Permalänk
Medlem

Damm igen.

Undrar hur man bäst får bort damm från grafikkortsfläkten. Min är fylld. Men jag får inte dit lillfingret ens för att ta bort nå't lager. Hur gör jag?
Att ta en dammsugare är vad jag vet - inget bra förslag. Kan man ta en trasa som är fuktad med vanligt vatten (om man väntar 5 min med att trycka igång den, så den får torka ordenligt?)

Permalänk
Avstängd

Jag dammsuger alltid. Alltså är det ofarligt för alla.

Visa signatur

En stämma i din bane sång

Permalänk
Medlem

Jag lånade min syrras "smink väska", och hittade en liten söt pensel som funkade alldeles utmärkt att rensa bort dammet med!:)

Visa signatur

>>Gigabyte 8IPE1000-G|P4 Prescott 3.0Ghz|1x512Mb Kingston|1x80Gb WD 1x40Gb Samsung|Gainward 6600GT 256Mb
>>http://ystad-online.no-ip.com
>>ahlm@kattkiss.com

Permalänk
Citat:

Jag dammsuger alltid. Alltså är det ofarligt för alla.

hehe japp. i alla fall om man gillar att ta en walk on the wild side.

ta loss kylningen och städa ur den ordentligt om det är så tjockt med damm.... passa på att slänga på ny pasta med.

Permalänk
Medlem

Köp tryckluft i burk från biltema tex.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Dammsuga ska man inte göra enligt många här med tanke på esd. Ta luft på burk som går att köpa på Clas Ohlson

Permalänk
Medlem

hm. smink-grejset kan jag nog börja med se hur långt det håller.

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga.

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Jag kör med pincett för att få bort större bitar och tops för att få bort det fina. Resten blåser jag bort bäst jag kan.

Permalänk

har dammsugit => nätverkskort gick sönder = gör inte om det igen

Permalänk
Medlem

dammsug men håll för guds skull fast fläkten så du inte bränner motorn.. gl hf

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem

En oanvänd målarpensel e guld, kommer åt under graffa flänsar etc. men damsugaren har sina fördelar om damråttorna e saftiga

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Kompressor jag kör med lufttryck

Permalänk
Medlem

blåste bort damm i datorn idag.. CPU temp gick ner från 40-41 till 33-34.. och då var det inte alls mycke damm.. men det lilla göra mycke..

bara att sticka till Biltema och köpa en burk.. 89kr.. och så räcker den minst 5-10gånger.. beror på användare.. för mig räcker det nog kanske bara 3-4.. rent blir det ju så..

brukar själv kombinera tryckluft och dammsugare.. fast aldrig inne i datorn.. blåser ut damm ur chassi.. sen dammsuga de som kommer ut..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Gäst

jag andvänder en tandborste

Permalänk
Medlem

ESD-säker dammsugare eller tryckluft på burk (kräver då dock att man är utomhus eller liknande så inte dammet kommer tillbaka in i burken igen)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag springer ut med burken på gården, laddar kompressorn i garaget och blåser rent innan jag går på med dammsugaren. Riktigt smidigt och tidssparande

Permalänk

en dammsugare borde väll gå bra om det där röret e i plast för då e den ju esd-säker juh!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en gammal luftmadrasspump!, funkar utmärkt men kanske är en aning mer jobb än med luftrycksburkarna. Brukar försöka blåsa ihop allt damm till en klump uppe vid nätagg/cd-läsare där det inte är någon fara att damsuga upp det.

Permalänk
Medlem

Till er som blåster rent med kompressorn som står i garaget, vet inte om det är en så jättebra ide. Dessa är oftast kolvkompressorer och är tänkta att driva luftdrivna verktyg. För att kompressorna och verktygen skall fungera så måste de smörjas och denna olja har en benägenhet att hänga med luften. Med andra ord finns det risk för att ni sprutar en oljedimma över Era datorkomponeter. Tryckluft på burk är att rekommendera med andra ord.

Själv använder jag en 2000 Watts Miele dammsugare och det har funkat kanon ansålänge....

Visa signatur

P4 3,2E GHz | Asus P4P800 SE | 2*256MB PC3200 | Gigabyte 3D Rocket Pro Cooler| Sapphire Radeon 9800PRO@XT ,VF700-Cu | Maxtor 200GB 8Mb S-ATA |Aopen A600A - 350W | Logitech MX 1000 | Sony SMD-HS74P/S|
Powerbook 12" | 1,5GHz | 512MB ram | 60GB HDD | DVD/CD-RW combo |

Permalänk
Medlem

Om man skulle tejpa fast ett rör av hård papp längst fram på dammsugaren, skulle man då kunna damsuga utan att oroa sig för ESD?

Permalänk

man går ut i garaget och tar tryckluft

man får akta sig för att ta i för mycket med den bara

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Medlem

Dammsuga datorn är inte bra!

Dammsugaren skapar nåt sort elektromagnetiskt fält som kan skada komponenter i datorn..har själv förstört typ en halv dator (brosans ) när den va för dammig för några år sedan..

Jag skulle då hålla dammsugaren långt borta från datorn kan jag säga, fan inte värt det!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Margell
Till er som blåster rent med kompressorn som står i garaget, vet inte om det är en så jättebra ide. Dessa är oftast kolvkompressorer och är tänkta att driva luftdrivna verktyg. För att kompressorna och verktygen skall fungera så måste de smörjas och denna olja har en benägenhet att hänga med luften. Med andra ord finns det risk för att ni sprutar en oljedimma över Era datorkomponeter. Tryckluft på burk är att rekommendera med andra ord.

Själv använder jag en 2000 Watts Miele dammsugare och det har funkat kanon ansålänge....

Eller så använder man en kompressor med oljeavskiljningsfilter.

Permalänk

Om ni bestämmer er för att dammsuga era komponenter men är rädda för statisk elektricitet; jorda er! Ett gratis alternativ till anti-statiska armband är koppartråd och element

Visa signatur

AMD XP Barton 2600+ @ 3500+, 6800LE @ 16/5 1,3v 410/850, 1024 MB DDR, ASUS A7N8X-X
160 GB Maxtor, Antec Sonata inkl. TruePower 380W, Zalman 7000A-AlCu.

Permalänk
Medlem

hur ska man kunna överföra esd med hjälp av en damsugare, om munstycket är av plast och om man inte rör datorn samtidigt? det låter rätt omöjligt... =/

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

har hört många datorförsäljare och sånna personer säga att man är dum om man dammsuger datorn, jag vet inte själv hur det är faktiskt!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Gäst

tandborste, och om det e mkt smått som e svårt plockar jag bort fläkten o flänsen o diskar den med en disk borste under varmt vatten

Permalänk

Dammsuga går alldeles utmärkt, sålänge det är ett relativt långt munstycke i plast, samt lång slang. Låt inte dammsugaren stå allt för nära, fälten som dammsugaren genererar är inte alls bra för så känsliga komponenter. (Centraldammsugare går alldeles utmärkt).

Permalänk
Medlem

Tar ut datorn i garaget och blåser med vanlig trycklufts kompressor..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |