Känner att jag måste lägga ett inlägg för RPG/äventyren.
Tredjeperson
En fantastisk berättelse, där du inte är/blir mäktigast i universum. Har dock ingen aning om vad/hur.
En huvudkaraktär som får attityd beroende på hur du spelar. Du ska känna att det är du själv.
Lvl-system på karaktären utan direkta maxlvl:ar.
Stor värld med möjlighet att kunna ta sig till olika ställen beroende på vad man gör i spelet.
Fantasyvärld eller dylikt.
Stort urval av vapen som kan modifieras på olika sätt. Ju bättre man vill ha sitt vapen desto svårare att modda det.
Flera följeslagare, som i Knights of the Old Republic (ej tvåan), där man kan få missions av sina följeslagare, beroende på vilka man har med sig på vissa ställen och vad man har sagt till varandra. Det ska finnas fler föleslagare än vad man har plats på sin lilla.. Uhm.. Följeslagar-skärm (typ).
Inga random encounters (som i FF-spelen).
Det ska finnas fiender som inte går att rå på någon gång under spelet (som drakar eller så), bara för at man ska få känslan av att inte vara mäktigast av alla.
Det ska finnas någon form av bad-guy. Nått i stil med Sephiroth i FFVII, så man har något att hata under spelets gång.
Magier och olika tekniker ska gå att lära sig, om man har rätt kunskap/attribut/ras.
Storyn ska drivas framåt vid vissa speciella händelser. Gärna med lite renderade cutscenes, där man får höra karaktärerna prata och man ser att de har de prylar på sig, som du har equippat dem med.
Det ska gå att ge sig på vem/vad som helst och det ska alltid finnas flera svarsalternativ än bara "Å förlåt" eller "Dööö" (som ett väldig extremt exempel bara )..
Det ska vara omspelbart i alla fall ett par gånger, och det blir det ju med tanke på att du kan hitta andra följeslagare, och hitta nya ställen beroende vad du gör. Inte som de flesta andra RPG/Äventyr som finns nu (som vampires: bloodlines) där det är i stort sett samma genom hela spelet oavsett vilken ras du väljer eller vad du gör. Det ska vara ÄNNU mer olika från hur man spelar.
Du ska skapa din egen väg, inte vara god eller ond utan ha samma system som Kotor bara det att man kan skippa just det här med "lightside","darkside" points.
Massor av bonusmissions, där man kanske inte fixa alla pga tidsbrist i spelet eller andra saker.
Det ska finnas lite humor med på sina ställen. Kommentarer, händelser och events. Inget överdrivet, men lite skratt här och där.
Beroende på vilka skills du har kan du få andra alternativ i konversationer. (KotOR II)
Sen är det väl ännu mer men jag orkar inte komma på mer just nu. Jag tror ni fattar på ett ungefär vart jag vill komma.
Kort sagt, om man slår ihop Final Fanatsy-serien, Starwars: Knights of the old republic-serien, Arcanum, Grand Theft Auto-serien, Ico, Zelda-serien, Drakan, Lord of the ring: Battle for middle earth, Animal Crossing, Anarchy Online, World of Warcraft, Fallout-serien och Grandia II.
Sen kan det gärna ta ett par hundra timmar att ta sig igenom. Och det ska vara handligen som driver en framåt. Man vill veta vad som ska hända/ hur man ska lösa vissa saker. Man ska inte känna att det blir långtråkigt för man ska (som exempel) vinna 1000 lopp i sköldpaddsrace, bara för att kunna komma vidare.
Thats my dream game