Permalänk
Medlem

får Zalman 7700 plats i min låda?

Hej, undrar lite om mitt kommande datorbygge.

en zalman cnps7700 alcu vet jag är kompatibel med moderkortet som jag tänkt köpa, Asus A8N-SLI, men jag undrar om den kommer passa med detta moderkort i en Antec Sonata?

har sökt oändligt efter detta men hittar ingen information..

med zalman 7000 så går ju flänsen till moderkortets kant, men med 7700:n så sticker den ut en bit, vad jag har förstått, och det är där jag misstänker att PSU:n kommer vara ivägen..

mkt tacksam för svar.. /Jonas

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det bör inte vara några problem.

Om jag inte minns fel så stack knappt 7700:an ut på just A8N-SLI.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Varför blev ja medlem :S hehe.. fatta ringet om datorer ^^

Visa signatur

HÖHÖ^^

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om hur stort mellanrummet blir i en Sonata...
det stod ju inte på zalmans hemsida hur stort det blev med ett A8N-SLI...

Kan någon med ett Antec Sonata-chassi svara på detta?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Jag har ett AntecSLK3700BQE, det chassit ser exakt lika dant ut som sonatat. Min 7700 får plats utan några problem.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

tackar... då vet jag det!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Munken123 du har ett PM!

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk

Jag har exakt den uppsättningen och det går med 1,5 cm. Lite pilligt att få ner sjabraket i lådan bara...Plus att plattan som följer med fläkten som ska sitta bak på moderkortet inte gick att sätta dit då det redan sitter en på men det funkar prima. Lite surfing och den idlar 37C

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag har exakt den uppsättningen och det går med 1,5 cm. Lite pilligt att få ner sjabraket i lådan bara...Plus att plattan som följer med fläkten som ska sitta bak på moderkortet inte gick att sätta dit då det redan sitter en på men det funkar prima. Lite surfing och den idlar 37C

Den plattan som sitter på baksidan tar man bort. Satte på en 7000B åt en polare på hans MSI kort. Bara att värma plattan lite på något sätt sedan bra. (dock inte allt för hårt) för den sitter bara ditklistrad.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Fast varför ta bort den när man likagärna kan använda den?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Finns lite skräck exempel på varför man ska byta backplate när man slänger på en tyngre fläns.... Vissa har råkat ut för att dom infällda muttrarna i original backplaten slitits sönder & flänsen lossnat, inte speciellt bra...... Så jag tog det säkra för det osäkra & bytte när jag satte på min Hyper 6:a....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Oj fan den var ny...muä vill ju inte mecka isär datorn nu när den funkar....

Lite oftopic men iaf, varför säger mitt moderkort "cpu fan error"? den snurrar ju. Irriterande att behöva trycka f1 varje gång jag startar datorn

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

någon som vet något om asus p4p800 se? har funderat på en zalman...

Visa signatur

Skruva sönder, och det gör inte så mycket om det inte gör att skruva i hop projekt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Oj fan den var ny...muä vill ju inte mecka isär datorn nu när den funkar....

Lite oftopic men iaf, varför säger mitt moderkort "cpu fan error"? den snurrar ju. Irriterande att behöva trycka f1 varje gång jag startar datorn

Du kan göra en inställning i BIOS som gör så att den inte ber om att du trycker på f1 vid fel. Fast jag skulle bra gärna vilja veta varför, för det har jag inget svar på. Sen så skulle jag vilja veta hur jag ställer av FastTrack kontrollern då jag bara har en hdd och den är SATA.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Lillpeparoni du kan ju annars trycka på din CPU fläkt så att den sitter där den ska sitta, jag hade samma problem i början men det löste sig när jag satte dit den ordentligt.

Visa signatur

Connect3D Radeon X850XT (520/540) = (600/610), Intel P4 3.2ghz (3.7ghz) Kingston 3200/400mhz 512DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Oj fan den var ny...muä vill ju inte mecka isär datorn nu när den funkar....

Lite oftopic men iaf, varför säger mitt moderkort "cpu fan error"? den snurrar ju. Irriterande att behöva trycka f1 varje gång jag startar datorn

Det kan vara så att din kära lilla CPU-fläkt går på lägre varvtal än vad Mobo:t anser lämpligt. Men det är absolut ingen fara med en Zalman CNPS7700-CU. Men som någon sade så bör det finnas en inställning i BIOS för att avaktivera varningen.

Peace!