Permalänk
Medlem

Börjar snart gråta! Pipande dator

Hejsan.
Jag har köppt en processor och moderkort och nyss ett tagan nätagg 360 w jag frågade han om detta nätagg skulle klara av en intel prescott 3,2 ghz och så vidare, och han sade att ja det ska fungera bra.
Men nu till min fråga varför tjuter min dator lite då och då, jätte jobbigt. jag har spenderat tusentals kronor på datorn men ändå krånglar den.
När jag kollar tempen med ABIT EQ så får jag dessa resultat.

VCore -- 1,33->1,34v
DDRVcc -- 2,61v
+3,3V -- 3,41v
CPU -- 2812 RPM
NB -- 4821 RPM
SYS -- 34.0 (ca 40 -45 c när jag spelar)
CPU -- 48 C (65 Csom högst vad jag sett när jag spelar)
PWM -- 37 C (50 -> 60 C när jag spelar)

Jag har
1 moderkorts fläkt
1 standart intel processor fläkt
2 näragg fläktar (på nätagget)
2 fläktar på chassits front
2 fläktar ibak på chassit

Min dator
Abit P4 - Socket 478 - ATX I865 (IS7) - DDR / Raid / Lan
Intel Pentium 4 - 3.2GHz/800MHz 1024kb (Prescott) - Socket 478 (Box)
2 * 256 DDR PC3200/400
Geforce fx 5600 XT 256 mb
Tagan 380W med två fläktar

Behöver all hjälp jag kan få.

Permalänk

Den tjuter lite då och då säger du men du kanske får precisera dig och säga exakt när den tjuter tex efter du har spelat nån timme eller när du ska starta datorn???????????

Permalänk
Medlem

Har du gjort en korrekt setup. Läst the fucking manual så allt stämmer. Do not touth the curcuit.

Permalänk
Medlem

hahha rätt roligt det spelar väl ingen roll att den kostar mycket alla datorer krånglar sånt är livet. men nu till frågan är det den inbyggda speakern som piper så drar du ju bara ut speaker sladden så är problemet löst. annars brukar den pipa vid höga temps!men dra ut sladden mitt råd

Visa signatur

Antec Sonata Lifestyle| AMD64 3000+ Winchester| ATI 9600XT Bravo| MSI K8T-NEO2-FIR| Corsair XMS 512 MB PC3200| 320Gb Seagate Barracuda ATA 8Mb

Permalänk
Medlem

Det är inte AbitEQ som har någon störig grej att den skall pipa när något volt ger lite fel?
Eller piper det utan AbitEQ igång?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

nätagget är troligtvis problemet

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE

Permalänk
Medlem

Det piper lite då och då ibland när jag spelar ibland inte.
Ibland får den tokryck och den stiger snabbt som attans och datorn börjar pipa och AbitEQ börjar lysa rött och blinkar så då blir man så skrag så man trycker in knappen på chassit och hoppas på att den startar upp igen.

Jag har tagit av alla "varningsljud" i AbitEQ.

Varför är det fel på nätagget det ska ju klara av datorn det lovade ju killen ifrån kylning.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jezper05
Det piper lite då och då ibland när jag spelar ibland inte.
Ibland får den tokryck och den stiger snabbt som attans och datorn börjar pipa och AbitEQ börjar lysa rött och blinkar så då blir man så skrag så man trycker in knappen på chassit och hoppas på att den startar upp igen.

Jag har tagit av alla "varningsljud" i AbitEQ.

Varför är det fel på nätagget det ska ju klara av datorn det lovade ju killen ifrån kylning.com.

Vad piper ? PCSPEAKER eller susningen från CPU-fläkten ?

Tagan 360W lär räcka..

kollat tempraturerna ? Prescott blir väldigt varma..

vad är det som stiger snabbt ?

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

PCSPEAKER tjuter.
CPU;n ligger på 48 C när jag bara har datorn på.

CPU;n - Blir varm snabbt
PWM - Blir varm snabbt

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version har du?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag har den ifrån
04/27/2004

Permalänk
Medlem

Det har kommit 2 nyare versioner sen din version, och det har blivit vad jag anser flera viktiga uppdateringar både för cpuns microkod och tempvarningar, så pröva att ladda den in senaste. Jag har själv ett A-bit kort och upptäckt lite nyckfulla pip på någon av biosversionerna men det har alltid kunnat lösas med inställningar.
Här är ändringarna med början med den senaste:

Version: 23 Released Date: 2004-12-17
1. Updated CPU micro code.
2. Added adjustable MAX & MIN multiplier item for certain retail INTEL CPUs.
3. Supports certain SATA CDROM when "OnChip Serial ATA" is running in "Enhanced Mode".
4. Changed "PWM Shutdown Temperature" as "Disabled", "PWM Warning Temperature" default to 95 degree C.
5. BIOS compile date: 11/23/2004

Version: 22 Released Date: 2004-09-22
1. Updated CPU micro code.
2. BIOS compile date: 08/16/2004

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tackar har uppdaterat bios nu, men vad menas med CMOS eller liknande, måste man göra någonting innuti datorn?
Move the CMOS jumper from ist deafult 1-2 position to 2-3 for a few secounds.
Något att rekomendera?

Permalänk
Medlem

Efter att ha flashat BIOS och stängt av burken så är tanken att man ska få alla egna inställningar nollställda i BIOS med hjälp av flytt av CMOS "jumpern" en stund, efter en uppdatering, en gardering för inkompabilitet med den nyare omskrivna verionen av BIOS så att du får en helt ny grund att ställa in igen.
Men det gäller främst dom som ändrar allt som oftast i BIOS. Jag har hoppat över det ett flertal ggr utan problem fastän jag ändrar emellanåt.
Så valet är ditt.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Okej. men jag satt ju vid den här datorn så det sket sig :P..
Men det står att jag ska checka CPU inställningarna eller trcyka på F1 för att fortsätta. men jag kan alltså CMOS;a ändå?

Permalänk
Medlem

Gå in i setupen & välj "load setup defaults" sen "save and quit".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

när jag satte in mitt abit an7 och xp-m så pep det precis så där, lite då och då.
Jag anade att den piper då vcore är för hög eller låg bland annat, kan säkert vara mer.
Men ja koppla ur ljudet från moderkortet, så får man hoppas att cpun aldrig blir för varm ;O

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

om ingen annan har sagt nått om detta så kan du ju alltid ta bort felmeddelande saken i bios, avinstallera abiteq det gjorde, den varna för att min cpu fläkt snurra för söligt

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Tackar
Det hjälpte när jag installerade uppdateringen av bios
har inte hört ett pip efter uppdateringen
Hoppas att man slipper pipandet Anars rycker jag ut speakersladden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -0rb-
Vad piper ? PCSPEAKER eller susningen från CPU-fläkten ?

Tagan 360W lär räcka..

kollat tempraturerna ? Prescott blir väldigt varma..

vad är det som stiger snabbt ?

haha men ge dig så överdrivet varma blir dom inte !! min ligger på 35-42 grader som max.... tror du inte vet ett skvatt om prescott eftersom du inte äger en själv

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
haha men ge dig så överdrivet varma blir dom inte !! min ligger på 35-42 grader som max.... tror du inte vet ett skvatt om prescott eftersom du inte äger en själv

Hm hur kan det då vara så att min processor ligger på 49C -65C?
Vad har du för kylning?

Permalänk

Det är programmet som det är fel på, byt till speedfan istället för ibland kan EQ få ryck och tro att fläktarna har stannat(det gör de också då programmet på något konstigt vis "kopplar" in sig i bios och stänger av dem), jag har också haft det problemet.

Permalänk
Medlem

jezper05

jag kör boxed kylning den som medföljer kartongen till p4

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

pyton, du har antagligen ett dåligt grafikkort & minnen eller få HDD's då blir det helt enkelt inte varmt (eller fem hundra fläktar)

Visa signatur

AMD Opteron 1800 | 2 x 1024 G-SKILL|7800 GT | . ASUS A8N-SLI NF4 S939 | OCZ Modstream 450W | Antec Sonata | 3Dmark 05 - 7912.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosferato
pyton, du har antagligen ett dåligt grafikkort & minnen eller få HDD's då blir det helt enkelt inte varmt (eller fem hundra fläktar)

dåliga minnen ? nej och få hdd ? nej grafikkort möjligen... men den duger åt mig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ok... OCZ dåliga...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rahmen
hahha rätt roligt det spelar väl ingen roll att den kostar mycket alla datorer krånglar sånt är livet. men nu till frågan är det den inbyggda speakern som piper så drar du ju bara ut speaker sladden så är problemet löst. annars brukar den pipa vid höga temps!men dra ut sladden mitt råd

Nog ett av de mest ogenomtänkta inlägg jag sett på swec, på väldigt, väldigt länge.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp nu. Datorns V Core sjunker och fläktarna drar ned som fan, vad är felet datorn kokar ju snart =(
PWM = 62 C den drar upp och ned helatiden! Hjääälp mig någon vad är problemet??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jezper05
Behöver hjälp nu. Datorns V Core sjunker och fläktarna drar ned som fan, vad är felet datorn kokar ju snart =(
PWM = 62 C den drar upp och ned helatiden! Hjääälp mig någon vad är problemet??

nätagget...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!