorade en del värdefullt om man säger så). Han körde dock vidare på raid0, men efter ett tag så började det krångla igen och idag kör ialla fall inte raid 0 om man säger så.

Dessutom har jag läst på vissa forum om folk som hafft liknande problem.

Angånde prestandan så har jag också hört att det ska vara en stor skildnad, vet dock inte exakt hur mång % det rör sig om?

Jag kan dock tänka mig att köra raid 0 på Windows och spel, och till detta vill man då ha de minnsta men snabbaste diskarna så troligen hade väll 120 GB varit det minsta man kan hitta? det skule så fall bli 240 GB till Windows/program/spel(lite väl mycket kanske). Och sen kör man Raid 1(mirroring på två 250GB diskar beronde på hur mycket känslig info man har, annars kan man kör två 250GB som ren lagring och lagra den känssliga infot på båda diskarna.

Slutligen handlar det om hur man prioriterar och hur mycket pengar man har att tillgå, men att sitta o säga att raid 0 är säkert är kanske inte så sant(finns det något som är mer osäkert än raid0?).

MVH
SnowJim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide