Beställde detta vattenkit, hur köra med 220V?

Permalänk
Medlem

Beställde detta vattenkit, hur köra med 220V?

jag beställde precis detta kit
http://kylning.com/info.php?cPath=85_56&products_id=474

vad jag förstår så är det 220volt på pumpen med vanlig stickkontakt.
det betyder alltså att jag måste komma ihåg att köra i pumpen varje gång jag ska använda burken !?!?! eller?
för mig är väl inte det nått problem, men tjejen använder ju också burken och hon kommer INTE att komma ihåg att starta pumpen.

kan man koppla det på nått vis så att den startar när man slår på datorn?

Permalänk

köper ett relä, som "drar" vid 12 volt dc (nätagget) och som pallar typ 1,5 ampere vi 230 ac (i vägguttaget).
jag ska kolla lite i elfa...

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spectre86
köper ett relä, som "drar" vid 12 volt dc (nätagget) och som pallar typ 1,5 ampere vi 230 ac (i vägguttaget).
jag ska kolla lite i elfa...

Öhh, jaha.
jag fattar noll av att koppla el, är det svårt att fixa till det med ett relä?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett grenuttag med strömbrytare ... då kan man inte slå på datorn utan att först slå på grenuttaget och då går pumpen igång först. Spar även ström ... min egen dator drar t.ex. 13W när den är avstängd.

Zigge

Visa signatur

"Internet rules ... bigtime"
Tips: Alt+248 på NumPad ger °

Permalänk

jag väntar på mitt relä, kan lägga upp lite info då. hittar det inte på elfa.se just nu.....

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zigge
Skaffa ett grenuttag med strömbrytare ... då kan man inte slå på datorn utan att först slå på grenuttaget och då går pumpen igång först. Spar även ström ... min egen dator drar t.ex. 13W när den är avstängd.

Zigge

Då vet jag ju hur det blir, datorn kommer stängas av som vanligt men inte grenuttaget och då kommer ju pumpen att stå o gå istället

Permalänk
Medlem

när jag bestälde samma kitt ifrån overclockers.se så fick jag med ett relä...

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en smidig lösning
http://www.clasohlson.se/
sök på nr 36-1065

det måste ju fungera klockrent

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/

art.nr: 22-3327

kostar 20kr, har kört med denna länge nu och funkar utan problem...
jag lödde dit kablarna direkt på relät, det e gjort för kretsmontering egentligen men det kvittar, se bara till att inte böja "kontakterna" på relät för ofta då dom kan lossna om man böjer för hårt...

//Markus

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

det skulle ju kunna funka det med, om du inte får med et relä.

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur paketet ser ut numera, men det jag köpte innehöll en "kontrolldosa" som ser till att pumpen får ström när datorn slås på. Det är en kontakt som man pluggar in i nätagget och sedan trycker man in strömkabeln i denna kontakt. Från kontakten går en kabel ner till en ledig pci-slot, in i datorn där det sitter en liten dosa. Till denna dosa ansluter man pumpen som då alltså startar upp när datorn slås igång och stängs av när den slås av.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

det är den jag menar.... det är väll ett relä. du kan även bestämma om fläckten till radiatorn ska gå på 12 eller 7 volt med hjälp av denna "dosa"

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

får se hur paketet ser ut, jag får mitt i morgon eller senast fredag

Edit: Nu har jag installerat vattenkylningen, och det följde inte med något relä eller liknande.
så jag köpte den där master/slave kontakten på classe olsson och det fungerar helt perfekt.
allt slår av nu när jag stänger av datorn.

det var ett helvete att fylla vatten och lufta systemet, då det inte ens följde med nån y-kopplin eller liknande fick jag dränka pumpen och trycka din "in" slangen under ytan efter att man luftat så bra det gick.
blir till att köpa en tank av nått slag.

Tempen vid full load sjönk med ca 10 grader iaf, så det var ju värt 899:-