Permalänk
Medlem

Du erkänner att han är proffs och ändå argumenterar du emot hans åsikter om sladdar och lödning, är inte det ganska korkat? Jofan, det kan jag ju svara på själv, det ÄR det!
Det kan ibland vara idé att ifrågasätta vedertagna metoder, men inte om man är en amatör (nej nu var jag elak mot amatörerna) som inte ens virar de skalade sladdändarna innan lödning..

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

kan bara säga NICE.. men måste ju tillägga gällande lödningarna som en del klagar på är det inte samma folk som brukar säga "funktion före utseende" varför då klaga? ...klockrent bygge ...

Permalänk
Medlem

visst väljer man funktion före utseende. men om funktionen skulle hålla mycket bättre på ett annat sätt skulle man inte göra så då ?

---

det är inte chippet jag är orolig för utan xbox-moderkortets punkter. speciellt d0(vian) och 0603 motstånden (paddarna)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Du erkänner att han är proffs och ändå argumenterar du emot hans åsikter om sladdar och lödning, är inte det ganska korkat? Jofan, det kan jag ju svara på själv, det ÄR det!
Det kan ibland vara idé att ifrågasätta vedertagna metoder, men inte om man är en amatör (nej nu var jag elak mot amatörerna) som inte ens virar de skalade sladdändarna innan lödning..

Men snälla.. Visst, han löder varje dag.. Men jag hanterar kablar varje dag, så jag vet själv vad det handlar om.. Och bara för att han kanske är ett proffs på det så betyder ju inte det att jag inte kan säga emot hans kunskaper... Så jag kan inte hålla med om vad du säger om argument m.m... Bara för att jag inte håller på och löder varje dag så behöver det väl inte betyda att jag inte har någon kunskap om det? Bara för att man är amatör behöver det inte betyda att man har 0 i kunskap... Det är ju jag själv som har lött fast chippet och kablarna, använt en kabel som jag vet klarar tuffa tag.. Använder den dagligen, så jag vet vad den går för.. Och det är en stor fördel med att ha en kabel med en stor koppartråd en en kabel med massa små koppartrådar när man gör denna stortens av arbete.... Lämna bara denna diskutionen.. Det va inte därför jag startade denna tråden för att diskutera sånnt.. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
kan bara säga NICE.. men måste ju tillägga gällande lödningarna som en del klagar på är det inte samma folk som brukar säga "funktion före utseende" varför då klaga? ...klockrent bygge ...

Det är väl så.. Men det måste ju alltid finnas någon "udda" typ på alla forum.. Men skit samma.. Det är ju mitt bygge.. Men ändå.. Tråden ska alltid invaderas på ett eller annat sätt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
visst väljer man funktion före utseende. men om funktionen skulle hålla mycket bättre på ett annat sätt skulle man inte göra så då ?

---

det är inte chippet jag är orolig för utan xbox-moderkortets punkter. speciellt d0(vian) och 0603 motstånden (paddarna)

Jag är rätt så säker på att det inte kommer att hända något med dom med tanke på att kabeln ligger på moderkortet.. Har böjt den och sedan dratt upp den.. Kablen är såpass kraftig att den kommer inte röra på sig.. Har kännt efter själv när jag har lött.. Har ju inte satt massa extra kabel precis, utan jag har ju dratt så att det precis har nått fram. Så Det kommer att hålla.. Jag har ju inte bara använt mig av tennet som sitter på lödpunkterna ifrån fabriken, jag har ju lagt på lite själv så jag vet att det kommer att sitta där det sitter.. Så händer det något så är det ju inte precis ditt fel, utan mitt egna..
Så det är ju bättre att du upplyser som du gjorde nu än att dra fram det som du gjorde förut, för då hade jag verkligen ingen lust att diskutera det..

Så d0 går vidare till 0603 motståndet?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra förbättring av lödningarna, de sista såg ju as bra ut!
Inte för att jag klagar på det andra, tror på "learning by doing", och det har du bevisat att det fungerar nu!
Grattis!

Bygget är iövrigt riktigt fint... du lägger ner din själ i arbetet, och det märks!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Så d0 går vidare till 0603 motståndet?

nej "d0" är väl punkten (vian) på xboxen som man löder till d0 på aladdin chippet.

0603 motstånden är dom andra två punkterna.. L1 och L2 ? eller nu kanske jag blandar ihop hd-lampans kabel, fast du kanske inte använder den iom att du bara har 3 lösa kablar. aja iaf dom.

vian är ruggigt känslig. speciellt om korten inte är maskade men lackade. dvs det är lack över vian. men jag har inte stött på någon xbox som har varit snikna ännu med masken. vilket är fruktansvärt bra.

aceton är väldigt bra att ha hemma om man råkar på ett lackat kort där man behöver löda.
tjena säger ni och säger att det går lika bra att värma lite extra så går det att löda ändå. visst går det bra, men har ni otur så går vian sönder/lossnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Men snälla.. Visst, han löder varje dag.. Men jag hanterar kablar varje dag, så jag vet själv vad det handlar om.. Och bara för att han kanske är ett proffs på det så betyder ju inte det att jag inte kan säga emot hans kunskaper... Så jag kan inte hålla med om vad du säger om argument m.m... Bara för att jag inte håller på och löder varje dag så behöver det väl inte betyda att jag inte har någon kunskap om det? Bara för att man är amatör behöver det inte betyda att man har 0 i kunskap... Det är ju jag själv som har lött fast chippet och kablarna, använt en kabel som jag vet klarar tuffa tag.. Använder den dagligen, så jag vet vad den går för.. Och det är en stor fördel med att ha en kabel med en stor koppartråd en en kabel med massa små koppartrådar när man gör denna stortens av arbete.... Lämna bara denna diskutionen.. Det va inte därför jag startade denna tråden för att diskutera sånnt.. Eller?

Du kan säga emot hur mycket du vill, men sålänge du inte har någon grund för det du säger gör du dig ju bara dum. Jag fattar inte varför du fortsätter att gaffla om kablarna när han påpekar att det är kortet som kan ta stryk.

Det är sant att en amatör inte behöver ha 0 i kunskap, men efter dina stupida uttalanden... Ja, resten kan du ju räkna ut.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Riktigt bra förbättring av lödningarna, de sista såg ju as bra ut!
Inte för att jag klagar på det andra, tror på "learning by doing", och det har du bevisat att det fungerar nu!
Grattis!

Bygget är iövrigt riktigt fint... du lägger ner din själ i arbetet, och det märks!

Tackar.. Joo, det ligger ju ett x antal timmar bakom bygget..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme

nej "d0" är väl punkten (vian) på xboxen som man löder till d0 på aladdin chippet.

0603 motstånden är dom andra två punkterna.. L1 och L2 ? eller nu kanske jag blandar ihop hd-lampans kabel, fast du kanske inte använder den iom att du bara har 3 lösa kablar. aja iaf dom.

vian är ruggigt känslig. speciellt om korten inte är maskade men lackade. dvs det är lack över vian. men jag har inte stött på någon xbox som har varit snikna ännu med masken. vilket är fruktansvärt bra.

aceton är väldigt bra att ha hemma om man råkar på ett lackat kort där man behöver löda.
tjena säger ni och säger att det går lika bra att värma lite extra så går det att löda ändå. visst går det bra, men har ni otur så går vian sönder/lossnar.

Du måste nog har blandat ihop punkterna.. Om det ni inte finns flera olika sätt att göra på.. Men på mitt är det iallafall: d0 - d0, R3G3 - BT och R3G5 - L1.. Du kanske har blandat ihop det med ps2 eller något.. Skit samma.. Men det jag har gått efter, har stått på Aladdins hemsida i något lödningsschema som fanns där över Aladdin Advance XT chippet.... Och det funkar ju, så det är ju inga problem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer

Du kan säga emot hur mycket du vill, men sålänge du inte har någon grund för det du säger gör du dig ju bara dum. Jag fattar inte varför du fortsätter att gaffla om kablarna när han påpekar att det är kortet som kan ta stryk.

Det är sant att en amatör inte behöver ha 0 i kunskap, men efter dina stupida uttalanden... Ja, resten kan du ju räkna ut.

Men lägg bara ner det nu.. Har inget mer att diskutera om detta, så ge er alla som ska hålla på.. Annars så får moderaterna städa i tråden om du eller någon annan inte lägger av nu...!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är ett aladdin?
Ta en titt på www.xenochip.com
Jag löder med deras scheman.

Finns mycket billiga kopior, som alltid.

Kom på att det vara Aladdin Advance jag tänkte på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
Är du säker på att det är ett aladdin?
Ta en titt på www.xenochip.com
Jag löder med deras scheman.

Finns mycket billiga kopior, som alltid.

Kom på att det vara Aladdin Advance jag tänkte på.

Den såldes som Aladdin Advance XT... Men det kan ju hända att det är pirat.. Jag vet faktiskt inte.. Men jag har ju bara gått efter annonsnamnet, så det är mycket möjligt att det kan vara någon kopia.. Det jag såg på länken du skickade så hittade jag en som såg likadan ut..

"Xenochip XT White Version

The greatest season of the year are coming. We prepare the special things for celebrate. Special version of Xenochip XT are coming with the white PCB. Xenochip XT White PCB available in Lite and Pro Version for this special event only."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
nisse är mer utbildad elektriker än dig, ryden så håll käft förfan!

Jasså jag har läst

Ellära A
Ellära B
Elektronik grundkurs
Växelström 3fas
Elkomtetens A
Styrteknik
Avancerade styrsystem

Jag kanske inte var så superb på att löda första gången men jag började fan inte att löda på en så avancerad komponent som ett chip till ett xbox.

Sen kan jag tillägga att jag har lött in ett chip i mitt xbox (v1.6) och det såg faktiskt bra mycke bättre ut.

Säger inte att det kanske inte funkar utan att det ser ut som helvete och att han skulle låtit någon annan göra det åt honom eftersom han beviserligen inte kan löda än.

Men med övning kommer man långt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jasså jag har läst

Ellära A
Ellära B
Elektronik grundkurs
Växelström 3fas
Elkomtetens A
Styrteknik
Avancerade styrsystem

Jag kanske inte var så superb på att löda första gången men jag började fan inte att löda på en så avancerad komponent som ett chip till ett xbox.

Sen kan jag tillägga att jag har lött in ett chip i mitt xbox (v1.6) och det såg faktiskt bra mycke bättre ut.

Säger inte att det kanske inte funkar utan att det ser ut som helvete och att han skulle låtit någon annan göra det åt honom eftersom han beviserligen inte kan löda än.

Men med övning kommer man långt.

Och du har inte heller kollar på dom senaste bilderna på mitt andra chip märker jag.. Varför kan ni inte kollar mera i tråden än att göra påhopp vid första bästa tillfälle...? Jag är inte det minsta intresserad av denna diskutionen längre. Så lägg bara ner det.. Har börjat att tröttna på att änns uppdatera tråden..

Permalänk
Medlem

Jag försökte inte verka jävlig, ville bara påpeka att det ibland är bättre att ta hkälp av någon annan när man inte riktigt vet vad man gör, förstår att mitt första inlägg var lite grovt men som du själv säger, jämför bilderna på det gammla och det nya chippet så ser du att det blir bra mycke bättre när man har lite rutin.
Sen har jag försökt leta fram vad det var som gjorde att ditt gamla chip slutade funka, hittade bara

"Ett litet bevis på att x-boxen fortfarande lever, men det gör dock inte chippet.
Mitt tappra försök att rädda chippet funkade inte, så det blir ett nytt.."

Förlåt om jag har stört dig.
Tycker verkligen att de andra momenten i modden är riktigt fina, även om jag föredrog den första versionen.

(måste även hålla med mekme om att det klart ocn tydligt står i instruktionerna att man ska använda tunn kort kabel för att det inte ska bi några störningar.)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag försökte inte verka jävlig, ville bara påpeka att det ibland är bättre att ta hkälp av någon annan när man inte riktigt vet vad man gör, förstår att mitt första inlägg var lite grovt men som du själv säger, jämför bilderna på det gammla och det nya chippet så ser du att det blir bra mycke bättre när man har lite rutin.
Sen har jag försökt leta fram vad det var som gjorde att ditt gamla chip slutade funka, hittade bara

"Ett litet bevis på att x-boxen fortfarande lever, men det gör dock inte chippet.
Mitt tappra försök att rädda chippet funkade inte, så det blir ett nytt.."

Förlåt om jag har stört dig.
Tycker verkligen att de andra momenten i modden är riktigt fina, även om jag föredrog den första versionen.

De va just det. Men jag har ändå som sagt börjat tröttna efter det sista nu om mina lödningar och allt "gnäll" om man nu kan kalla det så..

Och som du säger, man får mer rutiner.. I början så va jag inte bra på att löda, men jag har testat mig fram på olika sätt och kommit fram till ett som jag tycker funkar super med tanke på den senaste lödningen..
Hade för mig att jag skrev orsaken till att det andra chippet slutade att funka... *tänker*...
Jo, just ja.. Hade ju postat bilder om det också.. Kommer här..

Om du kollar på den första bilden så ser du åvanför den gula kabeln att en kopparplatta har släppt.. Det kom i samband med att jag skulle löda bort chippet för att göra om allt..
Men saken va den att det va på 2 olika punkter som kopparplattan släppte, först där den gula kabeln sitter på översta bilden och sedan den som är åvanför.. Så jag gjorde ett tappert försök att leta upp lite nya punkter som ledde till dom två för att föröka rädda chippet, men det funkade inte så bra.. Så det va därför det blev ett nytt..

Och anledningen till att jag tog på mig det med att löda chippet va för att jag ville ha en liten utmaning.. Det skulle inte bli fullt lika skoj att modda om någon annan skulle löda för mig plus att jag kunde tränna lite på mina skills med att löda.. Och som man kan se så blir det bättre för varje gång..

Permalänk
Medlem

Jo Aladin är ganska billiga va?
Då kanske man kan unna sig att prova nån gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Den såldes som Aladdin Advance XT... Men det kan ju hända att det är pirat.. Jag vet faktiskt inte.. Men jag har ju bara gått efter annonsnamnet, så det är mycket möjligt att det kan vara någon kopia.. Det jag såg på länken du skickade så hittade jag en som såg likadan ut..

http://www.xenochip.com/images/chip/xenochip_white.jpg

"Xenochip XT White Version

The greatest season of the year are coming. We prepare the special things for celebrate. Special version of Xenochip XT are coming with the white PCB. Xenochip XT White PCB available in Lite and Pro Version for this special event only."

Vad jag har luskat ut genom mina aladdin chippningar är att oftast är det xenochip som har gjort chippen som säljs här i sverige under namnet aladdin. även om installations anvisningarna inte avviker så mycket.. (t.ex samma punkt fast på ett annat ställe)

även om man vänder xenochippen.. så står det aladdin xt eller dyl. på en liten klisterlapp.
lite kul?

btw. jag gillade det första bygget mer än tcb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jo Aladin är ganska billiga va?
Då kanske man kan unna sig att prova nån gång.

Jupp, har gett 200 spänn för chippet.. Bios ligger ju på chippet klart.. Men vill man ha in andra programvaror som SuperDisc till exempel så lägger man ju inte det själv via en ftp-uploader..

Ska försöka ta lite biler på mitt chipp sedan och kablarna så man kan se bättre...

Permalänk
Hedersmedlem

Inga fler inlägg om hans lödningar, tack.

*back to topic*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

jag håller mig till topic, men eftersom nisse å ja e vänner så kan jag ge honom ett litet tips

Skaffa ett Tennsug! jag har ett.. funkar skitbra när jag gör fel.. (vilket är typ.. hela tiden..
jag använde det rätt mycket när jag lödde mitt chip.. fattar inte att jag lyckades...

kan du inte ge oss bilder på hela lådan från avstånd, i ett ljust rum? :P:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
jag håller mig till topic, men eftersom nisse å ja e vänner så kan jag ge honom ett litet tips

Skaffa ett Tennsug! jag har ett.. funkar skitbra när jag gör fel.. (vilket är typ.. hela tiden..
jag använde det rätt mycket när jag lödde mitt chip.. fattar inte att jag lyckades...

kan du inte ge oss bilder på hela lådan från avstånd, i ett ljust rum? :P:P

Nej, använd inte tennsug, mycket smidigare med avlödningsfläta enligt mig...

Moddnings nisse: Hur går det med bygget? Förutom alla dessa jekla inlägg om lödningen.
Vi vill ha bilder:)

Permalänk

jag har läst allt gj:)

Visa signatur

Xbox Live:WhoppingRobban

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Inga fler inlägg om hans lödningar, tack.

*back to topic*

Tack å lov..det började bli jobbigt å läsa..:)

...

Fint bygge:) gillade dock det första bygget mer men alla tycker ju olika..:P funderar själv över L profiler till min router jag.. annars blir det trä..har bättre redskap för sånt:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men orka dra upp en så gammal tråd...
även om bygget är fint å så så är det ganska onödigt

Visa signatur

*Tar inget ansvar för eventulella stavfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Toil
men orka dra upp en så gammal tråd...
även om bygget är fint å så så är det ganska onödigt

två och en halv månad är väl itne så gammalt..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice som fan! Fortsätt sådär, ska bli skoj med bilder på det färdiga resultatet sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jasså jag har läst

Ellära A
Ellära B
Elektronik grundkurs
Växelström 3fas
Elkomtetens A
Styrteknik
Avancerade styrsystem

Jag kanske inte var så superb på att löda första gången men jag började fan inte att löda på en så avancerad komponent som ett chip till ett xbox.

Sen kan jag tillägga att jag har lött in ett chip i mitt xbox (v1.6) och det såg faktiskt bra mycke bättre ut.

Säger inte att det kanske inte funkar utan att det ser ut som helvete och att han skulle låtit någon annan göra det åt honom eftersom han beviserligen inte kan löda än.

Men med övning kommer man långt.

Eftersom du också har läst alla ämnen som jag har läst så kanske du vet att det finns hyffsat många sorters lödkolvar.
Till elektroniken som vi ser i en xbox så är inte en vanlig lödklov det bästa, vilket jag förmodar att han har användt i detta fallet med tanke på hur det ser ut.
Sen så är inte en lödkolv för småelektronik så billig. Den vi har på jobb kostar 15000. Kanske inte så billigt privat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Eftersom du också har läst alla ämnen som jag har läst så kanske du vet att det finns hyffsat många sorters lödkolvar.
Till elektroniken som vi ser i en xbox så är inte en vanlig lödklov det bästa, vilket jag förmodar att han har användt i detta fallet med tanke på hur det ser ut.
Sen så är inte en lödkolv för småelektronik så billig. Den vi har på jobb kostar 15000. Kanske inte så billigt privat.

Och skulle DU läst igenom hela tråden så skulle du sett att både trådskaparen och en operator inte vill se något mer om hans lödningarna... och då gäller det nog vad han använder för lödkolvar också..

Kan ni inte bara låta bli å tjaffsa om lödkolvar?. disskutera de som disskuteras ska i denna tråd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Och skulle DU läst igenom hela tråden så skulle du sett att både trådskaparen och en operator inte vill se något mer om hans lödningarna... och då gäller det nog vad han använder för lödkolvar också..

Kan ni inte bara låta bli å tjaffsa om lödkolvar?. disskutera de som disskuteras ska i denna tråd..

Ehh.. jag försvarade honom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Ehh.. jag försvarade honom?

ja men de är väl skitsamma?.. han ville ju inte ha något snack om lödkolvar å sånt.. många andra håller nog med...

jaja

Visa signatur