Min G: HDD blev D: och filer försvann under formatering.

Permalänk
Medlem

Min G: HDD blev D: och filer försvann under formatering.

Hej!

jag har råkat ut för ett stort problem! Filer är borta

Från början hade jag C: (på 120 GB) och G: (på 200 GB).

Jag hade tänkt formatera min C: på 120 GB, så jag flyttade över alla viktiga filer till G:

När jag startade XP med skivan i, så visade den något liknande:

C:
Partionering 1 - 30 mb FAT-system
partionering 2 - 119 GB NTFS-system

D:
199 GB Okänt format

Datorn listade alltså G: som D:, och sa att filsystemet var okänt.
Hur som helst så tog jag bort partioneringarna på C och gjorde två nya. En på 20 GB (där jag ska ha OS) och en på 100 GB.

När jag väl valde att installera XP på C: så sa programmet att D vad skadad och att den skulle repareras.

Sen höll den på ett bra tag, med att ändra en jäkla massa filer på D.

När väl allt var installerat så Hade jag min C på 20 GB, D på 200 GB och G på 100 GB.

Nu är saken den att min gamla G: hårddisk som nu blev D har förlorat en jäkla massa filer! Den var helt full innan jag formaterade och nu har jag 35 GB ledigt. Jag har gått in på hårddisken och det verkar som den tagit bort en massa filer på Måfå. Mappar saknas också. Vad hände egentligen när den gjorde om G till D? jag hade ju en massa filer där som jag fört över från min gamla C-hårddisk som jag ville spara, och många av de filerna är borta!

Hur fixar jag det här? :/

Permalänk
Medlem

Fanns Service Pack 1 eller 2 förinstallerat i det XP som du installerade på C? Om inte, har du det nu?
För det låter som om det har att göra med 137 GB barriären. Se länk: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;30301...

Permalänk
Medlem

Just nu har jag inget service-pack alls. Ska jag testa med att installera SP 1? SP2 vill jag inte använda. Tror du jag kan få tillbaka de filerna då?

Permalänk
Medlem

Det finns en FAQ här i Sweclockers som behandlar denna fråga: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23578...
Här kan du nog finna svar på din fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jiopps
Det finns en FAQ här i Sweclockers som behandlar denna fråga: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23578...
Här kan du nog finna svar på din fråga.

Läst tråden, och har nu installerat SP1.

En fråga som dock inte besvarades är om de filerna som försvunnit går att få tillbaka. Är det möjligt? Det är ju 35 gb viktiga filer som är borta.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att ingenting har skrivits till disken efter att filerna raderats så ska filerna kunna återskapas med ett "File recovery"-program. Själv använder jag Restoration (freeware) eller Directory Snoop (shareware) för att återskapa filer jag råkat radera. Den finns annars en uppsjö av liknande program.
Skriv för allt världen inget på disken förrän allt som kan återskapas är återskapat. Spara dem återskapade filerna på den andra disken.

Hoppas detta hjälper dig.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har inte rört den sedan formateringen så det ska inte vara några problem. Jag återkommer och berättar hur det går.

Tack så mycket för er hjälp, förresten