Permalänk

Världens Skönaste Pryl! Rekomendation.

Måste bara rekomendera en liten pryl som jag sett+testat och kommer få inom en snar framtid...

Dreambox till TV som jag länge vart sugen på och nu kostar de under 2000:- på vissa ställen, så nu är saken klar...

Dreamboxen är i första hand en Satelitmottagare som är försedd med Linux OS och har en 250 MHz IBM PowerPC Processor som motsvarar en Intel 800MHz. Den kopplas till TVn via Scartkontakt.

Den har nätverkskontakt 100Mbit som gör att man kan koppla till en dator och kolla på film / onlineradio mm genom nätverket samt surfa om man skaffar tangentbord.

Den inbygda Satelitmottagaren är intressant eftersom det är bara att plugga in kontakterna så sköter den resten själv.

Vill man kan man även använda kort till den om man vill ha Viasats utbud.

Har Optisk ljudutgång!!!

Eftersom det är Linux så finns det stort sett obegränsat med möjligheter av vad man kan göra med den... det går tom att Streama TV-kanaler tillbaka till datorn via nätverket och för 2000:- så är det väl inte så farligt för att vara en komplett "HTPC" eller om man vill så kommer Nya Dreamboxen nu snart som klarar 300GB Hårddisk samt har inbygd DVD-brännare.. men har man en dator och kan fixa nätverk lämpligt så finns samma möjligheter iaf med denna modell...

det är DM500S som det gäller och kanske kommer med en recension med lite bilder när jag får min.

Den som köper den kommer inte bli besviken... OBS att den är laglig att inneha/köpa/sälja.

Länkar:
www.dreambox.se <--- Kräver registrering för det mesta.

Från en internetbutik som jag hittade den på... Köper dock min hos Radio-handlaren här lokalt.
http://www.keycard.dk/shop/product_info.php?cPath=42_45&produ...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

Kom tillbaka med en recension, låter intressant. Har du url till nån som säljer, orkar inte söka.

Permalänk
Medlem

Lästa testet på den där boxen i tidningen och det fanns väldigt många buggar ska jag säga som dom hittade. Så det var inte alltför positivt hela tiden

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

finns uppdateringar och man kan inte säga så mycket om gratis kanaler för 2000:- och det som kan bugga nu kommer fixas snart nog...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Martin Nordgren: Du är anställd hos Dreambox va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Martin Nordgren: Du är anställd hos Dreambox va?

Hehe tänkte precis samma sak när jag läste texten. Att köpa en 250Mhz dator för 2000kr är för mig obegripligt. Om den desutom kommer med en massa buggar så ser jag inte varför du mot alla odds vill sälja den. Får du provision?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

hade den haft en inbyggd hårddisk så hade det kanske varit nått.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Har själv en Dreambox, 7000S. Gav 3500 för den för nått halvår/år sen. Jag är helt klart nöjd med den. Skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till gamla pantade boxar som Nokia mm.
Ni som är skeptiska, ta och läs på.

Angående buggar så är det bara att byta till annan Image. Kommer nya hela tiden. Iallafall till min modell så finns över 10st olika grupper som gör egna Dist's.

Sen är det rätt skönt med nätverket då man kan streama det till datorer och xbox så man kan se på SAT TV på andra ställen än bara där boxen är.

Sen så kan man mounta HD's man har i datorn så man spelar in på dom direkt istället för att ha en HD o Dreamboxen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Var kan man läsa mer om detta?.. stod inte så mkt om det på dreambox.se! Kan man få in alla Canal+ och Viasat kanaler?

Permalänk

Viasat måste du ha Originalkort till men Canaldigital tar den in allt...
PPV-kanaler och rubbet....

Tips: Läs forum på Dreambox.se..

Och Nej. Jag jobbar inte hos dream, eller känner dem... Men eftersom sweclockers hade Recension på Boxen som klarar att skicka musik och bilder till TVn via nätverk så är denna 100ggr bättre samt att den är billigare, och att den dyker upp som nyheter är tveksamt då den hatas av Viasat och Canaldigital...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

låter lovande! Kanska ska skaffa sig en sån!

Permalänk

Fixar min nu... söker in kanaler...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

världens skönaste pryl? ehh nån kass tv-box. tack tack

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

vart kan man köpa DM500S ?

Permalänk

Kass??? ok... tror jag inte... tar lite tid att lära sig detta...
Fixat IP-nummer till Dreamboxen och ska upp i morgon och byta så jag får Thor & Sirius, har bara Siruis nu... ska testa streama tv-sändningar samt spela in på hårddisken först...

Ska PMa nån Moderator få se om det är idé att skriva nåt om den

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

Martin!
Har varit inne på irc och pratat med dom på Dreambox men har inte blivit mkt klokare! Är du där btw ? Vilka kanaler är du ute efter? har du bara ett abbonemang?

Permalänk

Verkar fräckt... Får kanse ta o skaffe sig en sån sen när man flyttar hemifrån...

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Har tittat på dreambox länge men har tyvärr ingen söder balkong just nu, vilket man måste ha ju. Dock är den väldigt cool, det måste medges. Inte om man bara använder den som HTPC, utan om man använder alla möjligheter när det gäller avkodning.

Permalänk

Vad kan man göra med den som man inte kan med ett xbox.
Det är ju förvisso krångligare att använda xbox till samma sak, but still!

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

saltvatten:
ta in en jäkla massa satelitkanaler?

Permalänk
Medlem

Det låter som en spännande pryl det här, men vad var det där Jymdis sa om söderbalkong? Vad sa ni mer, kan man få in kanaler gratis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Viasat måste du ha Originalkort till men Canaldigital tar den in allt...
PPV-kanaler och rubbet....

Menas det att man inte måste betala något till Canal Digital och få kanalerna endå? piratkort?
Jag är lite nyfiken då jag vill ha fler kanaler än "bondfångarkanalerna".

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

warhammereldar1:
det är inte piratkort eftersom man använder inga kort, men annars har du rätt.

söderbalkong behövs för att kunna sätta upp en parabol (eller ja om man har villa är det ju ganska lätt ändå, men man behöver möjlighet att sätta upp parabol mot söder).

Permalänk

Då tror jag att jag tar och köper en snart(bor i villa och har söderbalkong).. Angående CanalDigitals kanaler, hur länge ska den här dreamboxen kunna läsa dem? kommer det uppdateringar? vad händer om de byter system?

Visa signatur

Macbook

Permalänk

har också en 7000S , kopplad till hemnätverket och så , finns o köpa med HDD men det är inte o rekommendera.. nätdelen är inte så stark som sitter i den och kan vara ett bekymmer , jag har dock satt i en IBM ~18GB disk i den och den funkar bra. Det är lite krånligt att få det o funka i början... de finns inga medföljande manualer om ni tror det , så det är lite pill och tålamod. Som nämts innan så kan man streama filmer /mp3 från en dator på nätverket och få de på Tv:n direkt , den har inbyggd decoder så man kan spela in och få materialet på sin dator hårdisk eller disken på boxen.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Då tror jag att jag tar och köper en snart(bor i villa och har söderbalkong).. Angående CanalDigitals kanaler, hur länge ska den här dreamboxen kunna läsa dem? kommer det uppdateringar? vad händer om de byter system?

Alltså du får ju inte gratiskanaler, men du lär nog inte få in kanalerna som kostar pengar.. Det är nog det de vill ha sagt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

man får in allt från Canaldigital... Kiosk och allt extra...

Varför tror du den heter DREAMbox...

Edit: justerat dumt inlägg

Lagligt med den förinstallade mjukvaran... vad man väljer att använda är upp till var och en och det tar jag ej ansvar för.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
man får in allt från Canaldigital GRATIS... Kiosk och allt extra... boxen tjärnar igen sin egen kostnad efter ett halvår... LAGLIGT

Varför tror du den heter DREAMbox...

Du borde dra ner på detta snacket.
Det är inte alls lagligt.
Antagligen så har din box leverats med en annan Image som har Newcamd eller annan emulator och nycklar från början. Så leveras inte dom i orginalfall.

Detta är en fördel med Dreambox, man behöver inte kort utan lägger in nycklar direkt på boxen via nätverket.
En annan fördel är att man kan dela på kort över Internet.
dvs 1 Person köper abonemang lagligt, sen delar han ut kortet över Internet så kan andra ansluta och så blir det precis som om dom hade kortet i sin box.
Så om 10 pers delar så blir kostnaden genast mindre. Sen finns där ju personer som delar ut till alla.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

men kan man inte fixa så att man får in typ boxers alla kanaler så man slipper fibbla med en parabol?

Visa signatur

Expert på ALLT
anm. pga omreg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergendal
men kan man inte fixa så att man får in typ boxers alla kanaler så man slipper fibbla med en parabol?

Det är inte samma teknik som används till det marksända nätet och SAT.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.