Permalänk
Medlem

textbaserade program

jag letar lite efter olika textbaserade program. t.ex dc och nån bra im som klarar av icq och msn. helst flera msnkonton samtidigt. om nån annan har nått bra textbaserat så är de bara att säga berätta.

Permalänk
Medlem

icq/msn så finns centericq

Permalänk
Medlem

Jag föredrar själv textbaserade program också. För DC har jag dock inte hittat något, men då igen använder jag sällan DC - och aldrig i GNU/Linux. Däremot finns en bra torrent-klient vid namn btdownloadcurses. För ICQ/MSN använder jag centericq. För IRC så är det irssi som gäller. För videouppspelning så kör jag mplayer. För mp3 så blir det cplay. Jag använder rexima som mixer. För epost blir det mutt. Emacs till programmering, texteditering osv. Som fönsterhanterare blir det evilwm, minimalism är ytterst skönt.

Det enda icke-textbaserade programmet jag använder mig av dagligen är nog Mozilla Firefox.

Permalänk
Medlem

mICQ klarar förstås bara av ICQ

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

bitlbee klarar av MSN, ICQ, Yahoo etc etc och man kan köra det via irssi

Visa signatur

//Patrik
Intel Core 2 Duo, 2048MB RAM, Gainward 8800 GTS 640MB, 500GB HDD, Samsung SyncMaster 940BW

Permalänk
Medlem

Som browser är Links underbart. Gäller bara att trycka upp en fin upplöning i terminalen så visar den sidor helt rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Jag föredrar själv textbaserade program också. För DC har jag dock inte hittat något, men då igen använder jag sällan DC - och aldrig i GNU/Linux. Däremot finns en bra torrent-klient vid namn btdownloadcurses. För ICQ/MSN använder jag centericq. För IRC så är det irssi som gäller. För videouppspelning så kör jag mplayer. För mp3 så blir det cplay. Jag använder rexima som mixer. För epost blir det mutt. Emacs till programmering, texteditering osv. Som fönsterhanterare blir det evilwm, minimalism är ytterst skönt.

Det enda icke-textbaserade programmet jag använder mig av dagligen är nog Mozilla Firefox.

btdownloadcurses.py är egentligen bara det grafiska skalet för klienten. Klienten är BitTorrent-original. Men jag håller med dig om att det är good shit.

--

Irssi för IRC är underbar textbaserad klient. Dock sitter jag inte så mycket på IRC, men gör jag det så gör jag det för Irssi är så jäkla skön.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag föredrar w3m före links den har tabbar!

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

DC i terminalen: dctc .
DC-gui använder det.

Screen ska du använda såklart!, kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fishtail
btdownloadcurses.py är egentligen bara det grafiska skalet för klienten. Klienten är BitTorrent-original. Men jag håller med dig om att det är good shit.

--

Irssi för IRC är underbar textbaserad klient. Dock sitter jag inte så mycket på IRC, men gör jag det så gör jag det för Irssi är så jäkla skön.

Jo, jag vet - men jag orkade inte förklara det hela allt för ingående.

En bra, terminalbaserad FTP-klient är yafc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Jo, jag vet - men jag orkade inte förklara det hela allt för ingående.

En bra, terminalbaserad FTP-klient är yafc.

själv föredrar jag ncftp som är specialgjord för script.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

Hur bär man sig åt om man vill ta reda på storleken på en mapp, och alla filer och mappar inuti? ls listar bara storleken på själva mappen. Det går ju att använda nautilus, men det är fusk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Hur bär man sig åt om man vill ta reda på storleken på en mapp, och alla filer och mappar inuti? ls listar bara storleken på själva mappen. Det går ju att använda nautilus, men det är fusk.

du -sh mapp/

Permalänk
Medlem

Re: textbaserade program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oves
jag letar lite efter olika textbaserade program. t.ex dc

prova "microdc" (sök på freshmeat.net). det fungerar hyfsat och är gjort av en svensk(!). tyvärr har han lagt ner utvecklingen av det men det vore kul om någon kunnig kunde fortsätta.

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

http://members.chello.se/hampasfirma/cccp/ är en annan dc klient, det är en konsol frontend för dctc

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

det är ju så att många hubbar inte gillar vissa klienter. hur funkar det med de som ni föreslår nu?

Permalänk
Medlem

En musikspelare jag gillar är moc, http://moc.daper.net/
Använde cplay innan, men denna har lite fler funktioner, tex id3 taggar osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
En musikspelare jag gillar är moc, http://moc.daper.net/
Använde cplay innan, men denna har lite fler funktioner, tex id3 taggar osv

synd bara att den inte har equalizer...

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak