Permalänk
Medlem

Bbb

Alltså, varför erbjuder inte BBB typ 30mbit via "fiber"?
Dom erbjuder ju 10mbit som är billigt, och sen 100mbit som är svindyrt...

När man kan få dubbelt så sanbbt nedströms med ADSL så känns det lite dumt att sitta och fjösa med 10mbit när man har fiber...

Varför lanserar dom inte en 30mbits tjänst t.ex?
Som kostar mer än 10mbits tjänsten men inte så sjukt mycket som 100mbit och utan begränsing...

Jag tycker bara ur alla marknadsföringsvinklar och allting så vore det en bra idé...

Men, varför gör dom det inte?

Permalänk
Medlem

för att dom antagligen skulle behöva uppdatera sina servrar eller ngt liknande.

sen så skulle det bli svindyrt iaf, fiber är JÄVLIGT dyrt och ett helvete att arbeta med om man inte har rätt verktyg.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

ajV, vad menar du? Tror du inte att BBB har rätt verktyg eller vad?

Permalänk
Medlem

Bortser vi ifrån att hela kapaciteten i nätet skulle behöva dubblas så skulle man isf behöva strypa kapaciteten mjukvarumässigt snarare än hitta hårdvara som cappar hastigheten till något läge. Mjukvara kräver konfigurering. Konfigurering kräver tid, pengar och resurser. Det finns inte heller något rimligt skäl till att köra 30Mbit eller dyl då marginalerna bara blir tightare och man trots allt är någorlunda ohotad just på fibermarknaden, rikstäckande sett.

Marknadsfördelarna du pratar om skulle det vara alla datorentusiaster och nätverksmonglare, överskatta inte storleken av den kundgruppen ;P

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
för att dom antagligen skulle behöva uppdatera sina servrar eller ngt liknande.

sen så skulle det bli svindyrt iaf, fiber är JÄVLIGT dyrt och ett helvete att arbeta med om man inte har rätt verktyg.

Nej, uppgradering av servrar hade inte behövts...

Och, va?
Dom erbjuder ju redan 100mbit till alla "fiber"kunder, så vad är problemet med 30?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Bortser vi ifrån att hela kapaciteten i nätet skulle behöva dubblas så skulle man isf behöva strypa kapaciteten mjukvarumässigt snarare än hitta hårdvara som cappar hastigheten till något läge. Mjukvara kräver konfigurering. Konfigurering kräver tid, pengar och resurser. Det finns inte heller något rimligt skäl till att köra 30Mbit eller dyl då marginalerna bara blir tightare och man trots allt är någorlunda ohotad just på fibermarknaden, rikstäckande sett.

Marknadsfördelarna du pratar om skulle det vara alla datorentusiaster och nätverksmonglare, överskatta inte storleken av den kundgruppen ;P

Tror du verkligen det?
Jag tvivlar starkt på att den totala bandbredden hade ökat så mycket alls, dom flesta med 10mbit sitter ju inte med maxad lina 24/7 liksom, utan dom hade använt mer bandbredd kortare perioder kanske...

Och jag tror dom har management-switchar där dom kan låsa hastigheten faktiskt, så det är nog inget större problem...

Jo, det är väl liofs kanske sant.
Men just det att man kan erbjuda snabbare uppkoppling än ADSL känns som en grej dom körde ganska hårt på innan det började erbjudas snabbare ADSL...

Och som sagt, tror inte marginalerna blir så mycket tightare, eftersom trafiken inte skulle öka så mycket...

Varför har dom 100mbit?

Men ja, frågan är inte varför inte?
Utan varför?

Permalänk
Medlem

De har ju 100 Mbit, men betänk att det är en limit på 300 gb på denna tjänst.
Så den största frågan är ju hur deras nät hade klarat av en sådan höjning, med tanke på att deras peering redan är ansträngd, undrar just hur den interna belastningen ligger.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
De har ju 100 Mbit, men betänk att det är en limit på 300 gb på denna tjänst.
Så den största frågan är ju hur deras nät hade klarat av en sådan höjning, med tanke på att deras peering redan är ansträngd, undrar just hur den interna belastningen ligger.

Jo, jag skrev ju det i mitt inlägg...

och:
"Jag tvivlar starkt på att den totala bandbredden hade ökat så mycket alls, dom flesta med 10mbit sitter ju inte med maxad lina 24/7 liksom, utan dom hade använt mer bandbredd kortare perioder kanske..."

Den totala trafiken som ökat något skulle kompenseras av att 30mbits tjänsten är dyrare...

Permalänk
Medlem

Mjo, inom deras nät så är det nog inga större problem kostnadsmässigt, men till utlandet hade det ju knappast gått att få ut några 30 Mbit

Men, man vet ju aldrig, man skulle kunna anta att BBB först vill koppla över alla fd. Bostream kunder till sitt nät för att ev. uppgradera och därefter utvidga sin tjänsportfölj, den som lever får se.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

de erbjuder 100 Mbit ja, MEN hur många % av de som kan få det tror du nappar? speciellt med de gränser de satt. skulle de lansera 30 Mbit så skulle nog en större del av kunderna som kunde få det byta till det, vilket skulle kräva en nästan 3 dubblad kapacitet ut på nätet (inte bara servrar).

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Bara för att man har 3 gånger så mycket kapacitet så betyder det självklart inte att man kommer att ladda ner 3 gånger så mycket data. En viss ökning kommer att ske men inte så stor att den inte kan kompenceras med 100kr extra på priset.

Sedan har ju BBBs nationella peering nyligen uppgraderats från 2xgbit (i de olika störra svenska trafikutbytespunkterna) till 2x10gigabit så nog borde det finnas en del kapacitet över

Jag har också funderat på det ett tag om det inte borde vara dags för BBB att erbjuda en mellantjänst med högre kapacitet, eftersom 100Mbit tjänsten endast är för syns skull..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn

Sedan har ju BBBs nationella peering nyligen uppgraderats från 2xgbit (i de olika störra svenska trafikutbytespunkterna till 2x10gigabit) så nog borde det finnas en del kapacitet över

Japp, men det är skillnad på transit och peering. Trafiken mot andra svenska operatörer och andra anslutna till Netnod bör flyta på som vanligt, men trafiken till utlandet, mot kontinenten(alltså transiten) - den kostar B2 dyra pengar och där kommer trafiken således att tryta ännu mer än vad den gör i dagsläget.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Går väl säkert att lägga upp samma typ av shape som de har kört tidigare (när det har peerat mot telia) att max x antal Mbit/s är tilllåtet per tråd mot ett visst nät.

Eftersom jag inte själv kört BBB har jag dock dålig kolla på hur pass dålig hastigheten är utanför sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
de erbjuder 100 Mbit ja, MEN hur många % av de som kan få det tror du nappar? speciellt med de gränser de satt. skulle de lansera 30 Mbit så skulle nog en större del av kunderna som kunde få det byta till det, vilket skulle kräva en nästan 3 dubblad kapacitet ut på nätet (inte bara servrar).

Jag tror inte större delen av kunderna hade gjort det, men hade dom gjort det så är det ju bara bra då den tjänsten är dyrare.
3 dubblad kapacitet?
Så du tror att alla hade laddat hem 3 gånger så mycket som idag?
Dom jag vet med 10mbit laddar hem precis allt dom vill, det är inte så att dom missar att ladda hem något för att deras lina är för slö...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn
Bara för att man har 3 gånger så mycket kapacitet så betyder det självklart inte att man kommer att ladda ner 3 gånger så mycket data. En viss ökning kommer att ske men inte så stor att den inte kan kompenceras med 100kr extra på priset.

Sedan har ju BBBs nationella peering nyligen uppgraderats från 2xgbit (i de olika störra svenska trafikutbytespunkterna) till 2x10gigabit så nog borde det finnas en del kapacitet över

Jag har också funderat på det ett tag om det inte borde vara dags för BBB att erbjuda en mellantjänst med högre kapacitet, eftersom 100Mbit tjänsten endast är för syns skull..

Precis...

Permalänk
Medlem

Självklart har de möjlighet att koppla på vilken hastighet de vill.
Företagare kan välja allt mellan 10 till 100 mbit.
Dvs 10, 20, 30, 40, 50, 60... osv mbit. Allt efter behov.
Men 100 mbit för företag ligger på runt 30 000 hos bbb. Sjuka priser om man är ett litet företag som behöver lite bandbredd.