Permalänk
Medlem

Hela röret lyser inte!!? :S

någon som kan förklara felet?

Permalänk
Medlem

Hej! hade exakt samma fel. de kan vara en kabel som har lossnat då lyser bara halva röret. kolla i alla ändar av kablarna om dom sitter som det ska!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Har för mig (rätta mig om jag har fel) att det sitter varsin lysdiod på varje sida av CCFL rören som lyser på gasen som sedan ger hela effekten.
Kan det vara den ena lysdioden som är pajj?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har du läst faqen om ccfl rören? läs den är en ide.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Har för mig (rätta mig om jag har fel) att det sitter varsin lysdiod på varje sida av CCFL rören som lyser på gasen som sedan ger hela effekten.
Kan det vara den ena lysdioden som är pajj?

hmm tror inte det, är det inte gasen som lyser? :S :S :S

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

matar du den med 12volt ? brukar bli sådär när den inte får ordentligt med spänning. om man t.ex gör en ccfl-fade så brukar den sakta stiga uppåt ibland men ibland får man den fina fade effekten. (eller också har bara jag misslyckats att bygga min egna ccfl-fade)

Permalänk

Om du har invertern kopplad till en molexkontakt med egna kablar kan du gjort samma tabbe som jag. Jag kopplade istället för gul + svart, gul + röd, vilket ger 7v.

Permalänk

Röret kanske får likspänning, är drivningen i reaktorn av push & pull typ kan det hända att ena halvan av den kretsen kan vara paj, testa med en annan reaktor av samma modell.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Har för mig (rätta mig om jag har fel) att det sitter varsin lysdiod på varje sida av CCFL rören som lyser på gasen som sedan ger hela effekten.
Kan det vara den ena lysdioden som är pajj?

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?

Permalänk
Medlem

Troligast är att kabeln som förser ena änden av röret med ström är glapp. Ta ut röret ur skydshöljet och kolla så att kablen inte sitter glappt

Permalänk

SNÄLLA!!!!
Kan ni läsa FAQn innan ni gör pinsamma påståenden?

Den högst troliga anledningen till varför inte hela röret lyser är för låg in-spänning på drivaren!, alternativt att den får för snål strömtillförsel!

alternativ två är att den ena "polen" är trasig, men om så vore fallet skulle inte röret lysa alls egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
SNÄLLA!!!!
Kan ni läsa FAQn innan ni gör pinsamma påståenden?

Den högst troliga anledningen till varför inte hela röret lyser är för låg in-spänning på drivaren!, alternativt att den får för snål strömtillförsel!

alternativ två är att den ena "polen" är trasig, men om så vore fallet skulle inte röret lysa alls egentligen.

Jo röret skulle lysa ändå. Mina blåa ccfl rör vart d glapp i ena änden och då lös bara halva röret ibland. Hehe tillslut började skiten brinna d va inte såååå kul

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
SNÄLLA!!!!
Kan ni läsa FAQn innan ni gör pinsamma påståenden?

Den högst troliga anledningen till varför inte hela röret lyser är för låg in-spänning på drivaren!, alternativt att den får för snål strömtillförsel!

alternativ två är att den ena "polen" är trasig, men om så vore fallet skulle inte röret lysa alls egentligen.

CCFL behöver inte en sluten krets för att lysa. har haft ett CCFL rör vars en sladd pajjade så bara halva funkade.

Permalänk

Verkar som forumet drabbats av lekmän och allmän okunskap, inte illa menat, men ibland kan man undra..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Hur tåliga tror ni CCFL rör är?? många av mina har pajjat när man tagit ut dem ut skyddshöljet... Blir alltid glapp på en sida.. man får sitta och löda fast kabeln..

Permalänk

Troligast tror jag är att det får för låg spänning. Har min inverter kopplad till en fan-controller. När man kör den på 5v lyser typ en tredjedel av röret... Är ingen expert på lysrör men tippar på det...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollen har väll i sig ett motstånd vilket gör att du inte riktigt får 12V ut?

Permalänk
Medlem

Köpte ett på clas ohlson en gång i tiden, såg ut sådär direkt från paketet, knackade man på det lite så lyste hela ibland... Hoppade fram och tillbaka lite som det vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Köpte ett på clas ohlson en gång i tiden, såg ut sådär direkt från paketet, knackade man på det lite så lyste hela ibland... Hoppade fram och tillbaka lite som det vill

Precis samma sak för mig! lägg lysröret på en plan yta och använd dina muskler!

Permalänk
Medlem

hehe såhär får jag när jag använder en inverter av annan tillverkare, bitsmodds inverter gillar inte sunbeams rör

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

herregud vilken förvirring...

ett CCFL rör matas med 300-600VAC med hjälp av en liten inverter krets som oftast drivs med 12VDC... Insdan av röret e målat med fosfor som ljuser när de träffas av UV-ljuset/strålningen som skapas av den ioniserade gasen.

Permalänk
Medlem

Oj.. lyser inte ditt röda rör...

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på den s.k röda färgen.
Den är ju mer rosa lik

Visa signatur