Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
jo, det är väl definitionen av "familj" och framförallt "vänkrets" som är luddig.
Vänkrets: är kilroy min vän för att jag "pratar" med honom?
hur ofta/mycket ska man prata/träffa en vän för att kallas vän?

eftersom det är lagligt att göra kopior (film/musik) till familj och vänkrets så blir det mer eller mindre lagligt att göra det till alla som kommer i kontakt med en.
Jag träffade "h4XX0r" på DC, han är min vän....

Man skulle tom kunna rigga en ftp med massa film o musik och ge lösen till familj o vänner.
lagligt så långt, sen om någon sprider ut lösenordet och gör det tillgängligt för allmänheten är ju inte mitt problem, jag har inte begått något lagbrott, det har den som spridit lösenordet.

eller snurrar jag?

Du snurrar på rätt friskt...

Lagen om privatkopiering kommer inte bli klarare, det är fortfarande lagligt att dela med sig av sin musik och sina filmer till sina nära och kära...

Och det är ganska tydligt, nära vänner och familj, det är kanske 5-10 personer, som räknas in där.
Det är närkrets 1 alltså...

Och nej, du har ansvaret att inte sprida sakerna vidare, även om någon har läkt lösenordet...

Men visst, det är luddigt, där har du helt klart rätt alltså...

Men lagarna kring det här kommer ju inte bli klarare, inte det jag läste iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
"Lagar mot att sätta upp stora filservrar, vara dump åt dc-hubbar, lägga upp torrents osv. är glasklar, det är olagligt och straffbart."

Dom lagarna är glasklara, alla som sätter upp det vet att det är olagligt...

Vilka vill den nya lagen komma åt?

Lagarna kring svensson-fildelning är inte tydliga, och det är det dom den nya lagen kommer påverka mest.

Om poängne är att klart säga att det är olagligt så ok, men att påstå att man inför den för att klargöra lagarna om stor-piraterna är bara skitsnack...

Du vacklar ifrån grunderna som jag klargjorde i början på diskussionen...

Nej slutresultatet är att påvisa att det är olagligt samtidigt som man sätter dit storpiraterna som är den stora boven i dramat så att säga. Man är inte ute efter att sätta dit vanligt folk som bryter mot den här lagen utan för att klargöra att man verkligen begår ett brott och bör akta sig. Inte att sätta dit någon.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

tja jag vet inte, saxade detta:
Även sådan kopiering som sker inom mindre slutna föreningar, ordenssällskap och liknande, anses vara tillåtet som enskilda bruk nyttjande.
från: http://www.legalahandboken.netuniversity.se/ordlista/

vad är en liten sluten förening?
antar att öppet medlemskap inte räknas som sluten så sweclockers är inget slutet sällskap.
men en spelklan eller privat forum bör vara det.

det där med lösenordet, borde inte det falla inom "god tro", dvs jag har ingen rimlig aning att andra än de som jag valt ska få tanka hem?
annars måste jag ju bevaka trafiken på vem som tankar 24/7 för att se så inga obehöriga tar sig in, och det är väl inte rimligt i lagens mening?

hmmm, nä jag vet inte.
jag läste lite här:
http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/...

...och fick ont i huvudet... ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej slutresultatet är att påvisa att det är olagligt samtidigt som man sätter dit storpiraterna som är den stora boven i dramat så att säga. Man är inte ute efter att sätta dit vanligt folk som bryter mot den här lagen utan för att klargöra att man verkligen begår ett brott och bör akta sig. Inte att sätta dit någon.

Sätta dit storpiraterna behövs det ingen ny lag för som sagt, lagarna där ÄR tydliga, och storpiraterna vet vad som gäller...

Så, den nya lagen är egentligen bara att klargöra för svenssons att det dom gör är olagligt men att dom inte kommer sättas dit för det?

Permalänk
Medlem

Ponten har själv lagt ut mp3 filer på nätet utan tillstånd. Kanske gammal men kul i alla fall.

http://web.telia.com/~u93006781/

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Sätta dit storpiraterna behövs det ingen ny lag för som sagt, lagarna där ÄR tydliga, och storpiraterna vet vad som gäller...

Så, den nya lagen är egentligen bara att klargöra för svenssons att det dom gör är olagligt men att dom inte kommer sättas dit för det?

Precis. Det är för att att Svensson i allmänhet lyder lagar bättre när de är klara och tydliga. INGEN har pratat om att sätta dit svensson, ja förutom Svensson själva. APB och andra har däremot sagt att de ICKE kommer jaga Svensson.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Precis. Det är för att att Svensson i allmänhet lyder lagar bättre när de är klara och tydliga. INGEN har pratat om att sätta dit svensson, ja förutom Svensson själva. APB och andra har däremot sagt att de ICKE kommer jaga Svensson.

Så lagen är enbart för att klargöra att det är olagligt.
Men det är inte straffbart?
Typ som att gå mot röd gubbe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så lagen är enbart för att klargöra att det är olagligt.
Men det är inte straffbart?
Typ som att gå mot röd gubbe?

Det är ju straffbart. Det är bara det att man inte tänker aktivt jaga privatpersoner. Som att jaga fortkörande cyklar. Det är ju straffbart att cykla snabbare än 30km/h. Risken att snuten stoppar en och lappar är däremot obefintligt.

Finns en mängd saker som är straffbart, t.ex. bryta kvistar i naturen. Det betyder inte att polisen ska patrullera längst skogarna med insatsstyrkan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är ju straffbart. Det är bara det att man inte tänker aktivt jaga privatpersoner. Som att jaga fortkörande cyklar. Det är ju straffbart att cykla snabbare än 30km/h. Risken att snuten stoppar en och lappar är däremot obefintligt.

Finns en mängd saker som är straffbart, t.ex. bryta kvistar i naturen. Det betyder inte att polisen ska patrullera längst skogarna med insatsstyrkan.

Ok, kommer APB sluta upp med att hota folk då eftersom denna lagen ändå inte är till för att följas?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, kommer APB sluta upp med att hota folk då eftersom denna lagen ändå inte är till för att följas?

APB är ingen myndighet så det kan man inte uttala sig om vad de gör lika lite som man kan uttala sig om vad du kan få för dig att göra på fritiden mot diverse fildelare.

Myndigheterna kommer inte jaga fildelare. APB har sagt (senast i debatten på SVT) att de inte är ute efter privatpersoner utan de stora nätverken.

Antagligen kommer APB att hota MEN dessa kommer inte kunna bli fällda eller vara i någon större utsträckning i form av massjakt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
APB är ingen myndighet så det kan man inte uttala sig om vad de gör lika lite som man kan uttala sig om vad du kan få för dig att göra på fritiden mot diverse fildelare.

Myndigheterna kommer inte jaga fildelare. APB har sagt (senast i debatten på SVT) att de inte är ute efter privatpersoner utan de stora nätverken.

Antagligen kommer APB att hota MEN dessa kommer inte kunna bli fällda eller vara i någon större utsträckning i form av massjakt.

Du missförstod, med vilje?

Ok, allt dom säger är sant?

Ok, "kommer inte kunna bli fällda" vad bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, kommer APB sluta upp med att hota folk då eftersom denna lagen ändå inte är till för att följas?

APB hela verksamhet är juridisk tveksam, man får knappast som icke myndighet begå brott för att bekämpa brott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skratta mer om alla på APB fick HIV än jag skrattade åt Monty Python's "The Quest for the Holy Grail" förtsa gången jag såg den.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

haha APB knäcker sig själva.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Permalänk

Är inte detta att provocera fram brott?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Är inte detta att provocera fram brott?

Självklart, men eftersom pontenanhanget inte är en myndighet kan
de hålla på så antar jag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antipiratbyrån fyllde servrar på Bahnhof med piratmaterial

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/22/20050322113138_CS/20...

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille185
Antipiratbyrån fyllde servrar på Bahnhof med piratmaterial

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/22/20050322113138_CS/20...

Fräckt...
Då är det bara att starta en FTP och låta APB fylla den...
En bonus är ju om dom är villiga att sponsra nya diskar osså

Visa signatur

JP

Permalänk

Blir svårt för APB att försvara sig nu.

Men helt oförsvarsbart av siterna att ta emot gåvor från rouge dock, iaf om läser loggerna lite.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Permalänk

Någon som har sett IRC loggarna? Själv hittar jag bara FTP login och vilka filer som han laddat upp men skulle vilja läsa IRC loggarna där Rouge snackar med nätverksteknikern. Länk någon?

*EDIT* Hittade dem. Låg i utredningsprotokollet ifrån Bahnhof.

/Bobby_DIgital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille185
Antipiratbyrån fyllde servrar på Bahnhof med piratmaterial

http://www.idg.se/ArticlePages/200503/22/20050322113138_CS/20...

Deras stora misstag:
1. Razzia hos sin egen ISP tar bort ALL samarbetsvilja hos resterande ISP:er.
2. Att själva fylla upp med materialet dom "hittar" tar bort resten av ALL respekt för dom hos oss vanliga konsumenter, dvs vi med makten i frågan.
3. Att ljuga om hur dom hanterar IP-adresserna.
4. Att tro att dom har samma befogenheter och kan bete sig (hur dom vill) som myndighet när dom inte har detta.
Resultatet blir endast detta:
1. Bojkott mot ALLA företag/organissationer som samarbetar lr. stöder denna desperata jakt utav ännu desperatare låtsats-polis wannabees som vill ha sina 15 min i strålkastarskenet..
2. Företagen som representeras av APB inser sent om sider att det är DOM som förlorar på detta och ingen annan och inför förhoppningsvis legala sätt till rimligt pris att ladda ner film och musik utan fördyrande mellanhänder.
3. Spiken i APB:s kista kommer att levereras av DI i form av lås och bom för APB:s verksamhet då IP-adress=personnummer som APB inte får hantera på det sätt som dom uppenbarligen gör.

Permalänk
Medlem

På den senaste tiden har jag bara eggats mer och mer att jag borde ladda ner bara för att visa mitt missnöje.
Att scenen skulle vara död som Pontén påstår får mig till och med att vilja bidra till den.

Permalänk
Medlem

Hehe jasså scenen är död?

Håller jag inte med om direkt.

Permalänk
Medlem