Permalänk
Medlem

Comhem + Dlink HJÄLP!

Tja
Hoppas ngn kan hjälpa mig med detta. Jag har som sagt comhem 8000 samt en D-link 804HV router och blir konstant utloggad. Ibland kan det ta 30min innan första utloggningen o sen fortsätter det med jämna mellanrum. Ibland loggas jag ut efter 2timmar etc. Jag har testat både nya samt gamla firmware till routern och inget har hjälpt. Jag tror comhem skickar ut ngn förfrågan till routern och frågar om man (förbindelsen) är aktiv och när inte routern svarar så bryts kontakten och routern får skicka en renew för att få nytt IP. Eftersom jag testat allt annat (vad jag vet) så undrar jag om ngn vet VILKA portar som comhem skickar denna förfrågan till?. så man kan öppna dessa i routern. Eller om det är ngn annan lösning.
Känns så jädra jobbigt att ha lagt ut 1300kr för en router som man inte kan använda. Skulle vara evigt tacksam om jag får det stabilt.

/Tack på förhand'
Christian

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk

har samma problem som dig

men jag har en netgear rp 614 detta är fruktansvärt tröttsamt hoppas någon kan lösa detta,funderar snart på att koppla ifrån routern.Jag ringde com hem men dom tror att det är routern,,,,, men så kan dom inte göra en felsökning på uppkopplingen utan man är tvungen att koppla ur routern då.

Ska testa lägga in ny firmware på min nu,hoppas det löser sig..:-)

Permalänk
Medlem

DHCP requests körs på port 67 och 68.
Så länge uppkopplingen fungerar utan router så är det ju inte så mycket som Internetleverantören kan göra åt problemet En router skall ju kunna klara av att ta emot en ip adress från dhcp-servern på samma sätt som en dator kan.

Permalänk
Medlem

Vilket Kabel modem har ni? Nemo så har ni svaret där. Fungerar inte bra med routrar, visserligen lite variabelt från ort till ort. Har ni Webstar modemet så är det något annat som är fel. Ett tips är att kabel bredband fungerar bäst i 10 mb halv duplex på routern mot modemet. Samma sak gäller datorn. Ni ska bara veta hur många problem jag löst genom att ändra duplex inställningen.

Visa signatur

Athlon Xp 1700@2050 Mhz
Abit NF7 1024 DDR 3200
Powercolor 9800 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monty
Vilket Kabel modem har ni? Nemo så har ni svaret där. Fungerar inte bra med routrar, visserligen lite variabelt från ort till ort. Har ni Webstar modemet så är det något annat som är fel. Ett tips är att kabel bredband fungerar bäst i 10 mb halv duplex på routern mot modemet. Samma sak gäller datorn. Ni ska bara veta hur många problem jag löst genom att ändra duplex inställningen.

Jag har Motorola SB 5100E som modem. Ska testa ändra duplex när jag kommer hem. Jag såg i en annan tråd att folk med samma problem fast med Dlink 600 hade laddat ned firmware från dlink.de och fått det stabilare. Jag hade tänkt testa med att göra detsamma fast ladda ned den tyska firmwaren till min modell då.

PS.
Jag har inte blivit utloggad sen jag tog bort routern så det är där felet ligger.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Har ni kollat med internetleverantören om dom har gjort ändringar i nätet? För har dom gjort en MTU ändring i nätet så måste du oxå anpassa routern efter den ändringen. För vi säger att om du har ett MTU värde på 1500 och din ISP har ställt in den på ett lägre värde så skickar du för stora paket helt enkelt och då bryts anslutningen.

Visa signatur

its all just 2easy!

Permalänk
Medlem

Jag har testat att minska MTU men ingen förändring, tappar kontakten lika ofta ändå. Sen att fråga supporten på comhem om det ger inget då hon i supporten själv erkände att de typ bara sitter o bläddrar i sina pärmar.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

MTU värdet är inget jag tror många supporter sitter på o dessutom behöver de ju normalt sett inte kunna detta då de inte supportar routrar what so ever...

Allmännt då man tittar i detta forum så gäller 99% av inläggen problem med routrar eller så är felet i routern men trådskaparen skyller på sin ISP (dock inte i detta fall). Om jag nånsin orkar skaffa en router blire en 200mhz linuxvariant... även om det är lite mickel att få igång så ser man ingen med denna konfiguration som har problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har testat sänka MTU värdet utan resultat. Problemet består (antagligen) av att min D-link router blockar comhes Keep-Alive meddelanden så min dator svarar aldrig på dessa och detta slutar i att anslutningen bryts och routern ber om ny IP-adress.

Skulle vara väldigt tacksamt om ngn hade ngn lösning på detta. Till exempel vilka portar som skall öppnas för dessa meddelanden.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p