Vågar man skaffa HD>128GB?

Permalänk
Medlem

Vågar man skaffa HD>128GB?

Hej!

(kan säga att jag har läst FAQ men inte funnit svar)

Ponera följande:

Man har en HD <128GB med OS:et på. OS:et är kompatibelt med HD>128GB, t ex XP med Service Pack. Man har en HD>128GB som man har som lagringsdisk. Den funkar felfritt.

En dag får man för sig att köra igång ett OS (på HD<128GB) som inte har stöd för HD>128GB, t ex DOS eller Win98.

Kommer data förloras på HD>128GB om:

a) man skriver ngt till HD>128GB

b) även då man inte skriver ngt till HD>128GB

OS:et är alltså inte på HD>128GB, utan på HD<128GB.

Har själv råkat ut för följande:
Hade en HD<128GB. Flyttade över all data till en HD>128GB. Gjorde mig av med HD<128GB. Installerade XP utan Service Pack på HD>128 (konstigt nog kunde XP se hela disken trots frånvaron av Service Pack installation). Men efter någon dag förlorades en massa data. Installerade Service Pack. En del data gick att rädda, en del inte. Här var alltså OS:et på HD>128GB.

Någon som kan dessa saker, eller kanske till och med har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Har du inte stöd för större diskar, och du inte partitionerar om disken, kommer du förhoppningsvis inte åt den, och kommer därför inte förlora nånting, men vilken dator skulle du installera Win98'a eller MS-Dos på, som faktiskt stödjer så stora diskar? (undantaget är väll om du har partitionerat den till full storlek, och ett filsystem som det äldre OS'ett känner igen, altså Fat32, formateraden med NTFS, så finns inte äns risken)

Risken finns att du förlorar data OM OS'ett initierar disken, utan att ha stöd för storleken på partitionen, och tex försöker skriva till disken, vid nedstängning, eller liknande. då altså utan att du försökt skriva, eller läsa den disken

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jo, jag hade tänkte ha både XP och Win98 på en HD<128GB (mitt moderkorts inbyggda ATA-kontroller stöder HD>128GB). Sen tänkte jag ha en HD>128GB endast som lagringsdisk.

Menar du att risk för dataförlust endast kan uppkomma vid en lyckad initiering av en partitionsstorlek som inte stöds av OS:et? Du menar att försök till initering av partitionsstorlek inte skadar? Men eftersom OS:et inte borde kunna initera partitionsstorlekar som den inte stöder (det låter trots allt logiskt), så borde jag alltså inte oroa mig, eftersom initieringsförsök inte skadar.

Menar du också att jag kan använda partitioner på HD>128GB som stöds av OS:et, dvs FAT32/FAT16 <128GB.

Så i praktiken kan jag använda XP utan Service Pack installerat bara jag har partionerat HDn så att ingen partition överstiger 128GB? OS:et bryr sig alltså bara om partitionens storlek, inte HDns? Detta kan i så fall bara gälla om OS:et inte ligger på HDn>128GB, för i mitt första inlägg där jag berättade om att jag förlorade data efter att ha installerat XP utan Service Pack på HD>128GB, så hade jag före installationen partitionerat HDn i partiotioner <128GB.

Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem

Nja, poängen är väll att Win98'a inte vet att det finns för stora fat32 enheter, och försöker dra igång vad det hittar, gör du partitionerna som inte ska gå att kommas åt från win98'a till ntfs hindrar du win98'a från att hitta på dumheter. Det bör inte vara något problem att ha 2 100Gb partitioner på en 200Gb disk, där den första är Fat32, och den andra ntfs, det ska fungera problemfritt att skriva och läsa från den partitionen win98'a ser då.

OS'ett bryr sig inte om hur stor partitionen är, bara att den inte ligger utanför den biten av hårddisken den kan adressera. utan LBA48 är den gränsen 128Gb ungefär. Med Utökad LBA, liggerden strac under 150 000 Tb, om jag minns rätt.

Och nä, risk för data förluster fins vid lyckad initiering, och skriv / läsförsök. Problemet ligger i vad Windows anser är lyckat, och dets korkade vanor att skriva till diskarna för att det känns bra.

OM du har fullt hårdvarustöd för LBA48, SKA du kunna ha 2 upptill 128Gb partitioner på en disk, men windows kommer inte riktigt veta vad som händer, så det finns väll inga garantier på att det fungerar som det ska i alla fall.

(som en parantes kan det sägas att det fungerar här)
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

OK, tack för att du tog dig tid att svara.

Jag får väl veta hur det verkligen går först när/om jag skaffar en HD>128GB

Permalänk
Avstängd

nej! usch , det är farligt med så stora hårddiskar har jag hört! akta dig! alla dessa nymodigheter är ett påfynd av djävulen!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!