Permalänk
Medlem

Recension av ACER Travelmate 4502WLMi

Japp, då har jag äntligen gjort slag i saken och skrivit ihop lite matnyttigt för de som är intresserade av denna datorn.
Gå in på min hemsida; http://www.laggeman.nu och klicka på "Datorerna" uppe till höger, så kommer ni dit.
Hoppas någon har nytta av den.

Kom gärna med förslag på kompleterande text eller annat jag missat eller skrivit fel, sånt händer ju.

*Edit: Har gjort ett par småjusteringar på sidan, men kom gärna med fler förslag eller synpunkter.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Ok, det var bra gjort, men...
Är det verkligen en Dual Layer brännare och inte bara en +/- brännare i den (som de kallar dual pga både + och - skivstöd)?

Är minnet för grafikkortet inte separat?

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

nej minnet är troligtvis inte delat (vad jag tror)

kollar man i tex aktivitetshanteraren så stämmer det iallafall, jag har 512mb ram och mängden ledigt minne varierar mellan 300 och 400mb efter xp har startat. Räknar man lite på det så får jag inte ihop det med att grafikkortet delar med ramminnet. Kanske ska tillägga att jag har en acer 4001.

kikade i manualen och där står det inget direkt att det ska vara delat.
Så här står det: ATI MOBILITY RADEON 9700 med 64 MB videominne
Det är samma manual till 4000 serien och 4500 serien.

Jag tog mig en titt i bios och på de bärbara datorer jag har använt som har delat minne brukar det finnas ett val där man kan välja hur mycket det inbyggda grafikkortet
ska använda av ramminnet, något sånt val finns inte heller.

nån annan som kan bekräfta?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Så där. Nu har jag uppdaterat informationen på sidan samt lagt till lite mer om dvd-brännaren.
Hoppas det finns någon som uppskattar sådant här.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

japp, skitbra!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

härlig recension, tror jag ska försöka få tag i just den här datorn, om jag inte hittar något större prestandamonster för samma peng.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Om du körde 3dmark eller några spel och rapporterade fps i olika inställningar (all medium, all low) så skulle jag bli jätteglad, funderar nämligen på just denna modell.
Bilderna du har tagit och texten till är verkligen suveränt. Exemplariskt.
Skulle gärna höra mer vad du tycker om skärmen, då någon påstog att den var lite grötig?
Hur är det med eftersläp osv?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

har för mig att det är en Intel Extreme graphics i den där...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
har för mig att det är en Intel Extreme graphics i den där...

Nej, det är ett ATI Radeon 9700 64MB.

Som ovan talare säger - lite spelbenchmarks vore underbart. (en personlig förfrågan är att du prövar eve-online och säger vad du verkar få för fps där, något jag spelar för mycket. kontakta mig så kan jag fixa ihop ett gratiskonto om du vill pröva.)

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

3DMark01: 10900
3DMark03: 3000

Sandra Sisoft:

File System Benchmark 29MB/sec
Memory Benchmark 2300MB/sec

Super Pi 1M 49sek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Om du körde 3dmark eller några spel och rapporterade fps i olika inställningar (all medium, all low) så skulle jag bli jätteglad, funderar nämligen på just denna modell.
Bilderna du har tagit och texten till är verkligen suveränt. Exemplariskt.
Skulle gärna höra mer vad du tycker om skärmen, då någon påstog att den var lite grötig?
Hur är det med eftersläp osv?

Gillar inte att instalera en massa program som jag inte har nån nytta av själv, men då det kanske kan hjälpa någon vilsen själ att bestämma sig, så lägger jag in ett par program för o testa prestanden och redovisar de här nedan. Tack för berömmelsen, alltid kul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr

Nej, det är ett ATI Radeon 9700 64MB.

Som ovan talare säger - lite spelbenchmarks vore underbart. (en personlig förfrågan är att du prövar eve-online och säger vad du verkar få för fps där, något jag spelar för mycket. kontakta mig så kan jag fixa ihop ett gratiskonto om du vill pröva.)

Precis som Du säger, så är det ett 9700 64MB som sitter i, det hade Lowe sett också om han/hon hade brytt sig om att läsa recensionen. Spelar endast FarCry på den, så kan inte uttala mig om eve-online, men någon grötighet är det inget tal om, och eftersläpningar blir det väl lite av, då jag gissar att uppdateringsfrekvensen ligger som på de flesta skärmar, runt 25ms. Tackar för erbjudandet, men som sagt, har fullt upp med FarCry på PC'n och Halo2 på Xboxen.

Nedan följer lite resultat jag fått på min maskin.

Super Pi 1M: 47s

PC Mark 04:
3252 PCMarks

3DMark 2001:
10483 3D Marks

3DMark 2003:
2776 3D Marks

AQUAMARK 3:
FPS: 23.35
GFX:2703
CPU: 8556
--------------
23354

Alla testen är gjorda i standardinställningar i de olika programmen. Drivrutinen till kortet är den som följde med i instalationen av Windows, samt att jag anväde mig utav Direct X 9.0c Det går säkert att öka dessa poäng om man installerar en annan drivrutin som är mer optimerad för spel.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Laggeman, tycker inte du att det brusar för mycket när man kopplar in hörlurar.

Upptäckte en konstig grej, när man trycker på vänstra nedre hörnan av skärmen (ramen) så försvinner bruset.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag har upplevt det problemet du beskriver. Inte ens med mina sunkiga 99kr's lurar från Kjell & Co. Har satt högsta volym på både datorn och volymkontrollen på hörlurssladden när jag testat. Kan iofs vara att ljudet i lurarna inte kommer fram till sin rätt, får väl testa o koppla in till stereon imorrn o prova igen. Där kan man höja volymen lite mer också.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Tack för utökad info. Det är värdefullt att att få nått att jämföra med.
Tror att många som bara läser här men inte postar tycker samma sak.
Hoppas fler tar efter och lägger ut recentioner på sin nya bärbara
Verkligen kul att läsa...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

4002

Köpte en 4002WLMi i förrgår på OnOff. 11000:-.
Är helnöjd hittils med allt utom ljudet i hgt. Det är inte bra.

Ska ha denna tills ACER TRAVELMATE 8104WLMi kommer hit och efter ett tag förhoppningsvis går ner lite i pris.

Visa signatur

______________________________________________
[img]http://www.glop.org/gamercard/card/acesh00t-forumgames.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag skulle också köpa en men de hade "problem med leveranserna". Konstigt, alltid när ma ska köpa nått från deras annonsblad så finns det inte hemma. Jag skulle få betala nu och så skulle jag få den i slutet på Februari. NEJ TACK ONOFF!!
4002WLMi verkar annars vara ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Beställde från datorbutiken i lördags, när på den imorrn, :* Köpte den delvis för att du gav den bra rescension, så är jag inte nöjd så får du skit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

You talking to me? Hu? You talking to ME? Jag är fortfarande nöjd med den, förutom att det inte är några monsterhögtalare så klart. Men vad förväntar man sig när det är en så pass platt dator egentligen? Ingen sub inbyggd direkt. I med hörlurar, så låter det som vilken annan dator som helst.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Inaktiv

Re: 4002

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-Metal
Köpte en 4002WLMi i förrgår på OnOff. 11000:-.
Är helnöjd hittils med allt utom ljudet i hgt. Det är inte bra.

Ska ha denna tills ACER TRAVELMATE 8104WLMi kommer hit och efter ett tag förhoppningsvis går ner lite i pris.

11000kr ? Jag som är blind eller något, står att den kostar 11 994kr på onoffs hemsida...
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveP...
Annars verkar den ju rätt bra

Permalänk
Medlem

drac> det var ett returex. dvdn var paj vid leverans och den gick på service, & förra kunden fick en ny. Jag prutade ner den 1000:-
Dvdn blev utbytt.

Jag bryr mig inte ett dugg om den är provad. Jag fick en router "gratis" och en 300-ribba i pluringen för det...

ps. det var i söndags, och dom hade en till returdator där (Kungens kurva)

Visa signatur

______________________________________________
[img]http://www.glop.org/gamercard/card/acesh00t-forumgames.png[/img]

Permalänk

Har haft min 4502WLMi i någon månad eller två nu. Rullar på fint.
Den klarade utan problem tågresan Varberg-Göteborg-Stockholm som ligger på 4 timmar. Fast då hade jag i och för sig en massa grejer på datorn som inte var aktiva för att spara batteri.
Tittade på film, och lyssnade på musik. Bättre än att bara sitta och uggla i 4 timmar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min TM4002wlmi. Har ni testat det inbyggda wlan-kortet (Intel 2200BG)? Använder ni xp home sp2 eller pro sp2? Jag har grava problem att få mitt kort att funka. Det funkar bara ibland

En till med samma problem http://www.wifi-forum.com/wf/archive/index.php/t-33688.html

Permalänk
Medlem

Har bara testat mitt en gång, Kör XP pro på min, då funkade det iaf. Men den hade dålig "täckning" när jag testade, fick va ganska så nära en router för att hitta nätverket.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Okey. Acersupport visste inte vad som var fel. Han sa bara att det var vanligt med problem på wlan. Surt när man just köpt dator så är det fel. Borde man inte få en ny då istället för att behöva skicka in den och vänta 4 veckor? Köpte den på onoff. Rudestroem, hur funkar ditt wlan?

Permalänk
Medlem

wlan

Jag har märkt på min 4002 att wlan ibland går ner men det är för att den orangea avlånga knappen på framsidan där man "enablar" avvktiveras.

Kanske är detta nåt du vet men ändå.... Tryck på den....

Visa signatur

______________________________________________
[img]http://www.glop.org/gamercard/card/acesh00t-forumgames.png[/img]

Permalänk
Medlem

ni gör inget fel då? den oranga lampan ska lysa för att det ska vara igång. kanske nån inställning som är fel? jag har precis samma kort i min acer tillsammans med en d-link ap. hur stabilt som helst. det har aldrig "gått ner" eller krånglat bra räckvidd. kör med xp sp2.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag har fixat problemet nu. Fick installera gamla drivrutiner för nätverkskortet. De förinstallerade funkade bara ibland!

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt inne på vad det är för prestanda på dessa grafikkort. Men är ATI MOBILITY RADEON 9700 64 MB ett schyst grafikkort? Någon som vet någonting om prestanda skillnaden på ATI MOBILITY RADEON 9700 64 MB och ett Gforce 3 ti200 kort?

Samt, har någon kört spel som World Of Warcraft, Doom3 och HL2 med detta kort?

Permalänk
Medlem

Jag spelar HL2 just nu på min... ingen dröm precis med det funkar....
Far Cry funkade bra...

Visa signatur

______________________________________________
[img]http://www.glop.org/gamercard/card/acesh00t-forumgames.png[/img]

Permalänk

Tack för en trevlig recenssion. Är sugen på en sådan laptop men är grymt intresserad av mer information om vad grafikortet presterar i spel.

I mitt fall vill jag att wow ska fungera bra i 1024 med medium detail.
Någon som spelar wow på en sådan laptop eller liknade och kan berätta lite om fps:en och om det går bra osv?

Laggerman: om du har lust/ork så sätt gärna datorns batteri på prov genom att loopa något krävande Far Cry demo eller liknade och ta tid!

Du (eller någon annan) vet inte om det finns möjlighet, dvs plats, att trycka in en 512mb sticka till i laptopen?

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot