Permalänk

Felsökning med dubbla nät agg

Jag har problem med en dator som stänger av sig när man spelar spel. När man räknar på vad min burk behöver så skall mitt nät agg räcka till, men det är ett Q-TEC och det är ju inte känt för att vara nå bra grejor.

Förutom det som står i signen så har jag 3 hårddiskar,1 brännare & en dvd spelare.

Grejen är den att jag har ett till nät agg liggandes och skulle vilja prova köra det direkt på grafikkortet för att se om datorn slutar stänga av sig. Törs man göra det utan risk för att förstöra några komponenter?
Jag kommer ju vara tvungen att starta datorn och sen sätta i sladden till det separata nät agget.

Säg inte "sök" för det har jag gjort, hittade några få trådar men inga bra svar, och jag vill inte heller koppla ihop 2 aggregat utan bara kolla om mitt är för svagt och då köper jag helt enkelt ett nytt.

Visa signatur

[ Thermaltake XaserIII Lanfire VM2000 | Q-TEC 450W ATX Gold | Barton 2800+ @ ~2,08G] [ Chaintech CT7NJL6 | TwinMOS DDR PC3200 1024MB | Chaintech G-Force SA6800 128MB ]

Permalänk
Medlem

DU måste bygla det andra agget som du inte har i moderkortet, men de kanske du vet...

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

vet inte om de e agget (fast som du säjer de har inte så bra rykte)

du har inte några kylningbesvär eller nå? eller nå bios som har för lågt satta avstängnings temps ?

Permalänk

Jo då MatZiie jag vet att jag måste bygla för att få agget att leverera men det jag funderar över är i fall datorn tar stryk av att jag blir att starta aggen osynkat. Jag vill inte bygga ihop dom heller eftersom det bara är för felsökning.

Det här med temperaturen har jag lite problem med, hittar nämnligen ingenstans där jag kan läsa av tempen. Har sisoft sandra installerat men hittar ingen temp där, inte ens i bios hittar jag tempen. Vet inte om den funktionen finns på moderkortet. Jag har i och för sig en givare på cpun från den fläktstyrning som ingår i thermaltake lådan men den litar jag inte riktigt på. Larm gränsen på den är satt till 45 grader och jag har aldrig fått något larm.

Visa signatur

[ Thermaltake XaserIII Lanfire VM2000 | Q-TEC 450W ATX Gold | Barton 2800+ @ ~2,08G] [ Chaintech CT7NJL6 | TwinMOS DDR PC3200 1024MB | Chaintech G-Force SA6800 128MB ]

Permalänk

Du kan kolla tempen med programmet Everest som finns under filer.

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Medlem

Jag körde i min förra burk med dubbla agg, kopplat så som det finns ritningar för här på swec, de startade då ganska synkat.

MEN: jag skulle själv inte köra med cpu/mobo på ena och Graffet på andra, hellre då Mobo/cpu/graffe/primära hårddisken på ett, och allt annat, inkl extrafläktar på det andra agget
Hellre att man tappar en cd, eller extra disk för att agget strular, än graffet, det är ju dyraste delen i burken min iaf.

Dock så kan jag säga att min förra blev dels stabilare, men även tystare, med två agg, då de inte gick lika varma så fläktarna gick tystare.

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk

Just nu känns det som att jag måste vara dum på hela huvudet men under sensor i everest så finns bara hdd tempen. Är jag på rätt ställe och kollar?

Hittade nog svaret : All temperatures are to be displayed on the Computer / Sensor page. In the case you don't have CPU/mobo readout, it means you either don't have a sensor on your mobo, or that the sensor chip is unsupported by EVEREST.

Du har nog rätt Dhenniz, dummt att förstöra graffe kortet om något skulle gå fel

Visa signatur

[ Thermaltake XaserIII Lanfire VM2000 | Q-TEC 450W ATX Gold | Barton 2800+ @ ~2,08G] [ Chaintech CT7NJL6 | TwinMOS DDR PC3200 1024MB | Chaintech G-Force SA6800 128MB ]