Skillnad i kvalite mellan olika märken?

Permalänk
Inaktiv

Skillnad i kvalite mellan olika märken?

Har en fråga som nån här kanske kan svara på

Är det stor skillnad i kvaliten mellan olika märken på bärbara datorer (PC)? Alltså, om datorn känns som någon plasthink eller har ett stabilt chassi av aluminium? Hur knapparna känns, sega o tryck på eller för mjuka etc? Allmänt hur kvaliten är med andra ord. Mac PowerBook är ju ett exempel på bra kvalite men det är ju Mac det...

Så ni som har en bärbar av följande märken kan ju rapportera lite:

- Asus
- Zepto
- Dell
- SHG
- Acer

Dessa är de märken jag tycker verkar bäst men kanske finns fler?

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer Ferrari 3200, och upplever den som väldigt kvalitativ. Bra känsla på tangenterna, inget sviktande som en kollegas Fujitsi. Mycket bra skärm. Låsmekanismen känns också stabil. Gummifötterna under datorn gör att den står stadigt på underlaget.Styrplattan är precis och bra.
Nackdelen med den blanka ytan är alla fingeravtryck....det blir ett jäkla putsande med den medföljande torkduken.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

De flesta märken har väl både low-end och high-end-maskiner... allt beror på hur mycket du vill betala.

Permalänk

Håller med den förra talaren. Fast acer (förutom möjligtvis ferrarimodellerna) verkar överlag ha rätt dåliga skärmar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Håller med den förra talaren. Fast acer (förutom möjligtvis ferrarimodellerna) verkar överlag ha rätt dåliga skärmar...

Det måste jag svara på.

Acer har inte sämre skärmar än nån annan. Punkt.
Vi använder dem på jobbet och ingen klagar. Men som nån sa: man får vad man betalar för....
Snikmodellerna får ju självklart sämre skärmar, då de står för en stor del av kostnaden för en laptop.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Har brukat del laptops genom åren. IBM anser jag gör grymma PC laptops. Apples bärbara är helgjutna och självklara favoriter. Men kanske inte allt för prisvärda och snabba i dagsläget. Mest för pengarna får man nog hos Acers budgetmaskiner. Men det finns fler som Asus lilla Apple kopia (helläcker), samt Sonys Vaio maskiner. För att bli riktigt nöjd med en laptop så krävs en bra skärm och en helgjuten känsla. Biligt plastsmäck med burrig bild ger garanterat dåliga vibbar.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Som sagt, IBM äger inom PC-världen. Av de andra du räknar upp har jag bara känt på Dell och Acer. Den dellen jag klämde på var en av de billigare och kändes inte så gedigen. Acern däremot var nice och kändes allmänt stabil.
Jag har också lekt med en ultraportabel HP som kändes alldeles för plastig. Sen har syrran en Packard Bell som för det priset känns klart godkänd, inte som en IBM, men prisvärd.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

IBM bygger jäkligt fina maskiner, men de faller rätt ner i avgrunden på estetik. Fulare datorer får man leta efter.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Det måste jag svara på.

Acer har inte sämre skärmar än nån annan. Punkt.
Vi använder dem på jobbet och ingen klagar. Men som nån sa: man får vad man betalar för....
Snikmodellerna får ju självklart sämre skärmar, då de står för en stor del av kostnaden för en laptop.

Vart går gränsen där för billiga och kvalitativa acers då?
Jag funderar på att köpa en Acer 3202Xci (eller vad det nu var för bokstäver) för ~14500:-

Tror du att det är ett bra köp, eller kan den tillhöra de där billigare modellerna?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Vi köpte in 3st såna för ett par månader sedan på jobbet, och de var riktigt fina. Liten o nätt, med bra grafikkort. De känns stabila, och ingen har än gått sönder.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Det låter riktigt bra i mina öron

Använder du själv en sådan, eller har iaf tillgång till en? Hade vart trevligt med lite bilder i olika vinklar på den. Har inte hittat nåt större antal bilder av den. (typ en halvstor)

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Det är våra utesäljare som använder dem, och jag kommer inte åt deras datorer. Tyvärr...

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Inaktiv

IBM går bort då priset är för högt...
Hur är kvaliten på dagens Dell (Inspiron serien)? Har använt några äldre Latitude och tycker att dom är bra.