Bäst raid-kontrollerkortet för Online array expansion ?

Permalänk
Medlem

Bäst raid-kontrollerkortet för Online array expansion ?

Hej ligger i tankar om att börja med raid, då med Raid 5.

Jag har förnärvarande 2 st 200GB diskar som jag skulle vilja mig använda mig av, då tankte jag att om jag köper 2st till som jag formaterar och raidar ihop, så kan jag flytta över informationen från ena disken till Raid-partitionen, sen formatera den tomma disken och lägga in den i kedjen, osv på det sätte få ihop alla 4 diskarna.

Är det möjligt?

Jag är ute efter ett kort med IDE gränssnittt och Promise FastTrak SX4060 verkar jäkligt bra, men också dyr!

Vad har ni för åsikter i detta spörsmål?

Tack på förhand, mvh Daniel

Permalänk

Dyra kort är säkert bra. Men om det är en engångs händelse med Online expansion skulle jag inte betala de pengarna. Finns det ingen polare i närhetan som kan undavara lite temporär lagrings kapacitet?
Sedan fungerar inte RAID5 förrens du har minst 3 diskar. Så informationen på den första (av dina två befintliga) kan du ej använda.
En annan fråga du skall ställa dig är: Behöver du verkligen ha kvar allt junk som du sparat på? Går det att få tag på informationen igen och hur lång tid skulle det ta att återskapa allt?

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen engångshändelse, mest ett sätt att kunna säkra utbyggdnad.

Har tyvär ingen polare som kan låna ut de GB jag behöver..

Att radera det för att sedan återskapa är inget alternativ, tyvär.

Hur funkar det med sx4060-kortet, kan man använda det som ett kontrollerkort utan att använda radifunktionen?
/Daniel

Permalänk
Medlem

Rent instinktivt skulle jag nog säga att man skall hålla sig borta från Promise eftersom det bara är en massa skit. Men nu har jag inte testat just detta kortet så jag kan egentligen inte uttala mig om det. Däremot så kan jag tipsa dig om Broadcom RAIDCore BC4000 som numera även har linuxstöd (fedora, redhat och suse) och ser ut att vara en riktig 3ware dödare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Rent instinktivt skulle jag nog säga att man skall hålla sig borta från Promise eftersom det bara är en massa skit. Men nu har jag inte testat just detta kortet så jag kan egentligen inte uttala mig om det. Däremot så kan jag tipsa dig om Broadcom RAIDCore BC4000 som numera även har linuxstöd (fedora, redhat och suse) och ser ut att vara en riktig 3ware dödare.

Okej skirbra med andra alternativ, jag trodde promise gjorde bra kort, därför jag kikade på den. Jag hittar tyvär ingen hemsida för dem, hittar heller inget pris på dem, såg nånting om 2700:- för 8-diskars verren.

Har de en hemsida?

Finns det fler bra kort som kanske är ett alternativ?

Permalänk
Avstängd

hm, har ens promise raidmigration ? och expansion?

Och hur fick du för dig att promise gör kvalitets raidkort???? det är nog ingen som har sagt det

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

"Online array expansion and RAID level migration to add capacity on the fly "

http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?product...

Jag vet inte vart jag fått det ifrån, men det är väl bättre att jag kollar upp det innan jag köper nått

Tippsa gärna om bra prylar jag vill kunna ha ca 8 diskar som max iaf så jag kan ha det ett par år åtminstonde.

Permalänk
Medlem

LSI MegaRaid i4

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

lsi i4an är ett bra kort, men lite gammalt nu ... fast är du ute efter pata så är i4a att rekommendera, annar skulle jag kika på nått av lsi's ,3ware's nyarekort, raidcore är ju en uppstickare på marknaden

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Innan Broadcoms uppköp kunde man nog räkna Raidcore som ett högst osäkert kort på marknaden, men nu börjar de faktiskt kännas som ett klart alternativ till 3ware. Lsi skulle jag personligen nog inte välja, har hört lite för mycket historier om uteblivet drivrutinsstöd från dom (vilket iofs även gäller vissa Promise produkter). Och ja, jag gillar verkligen inte Promise:)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

jag skulle själv väntat med raidcore, tills det har blivit ett beprövat kort så man vet vad det går för men det verkar ju lovande iaf ...

lsi är störst på marknaden när det gäller kontrollerkort ill PC (servers)
och har mycket bra drivrutinsstöd, iofs har jag bara erfarenhet av Ms OS ... men har haft ami/mylex och lsi kort.

speciellt efter mylex ami och blev uppköpta av lsi nu finns det inget alternativ kvar ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade satsat på ett 3ware Escalade åtminstone när det gäller ATA-kontrollers. Som med allt annat, smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem

MegaRAID i4 verkar väldigt bra, men det ser inte ut att finnas nån ATA 133 modell, hittar heller inget om kortet har stöd för XOR.

Någon som kanske sitter på några svar?

3Ware 7506-8 verkar mer intressant - på pappret, hittar dock inget pris på den eller någon återförsäljare.

Även här behöver jag hjälp.

Tack
/Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010056253

Lösningen för dig heter mjuvaru-RAID såvida du inte har mycket pengar att spendera och inte nödvändigtvis så mycket sämre, ibland tvärtom. Finns en tråd om detta som inte skapades för så länge sedan i fall du blir intresserad.

Permalänk
Medlem

Megaraid ligger bättre till prismässigt!

Har fått för mig att mjukvaruraid inte är lika säkert som riktigt "raid" vill ha nått som håller i vått och tort. Megaraid med 3 st 200GB diskar kan man få för runt 5-6000kr. En engångsumma jag är beredd att betala, bara jag får ut en bra säkerhet för pengarna.

Rätta mig gärna om jag har fel gällande Mjukvaruraid, i själva verket känner jag inte till det alls, men om vi säger att operativsystemet krashar, eller disken som OS'et ligger på krashar och inte går att reparera, är all data då försvunnen? Jag har inte som avsikt att lägga in mitt OS i raid-gruppen så att säga.

/Daniel

Permalänk
Avstängd

Det kan du inte heller i mjukvaru raid. Dock om systemdisken skulle haverera för dig så byter du disk och installerar om operativsystemet, alternativit så kör du mjukvaru raid1 på systemdisken med. Sedan importerar du bara arrayen i Diskhanteraren. Mjukvaru raid5 funkar exakt som det ska. Dock är iaf Win2003 rätt dyrt. Om linux är ett val så fundera på det, det går att köra online array expansions på det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
MegaRAID i4 verkar väldigt bra, men det ser inte ut att finnas nån ATA 133 modell, hittar heller inget om kortet har stöd för XOR.

Någon som kanske sitter på några svar?

3Ware 7506-8 verkar mer intressant - på pappret, hittar dock inget pris på den eller någon återförsäljare.

Även här behöver jag hjälp.

Tack
/Daniel

ja den har xor suport, men det kortet är gammalt och slött, fast som enkel filserver, storage, så kanske det räcker, då är i4 ett bra alternativ speciellt om man får tag på ett billigt beg.kort

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ja det verkar hur som helst intressant, har de nån ny variant på g som man känner till?

Annars är det ett vettigt alternativ, och ett relativt bra pris.

Vore dock gött att få ATA133

Just det! Hur ligger det egentligen till med kanalerna på kontroller kort ibland kan man se att den har 4 kanaler men bara stöd för 4 hdd's, och ibland 4 kanalaer och stöd för 8 diskar, hittar ingen gemensam nämnare

Tycker rent spontat att fyra kanaler borde kunna hantera 8 diskar fast det kanske beror på chippet eller nått.?

/Daniel

Permalänk
Avstängd

de har ingen pata variant pågång, de har ju många nya sata kort dock.

http://www.lsilogic.com/

MegaRAID sata 150 - 4/6 för antalkanaler.

3ware är snabbare dock, fast 3ware har jobbigt interface, jag trivs bättre med Lsi PC, powerconsole.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Dessutom är det mer än dubbelt så dyrt, jag har pata diskar just nu och finner det mest lämpligt att fortsätta med det.

Man får tacka för hjälpen, som det ser ut nu blir det megaraid i4 (när jag bestämmer mig mig för att börja med raid.

Är det svårt att börja med det eller är det bara plug n play och sen boota upp med nån diskett eller liknande och bara konfigurera igång det?

Permalänk
Avstängd

TJa, du konfar diskarna (master/slave) i4 fungerar mycket bättre om man bara kör 4 diskar, fast det är ju uppenbart då det bara är 4 ide kanaler :), men 8diskar funkar ju också.

pluggin in diskarna starta upp ditt OS installera PC konfa din array .. klart
eller så konfar du i bioset.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Okej, låter lika simpelt som det borde vara..

Men om man som exempel skulle ha 5st hdd's, skulle det försämra prestandan nämnvärt?

Permalänk
Avstängd

tja du har ju 2 hdds på en kanal då ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ahh jo det är sant, får sikta på 4 hdd's då.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

beror på vilka krav du har på dinfilserver, bara som enkel säkrarelagringsutrymme så kanske inte hastigheten är det viktigaste, du kanske bara har semester filmer och annat som backuppas på arrayn

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en del som jag inte vill ska försvinna samt att jag har planer på att fixa någon sorts typ av Media Server. Ett väldigt intressant område som jag tror på, som kommer finnas i var mans hem om kanske 10 år?

Vore kul att få in alla dvd's samt audio cd's, nästa steg är bara att skaffa ett bra ljudkort samt videokort som möjligvis kan göra det rättvisst.

Vore intressant att veta vilken nivå man kan lägga sig ljudmässigt med ett ljudkort upp til kanske 5 000:- Om man jämnför med cdspelare ute på marknaden, dock lär man aldrig kunna köra balanserat.

Hastigheten är inte det primära med andra ord, kommer inte dirket sitta med 10 st benchmark program och beräkna minsta lilla skillnad

Permalänk
Avstängd

jag kan rekommendera M-audio som ljudkort.
å media server, har inte de flesta det redan idag? iaf tekniktokar som de flesta av oss är

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Visst många som har media server, men få som har en high end variant, det vore coolt!

Ska inte säga för mycket men en Lsi I4 är nog på väg till mig snart, mycket snart
Bara att vänta på löning och se ifall det räcker till hdd's också

Har lite andra projekt på g också...

/Daniel

Permalänk
Avstängd

I denna rtåd finns det lite beenchmarks för megaraid 150, 3ware kort å raidcore

http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=57853

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Pga andra prioriteringar så är kortet till salu.
http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=27549

Alltså ett LSI Megaraid I4

PM:a för mer information.

Kortet är helt oanvänt! Har legat Ca 1 månad dammat i sin ESD påse hemma.

Mvh, Daniel