PowerColor - usel kvalitet?

Permalänk
Medlem

PowerColor - usel kvalitet?

Eftersom jag förvandlade mitt 9800XT till dyr väggprydnad behövde jag ett nytt grafikkort omedelbums, och valet föll på PowerColor X800Pro.

När jag idag installerade kortet vägrade det fungera ordentligt. Först och främst fick jag bara en blå linje när jag försökte gå in i BIOS-setupen, för det andra tog det ett bra tag att få kortet att göra annat än hänga datorn vid inloggningsskärmen efter drivisinstallation.

Gjorde då något jag skulle få ångra, flashade om mitt moderkort (NF7-S). Det resulterade i en fungerande dator, i ett par timmar. Sedan var det lögn i helskotta eftersom den startade om slumpmässigt och gav ifrån sig skorrande ljud ur PC Speaker. Jag hade glömt att mitt moderkort har den egenheten att det inte tar nyare BIOS, det blir bara liknande lustiga fel.

Har nu flashat om till äldre BIOS (vilket tycks fungera) och avser byta grafikkortet, det ska väl ändå vara meningen att man ska kunna komma in i BIOS-setupen utan problem?

Min fråga till er är, har ni upplevt liknande problem med PowerColor-kort? Håller de i själva verket dålig kvalitet?

Edit: Om någon undrar varför jag valde ett X800Pro så beror det på att jag ska på LAN nu i veckan, och alltså inte har tid att vänta. X800Pro bedömer jag som tillräckligt bra, eftersom jag egentligen var nöjd redan med 9800XT - alla spel flöt på bra.

Permalänk
Medlem

En kompis köpte PowerColor's x800pro när det var helt nytt. Kostade 4700:- och var extremt buggigt, med blåskärmar, streck i bilden och uthopp till skrivbordet osv. Han bytte det mot ett Sapphire som funkade lite bättre men var lika långsamt (8500 poäng i 3Dmark03).

Efter det köpte han ett Leadtek 6800GT som funkar klockrent.

Mitt tips: Byt ut ditt Powercolor mot ett annat märke, om du kan

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Är rätt nöjd med mitt Powercolor X800XT-PE Kortet klockar rätt skapligt också 675/655 då är kortet givetvis moddat

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Webhallen har faktiskt Sapphire inne, så man kan ju ta och byta till det. Överlag finns väldigt lite att välja mellan i dagsläget. Prestanda i benchmarkprogram är relativt ointressant, så länge det är lika snabbt eller snabbare än 9800XT.

Nvidia ser jag inte heller som ett alternativ eftersom ATi enligt de tester jag läst håller högre bildkvalitet, och eftersom jag inte bara spelar utan även pillar en del med bilder så vill jag ha så hög bildkvalitet som möjligt.

Dessutom drar de senaste GeForce-korten äckligt mycket ström (och ska enligt uppgift låta mer), min stackars FSP 300W gick på knäna redan med 9800XT. X800-korten drar mindre ström än 9800XT så jag tror inte det är det som är pudelns kärna.

Edit: Modda kortet ska jag inte göra. Inte. Aldrig. Ska aldrig mer sätta vattenblock på ett grafikkort, åtminstone inte förrän någon kommer på ett vattenblock som till 99,9% är säkert att ha på. En corecrunch på ett relativt nytt och dyrt kort tenderar att avskräcka från dylik verksamhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Nvidia ser jag inte heller som ett alternativ eftersom ATi enligt de tester jag läst håller högre bildkvalitet, och eftersom jag inte bara spelar utan även pillar en del med bilder så vill jag ha så hög bildkvalitet som möjligt.

Dessutom drar de senaste GeForce-korten äckligt mycket ström (och ska enligt uppgift låta mer), min stackars FSP 300W gick på knäna redan med 9800XT. X800-korten drar mindre ström än 9800XT så jag tror inte det är det som är pudelns kärna.

Du har fördomar mot nvidia din lille gris

Bildkvaliten är inte sämre. Var har du läst det? De gamla FX-korten hade sämre bildkvalitet pga att shader-prestandan var för dålig. 6800-korten har inget gemensamt med FX, det är en helt ny GPU.

De nyare nvidia-korten kräver inte mer ström än Ati's motsvarigheter. Däremot rekommenderar de ett kraftfullt nätagg. Lite överdrivna "krav" men bättre det än tvärt om.

Jag kör med en halvsunkig Chieftec 360w, funkar fint.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt Powercolor. Såvitt jag läst hade PowerColor problem med kvaliten för något/några år sedan. Detta är dock inte fallet längre enligt många tester ute på nätet.

Kan ju alltid finnas Måndagsexemplar dock, hos alla tillverkare...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Inga problem med mitt Powercolor. Såvitt jag läst hade PowerColor problem med kvaliten för något/några år sedan. Detta är dock inte fallet länge enligt många tester ute på nätet.

Det är möjligt. Han köpte ju sitt kort precis när de kom till sverige.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Du har fördomar mot nvidia din lille gris

Bildkvaliten är inte sämre. Var har du läst det? De gamla FX-korten hade sämre bildkvalitet pga att shader-prestandan var för dålig. 6800-korten har inget gemensamt med FX, det är en helt ny GPU.

Inte den bildkvalitén han menar, utan den i Windows. Tvivlar på att det egentligen är så märkbart nu för tiden, men ATi har vad jag vet legat före där. Menar alltså skarphet, färgåtergivning etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Inte den bildkvalitén han menar, utan den i Windows. Tvivlar på att det egentligen är så märkbart nu för tiden, men ATi har vad jag vet legat före där. Menar alltså skarphet, färgåtergivning etc.

Aha... jo jag märkte en förbättring efter bytet faktiskt. Hade ett FX5900 innan.

Kör TFT analogt (1280x1024). I 60hz hade FX-kortet skarp bild, men in 75hz blev det en aning sämre. Med det nya kortet är det lika skarpt i 75hz som i 60hz.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Ett annat problem med Nvidia är att utsignalen från DVI-kontakten är sämre enligt Tomshardware. Då jag kör TFT digitalt spelar detta en viss roll.

Som någon påpekade är det bildkvaliteten i 2D jag avsåg eftersom vanliga bildbehandlingsprogram såvitt jag vet inte nyttjar 3D-funktionerna.

Ska byta kortet i morgon, få se vad som finns inne. Det lutar åt att lägga en hundring emellan och prova med ett Sapphire i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Ett annat problem med Nvidia är att utsignalen från DVI-kontakten är sämre enligt Tomshardware. Då jag kör TFT digitalt spelar detta en viss roll.

Till och med mitt förr-förra kort, Geforce4 ti4280 gav perfekt bild med DVI, så det är nog inget problem. FX-kortet hade också helt perfekt bild med DVI. Dessutom beror ju DVI-kvaliteten delvis på korttillverkaren, inte så mycket på GPUn.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

beror även på vilken skärm som används.
har man en sunkig skärm förstörs helhetsintrycket ändå.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Testet som Tom gjorde genomfördes inte med skärm, utan de skickade korten till Silicon Image som testade dem gentemot DVI-standarden med skapligt dyr testutrustning. Kvaliteten på signalen ser man genom att med ett snabbt oscilloskop titta på det sk "Eye pattern" som utgör överföringen. Det finns noggrannt utförda specar på hur mycket vågformen får avvika från standarden. För stor avvikelse kan innebära problem vid höga upplösningar eller längre kablar än 1-2 m (skulle själv behöva ca 2,5 m, varför är kablarna man får med ALLTID för korta?).

Har man ett hyfsat oscilloskop kan man faktiskt beskåda en liknande vågform genom att sätta proben mot testpunkten kallad "RF" i en CD-spelare eller CD-läsare. DVI-överföringen är dock för snabb för de flesta oscilloskop som hobbyister eller skollabb har.

För att återgå till on topic:
Om inte det kort jag byter till fungerar tillfredställande får det bli ett Nvidia i stället.

Någon som har något emot Sapphires kort, förresten? Bättre eller sämre än PowerColor?

Skärmen jag sitter på är en Hyundai Q17S, som ju är en erkänt bra skärm och som jag varit mycket nöjd med under de 15 månader jag haft den.