Permalänk
Medlem

Grymma Netgear WGT624+WGT311T problem

Tjenare

Har införskaffat två stycken Netgear WGT311T trådlösa NICs samt en Netgear WGT624 router. Har läst överallt och den har fått bra betyg osv men jag är grymt besviken. Jag har routern i ett rum och i de två intilliggande rummen står två burkar med de trådlösa NICen. Det är alltså i princip 5 meter och en gipsvägg mellan router och NIC. Och enligt den tillhörande clientprogramvaran till NICen så får jag ca 50 % signalstyrka oavsett vilken kanal jag använder mig av. Nu kör jag på b/g enbart då 108Mbps mode bara hoppar upp och ner. Har provat med både Xtended Range av och på och det är ju helt otroligt att man inte skall få mer än 50 % signalstyrka på så korta avstånd. Till problemet hör att när jag börjar kopiera filer internt på nätverket så dyker hastiheten ner till under 5-10 Mbit. Jag har stängt av Windows Zero Configuration tjänsten, installerat drivrutiner innan NICen satts i osv. Uppgraderat drivrutiner på NIC samt firmware på Router men INGEN skillnad. Jag har dessutom fått en helt ny utbytesrouter (samma modell) av Netgear men det hjälper inte heller. Spelar ingen roll om jag kopplar ur trådlösa telefoner etc hemma samma resultat ändå.

Är det någon som har några slutgiltiga tips innan Herr WGT624 med tillhörande barnen WGT311T hamnar i soptunnan och ägaren aldrig mer kommer ta i Netgear med tång ?

Permalänk
Medlem

Windows W-Z Config - Startmetod = Inaktiverad
Starta om datorn, stäng av alla brandväggar inkl. SP2.
Installera mjukvara, stäng av (låt cd:n sitta i) och sätt i kortet, starta datorn.
Slutför installationen, välj inte "Installera automatiskt" utan "Avancerat" och peka på cd:n.

Permalänk
Medlem

Precis så har jag gjort och det hjälper inte. Tack för hjälpen ändå

Permalänk
Medlem

Vad gäller hastighet så är runt 10 Mbit/s vad du i praktiken kan räkna med få på ett 802.11G nät vid kopiering mellan två datorer som båda är trådlöst anslutna till samma AP.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Ok för mig fungerar det ännu sämre dock...under 1 Mbit...men jag tycker det här med WLAN är rena bluffen...54 Mbit och så skall man inte kunna få den hastigheten internt ? Det är ju löjligt. Tillbaka till ordentligt kablage.

Bye bye Netgear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElToro
Bye bye Netgear

Borde nog snarare vara "Bye, bye WLAN" för din del.;)

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Får vänta tills de släpper 500 Mbit WLAN då...för man vill ju kunna räkna med 100 Mbit iaf...om nu 54 Mbps~10 Mbit upplevt

Ja bye bye WLAN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElToro
Får vänta tills de släpper 500 Mbit WLAN då...för man vill ju kunna räkna med 100 Mbit iaf...om nu 54 Mbps~10 Mbit upplevt

Ja bye bye WLAN

Skulle vilja säga att 54 Mbps ger i praktiken c:a 25-30 Mbps under ideala förhållanden att dela på för samtliga trådlöst anslutna. Hade en av dina datorer varit kabelansluten vid kopieringen så hade det med andra ord gått dubbelt så fort.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte