Permalänk
Medlem

två ljud samtidigt och sudo.

okey, jag tänkte ta tag i två problem som jag hela tiden har haft men inte orkat bry mig om.

1. Om jag till exempel lyssnar på musik i xmms och har amsn igång, så hörs inte de små pling ljuden när folk loggar in. dessa hamnar i någon sorts väntekö för när man stopppar musiken sätter de igång o plinga utav bara helvete. finns det något sätt man kan göra så att det går att spela två ljud samtidigt?

2. Jag kan bara stänga av datorn som root. jag lyckades få reda att man kunde annvända komandot sudo och sedan det man ville göra. då frågar den efter ett lösenord. när jag då skriver in användarens lösenord säger den att jag inte finns i "the sudoers file". för att ändra i den skulle jag tydligen använda kommadot visudo. men där kan jag inte skriva något, bara läsa :(. även om jag skulle kunna editerna den vet jag inte vad ja ska skriva. hur ska jag bära mig åt?

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om ditt ljudkort inte har en hårdvarumixer så måste du köra med en mjukvarumixer. Ta en titt på arts eller esd.

Du kan byta till root-användaren med kommandot su. I gentoo måste man vara medlem av gruppen "wheel" för att kunna använda su. Vet inte hur det funkar med sudo. Ta en titt på man sudo och se om du hittar nåt.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

Kommandot visudo måste du vara root för att använda. Väl där är det bara att kommentera bort t.ex. följande linje. Rätt så självförklarande.

# Uncomment to allow people in group wheel to run all commands # %wheel ALL=(ALL) ALL

Du bör även kolla upp lite kommandon till vi om du inte redan kan det

Permalänk
Medlem

Det låter som om du kör OSS, Open Sound System, tror inte det klarar två samtidigt, testa byta till ALSA istället.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontaa
Det låter som om du kör OSS, Open Sound System, tror inte det klarar två samtidigt, testa byta till ALSA istället.

Det är samma sak i ALSA.

Permalänk
Medlem

Jag använder Esound som mixer och det funkar perfekt på mitt Nforce-kort. Använd kommandot "esddsp" för att försöka tvinga alla applikationer att använda sig av esound.

Permalänk
Medlem

tack för svaren!

fan va svårt vi var. skitäckligt ju. varför kan man inte skriva med någon normal editor >.< Jag har inte lyckats få det rätt än så länge.

om jag skriver sudo -l nu säger den:

User [user] may run the following commands on this host: (ALL) NOPASSWD: ALL

men testar jag till exempel sudo reboot får jag:

sudo: reboot: command not found

ljudet har jag inte heller lyckats med. amsn ger inte ifrån sig något ljud alls nu.

ska testa lite mer och se om jag lyckas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
tack för svaren!

fan va svårt vi var. skitäckligt ju. varför kan man inte skriva med någon normal editor >.< Jag har inte lyckats få det rätt än så länge.

om jag skriver sudo -l nu säger den:

User [user] may run the following commands on this host: (ALL) NOPASSWD: ALL

men testar jag till exempel sudo reboot får jag:

sudo: reboot: command not found

ljudet har jag inte heller lyckats med. amsn ger inte ifrån sig något ljud alls nu.

ska testa lite mer och se om jag lyckas.

Du måste ange hela genvägar då du inte har de genvägarna i din path... T.ex: sudo /sbin/shutdown -r now

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
tack för svaren!

fan va svårt vi var. skitäckligt ju. varför kan man inte skriva med någon normal editor >.< Jag har inte lyckats få det rätt än så länge.

Jag kan rekommendera Nano eller Pico som texteditor om du inte gillar vi/vim.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

-bash-3.00$ ls /etc/ | grep sudo
sudoers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
-bash-3.00$ ls /etc/ | grep sudo
sudoers

# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.

Gör som de säger ;), dessutom är det bra att kunna grunderna i vi.

Permalänk
Medlem

-bash-3.00# man visudo

ESCRIPTION
visudo edits the sudoers file in a safe fashion, analogous
to vipw(8). visudo locks the sudoers file against multi-
ple simultaneous edits, provides basic sanity checks, and
checks for parse errors. If the sudoers file is currently
being edited you will receive a message to try again
later.

There is a hard-coded list of editors that visudo will use
set at compile-time that may be overridden via the editor
sudoers Default variable. This list defaults to the path
to vi(1) on your system, as determined by the configure
script. Normally, visudo does not honor the EDITOR or
VISUAL environment variables unless they contain an editor
in the aforementioned editors list. However, if visudo is
configured with the --with-enveditor flag or the enveditor
Default variable is set in sudoers, visudo will use any
the editor defines by EDITOR or VISUAL. Note that this
can be a security hole since it allows the user to execute
any program they wish simply by setting EDITOR or VISUAL.

Så du kan ha en annan fil. Och det har inte så stor relevans ifall du editerar den utan ifall systemet bara används av en användare samtidigt :P.

Permalänk
Medlem

Dock så måste han chmodda om den för att kunna ändra den i en annan editor, jag har för mig att root inte har skrivrättigheter till den som default (trots att root såklart är owner).

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Jag lyckades iallafall ändra det jag skulle med hjälp av några vi commandon som jag hittade här: http://www.chem.brown.edu/instructions/vi.html
senast hade jag glömt pathen, som Sachankara sa.

Permalänk
Medlem

Jag lånar den här tråden lite. Har just skaffat mig ett NF7-S2 moderkort. Ljudet funkar men jag kan inte spela flera stycken samtidigt. Samma symptom som trådskaparen har. Dessutom låter ljudet "sprucket". Jag har provat med esound, ingen skillnad.

Edit: Gentoo, Linux 2.6.9-gentoo-r9

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag lånar den här tråden lite. Har just skaffat mig ett NF7-S2 moderkort. Ljudet funkar men jag kan inte spela flera stycken samtidigt. Samma symptom som trådskaparen har. Dessutom låter ljudet "sprucket". Jag har provat med esound, ingen skillnad.

Edit: Gentoo, Linux 2.6.9-gentoo-r9

Testa att inte kompilera in ALSA i kärnan, utan istället installera det med emerge. Det fanns någon guide på Gentoo.org för det där.