Vilken 17" TFT passar mina behov?

Permalänk
Medlem

Vilken 17" TFT passar mina behov?

Ello!

Ska sälja min nuvarande CRT-skärm och köpa en TFT, Orkar inte med tegelstenen.
Spelar inte alls så mycket, bara när nya spel kommer, Så responstiden spelar inte så jättestor roll.
Nuförtiden är det endast irc, surf, och photoshop som gäller. Som sagt, inte mycket spel.

- Max 18 ms
- snygg design
- Minst 1280 x 1024 (om widescreen finns så gärna)
- DVI
- Så hög kontrast och ljusstyrka som möjligt
- Helst 16,7 Milj. färger (Är det så stor skillnad mellan 16,7 och 16,2 ?)

Och så självklart så billigt som möjligt, finns det någon skärm som passar mina behov runt 3000 tro?

Har sökt en del på forumet men inte riktigt fått en uppfattning om vilken som är bäst.

/egstam

EDIT:

Samsung 710T

Bildyta: 17" Pixelstorlek: 0.264mm Rekommenderad upplösning: 1280x1024 Betraktningsvinkel: 160o Ljusstyrka: 300cd/m2 Responstid: 12ms Signalingångar: Analog, DVI Vridfunktion (Pivot): Ja Inbyggda högtalare: Nej USB-hub: Nej TCO: TCO03 Dimensioner (BreddxDjupxHöjd): 370x190.9x406.8mm Vikt: 8kg

Ser ju ganska bra ut, dock har den endast 16,2 Milj. färger, vad tror ni om den?

Köper via farsans företag så jag slipper momsen.

Permalänk
Medlem

ser ok ut .. men jag sulle köpa en större

Permalänk
Medlem

Men är det värt att köpa en skärm som är lite större fast med sämre prestanda?
Har ju haft 19 CRT nu, och 17" TFT är väl större än 17" CRT ?

Permalänk
Medlem

ja 17"tft är att gämnföra med 19"crt, men prestandan behöver inte dyka för att du tar en större men det beror ju på hur mycke du vill lägga

de e ju en kostnadsfråga

Permalänk
Medlem

Tror 3000kr exkl. moms är ribban, visst går det bra om det handlar om + 1-200

Permalänk
Medlem

då får det troligen bli en 17"

Permalänk
Medlem

egstam: Stämmer bra, en 17" CRT har egentligen 16" aktiv bildyta.

Har själv en Samsung SyncMaster 710T och den är väldigt bra, men...det finns ett stort men. Använder du Photoshop mycket och lite mer åt det professionella hållet? Isf borde du satsa på en med 16.7 miljoner färger, då det skiljer ganska så mkt mellan 16.2 och 16.7. Däremot, om du bara kör med PS som en mindre hobby, alltså bara för kul skull så klarar du dig bra med 16.2.

Att gå upp till 19" TFT tjänar du inte så mkt på, mer än skärmstorlek alltså. De har ändå samma maxupplösning som en 17" TFT. Men det är väl mer en smaksak tror jag.

Så, kort och gott. Om du inte är så noga med att det blir den exakta färgen när du grejar i Photoshop och om du klarar dig en 17" skärm (vilket motsvarar en 18" CRT) så är Samsung SyncMaster 710T ett mkt bra val.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Okay, har du några åsikter om någon annan skärm än den jag nämde?

Permalänk
Medlem

egstam: Nej, har inte sett någon annan TFT-skärm in action, som ligger i samma klass som 710T alltså. Flera här är ju positiva till BenQ och Viewsonic, dock finns det ju även dem som är negativa, men det finns det ju även folk som är till Samsung.

Så jag lämnar vidare det till någon annan att svara på.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Sådär, ikväll så säljer jag min nuvarande CRT, så räkna med en minirecension och bilder om nån vecka

Permalänk
Medlem

jag äger en 710T som jag är jäkligt nöjd med, spelar en del, fiddlar runt med irc osv... funkar finfint. Skön och vilsam bild Har testat LG 1730B och jag tycker definitivt att 710T är en bättre skärm. Det där med färger har jag inte märkt av, än så länge.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Härligt, skall beställa skärmen ikväll föressten.

Permalänk

SWEjo: måste fråga en sak om skärmen. Vad är det för fot som man egentligen får med? http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I241782.jpg
http://www.mycom.se/common/usercontrols/common/productdata/pr...
eller den som trådskaparen postat, http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/sam710tsi.jpg ?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Jag har en 710T också. Jag är mycket nöjd. Kanske lite dyr enligt mig, men vill man ha en bra skärm så måste man punga ut ganska mycket. En skärm uppgraderar man inte särskilt ofta så det kanske är värt det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle
SWEjo: måste fråga en sak om skärmen. Vad är det för fot som man egentligen får med? http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I241782.jpg
http://www.mycom.se/common/usercontrols/common/productdata/pr...
eller den som trådskaparen postat, http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/sam710tsi.jpg ?

Jag fick "T-formade" foten. Jag är extremt nöjd med skärmen och den hänger inte efter på FPS-spel.

En lycklig 710T ägare!
(a T)

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

Hmm, en Viewsonic VX715 17" är det inget fel på pris: 2995 kr

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 16.2 och 16.7 miljoner är att 16.2 milj-skärmarna har 18-bitars-färg och 16.7 milj-skärmarna har 24-bitars.

18-bitars-skärmen "fejkar" färger upp till 16.2 milj, men egentligen har den bara 2^18 färger (ca 260000). Dithering tror jag det heter, när den "fejkar" färger. Funkar bra i spel och så, men folk säger att vissa skärmar "flimmrar" vid filmuppspelning pga. detta. Har själv inte testat.

Skärmar med 16.7 milj färger, som ligger i rimlig prisklass har tyvärr oftast 25ms i responstid.

Väntar på en 12ms 16.7milj-skärm Om det nu kommer nån.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte vänta jag köpte en 17" Eizo Flexscan L557BK TFT och har aldrig varit gladare att den har 25ms har jag inte märkt av alls har spelat en massa spel Colin McRae Rally 2005, Need for Speed Underground 2, Star Wars Knights of the Old Republic och Demon Stone just nu och kollar på mycket film på skärmen...
Jag spelar dock inte mycket fps-spel och det är kanske där man kan märka av att det finns problem men som sagt ingenting jag märkt någonting utav...

Så mitt tips köp en skärm med 16.7 miljoner färger, en bra pixel policy och bra betrakningsvinkel (om du ser på film från distans)!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle
SWEjo: måste fråga en sak om skärmen. Vad är det för fot som man egentligen får med? http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/CDS/I241782.jpg
http://www.mycom.se/common/usercontrols/common/productdata/pr...
eller den som trådskaparen postat, http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/sam710tsi.jpg ?

Tror att de flesta 710T säljs med sen sista foten du länkade till, det är iaf den nyaste.

Har själv mitten-varianten, spelar dock ingen roll hur den ser ut för mig då jag ändå har den i ett hörn, vilket gör att man bara ser bottenplattan på foten.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

köp en 19" så du inte ångarar dig sedan..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

kolla in denna skärmen ...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

TIBURON HL1700S ... det är Hyndai som tillverkat den ... faktiskt väldigt bra bild för att vara en snabb skärm under 2000:-

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kolla in denna skärmen ...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

TIBURON HL1700S ... det är Hyndai som tillverkat den ... faktiskt väldigt bra bild för att vara en snabb skärm under 2000:-

Tror inte speciellt mkt på den. Skärmar under 3000 brukar inte vara mkt att hänga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
köp en 19" så du inte ångarar dig sedan..

Man får ju inte mer bild, 1280*1024 på både 19" och 17". Köper hellre en bättre 17" än en sämre 19" för samma pengar. Förstår inte vara 19" har blivit så populärt.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk

själv ska man köpa en 20 tum TFT

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

tja lånar tråden lite, jag har läst FAQ som lsdboy gjorde och den gav mig mycket information men såg denna skärm på elgiganten å själv har jag aldrig hört talas om märket så undrar om denna skärm e ett bra köp?surfar mycket på internet, gör skolarbeten å lirar counter-strike 1.6 me polare typ å NFSU2 å cs source händer också att jag lirar ibland men jag e inte petig med skärm krav, sitter på en 17 tums CRT Compaq från 99 just nu så detta skulle iaf ta den jag har nu kan jag tänka mig

här e specificatiornerna som finns på elgigantens hemsida om skärmen

Egenskaper - TIBURON HL1700S
Typ av skärm LCD (Platt skärm)
Om LCD, svarstid i ms 16
Skärmstorlek i tum (") 17
Standard SXGA
Maximal upplösning 1280 x 1024
Rekommenderad upplösning 1280 x 1024
Kontrast 500:1
Ljusstyrka i cd/m2 250 cd/m2
OSD (On Screen Display) Ja
Designad för Windows
Certifikat Ja
Högtalare Nej
Mikrofon Nej
Tillkopplingar Analog VGA
Höjd i cm 39.6
Djup i cm 18.5
Bredd i cm 38.7
Vikt i kg 3.9
Färg Silver
Övrig information Nej

kommer denna funka bra för dom sakerna jag gör på min dator å nån som haft/känner till märket TIBURON? skulle behöva ett riktigt snabbt svar om den e bra elle inte för då åker jag till elgiganten nu, tack för svar på förhand.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag köpt en 710T, är jättenöjd!

Permalänk
Medlem

Mitt val föll också efter en lång tid av förvirring och recensions-läsning på 710T Beställde den tidigare idag, hoppas inte posten försenar den :/

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk

funderar starkt på den här jag: http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=LGL1715SSI

verkar helt ok och kostar inte skjortan

Permalänk
Medlem

Billig, bra 17/19" tft med dvi/analog är VX modellerna från Viewsonic.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.