Permalänk
Medlem

Bios Rom Checksom Error

Har systemet nedan. Detta har hänt ett par gånger förut och det löste sig genom att jag fick göra "clear cmos"... nu fungerar det dock inte.

Ändrade lite minnesinställningar bara och får sedan upp detta meddelande:

Bios Rom Checksum Error
Detecting Floppy Drive A Media
Drive A Error.
System Halt.

Har ingen Floppy ens en gång. Det kusliga är att jag har haft precis samma inställningar i Bios innan... vet inte varför jag plötsligt får upp detta. Är det någon som vet hur jag löser det? Ta bort batteriet? Är det ett bombsäkert knep?

Tacksam för svar,

Gabriel

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Kolla i bios vad har har för inställningar på din boot ordning, det kan vara så att bioset har floppyn som first boot device i grundinställningarna.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens in i BIOS. Jag får det som meddelande så fort jag startar datorn och har möjlighet att komma in i BIOS. :-/

Har testat Clear CMOS...

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Testa ta ur batteriet också, att cleara cmos funkar inte alltid som det ska. Men utan ström kan inte några av dina påhitt lagras. Blir helt som orginalinställningarna, om jag inte har fel(?).

Edit: Det är viktigt att batteriet är ute en bra stund, för mig räckte det inte med en halvtimme iaf. Ta ut det när du går till skolan/jobbet.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när juag byte chassi och hade glömt att stoppa in floppyn. Om du har möjlighet prova att koppla in en floppy och se vad som händer, om du kommer in i bios då så byt ordning på boot device.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

annars låna en floppy oxå kopierar du in nyaste bios från hemsidan hos nån kompis på en diskett oxå sätter du in sen ska det nog funka fin fint

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Jepp jepp, det där ser ut som ett klassiskt fall utav bootblock safety-funktion pga att delar av bios:en har blivit korrupt.
Bara att göra som Mantus säger, dvs koppla in en diskettstation, fixa en bootbar diskett med en bios för ditt moderkort samt i vissa fall även awdflash.exe eller amiflash.exe.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Sälen löste det. Det räckte inte med att ta ut batteriet i 5 minuter som jag gjort. Nu tog jag ut det över natten... sätter i det igen nu på morgonen (är 04:45 verkligen morgon? Jag hatar mitt jobb... usch för att börja så tidigt som jag gör...) och det fungerar!

TACK!!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe