Skicka IPnr via mail vid omstart?

Permalänk
Medlem

Skicka IPnr via mail vid omstart?

Tjo!
Har precis dragit in OpenBSD på min server med frid och fröjd, speciellt när man kommer från Gentoo där inte binärpaket finns ;p . I vilket fall, ska jag ställe datorn hemma hos en polare, och undrar om det finns något enkelt bashscript som kan köras varje gång datorn bootar? Tänkte mest eftersom den kör dynamiskt IP-nummer och datorn inte ska stå hemma hos mig. Det jag tänkt scriptet ska göra är att helt enkelt bara skicka servers IP-nummer till min e-mail så jag eventuellt kan updatera DNSer snabbt.
Lättaste är väl kanske att dumpa hela ifconfig till en fil och skicka den kanske?, Någon som har en ide kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

crontab -e

@reboot /kör/mitt/fina/script.sh >/dev/null 2>&1

Scriptet kan förslagvis innehålla:

#!/bin/sh

/sbin/ifconfig -a | mail -s "nuvarande IP-adress för foo.bar" foo@bar.com

Mer information om hur crontab fungerar se crontab(5). Går naturligtvis att filtrera ut men det är enkelt att lösa beroende på hur mycket du vill veta från vilket fysiskt interface.

Permalänk

Varför inte köra dyndns istället? Dvs regga ett domännamn hos dem (gratis), och sedan köra en dyndns-klient.

Permalänk
Medlem

Razor-SWE: För att en egen domän är snyggare kanske?

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem

Eller varför inte kombinera? Lägg en CNAME pekare på dyndns hosten så löser det sig automagiskt.

Permalänk

Marcus:

Egen domän ingick inte i premisserna!

Permalänk
Medlem

Även om han har en egen domän så kvittar det ju egentligen, Zoneedit har ju en gratistjänst och har stöd för dynamisk uppdatering.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!, ska kolla på iden Quizor hade, verkar vara precis det jag behövde
Dyndns klient kan man också slänga in iförsig, och som några sa är det främst för det pekar domäner mot servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
crontab -e

@reboot /kör/mitt/fina/script.sh >/dev/null 2>&1

Scriptet kan förslagvis innehålla:

#!/bin/sh

/sbin/ifconfig -a | mail -s "nuvarande IP-adress för foo.bar" foo@bar.com

Mer information om hur crontab fungerar se crontab(5). Går naturligtvis att filtrera ut men det är enkelt att lösa beroende på hur mycket du vill veta från vilket fysiskt interface.

Är man riktigt slö o inte orkar ha ett skript borde man kunna köra det från cron direkt:

@reboot /sbin/ifconfig -a | mail -s "nuvarande IP-adress för foo.bar" foo@bar.com -

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en sådan no-ip.com -klient på servern med ett domännamn (t.ex testar.no-ip.com) och sedan lägger du så att din egen dns (t.ex www.test.se) har målet testar.no-ip.com. På så sett visas aldrig din no-ip adress uten det ser ut som adressen är just www.test.se.
Fattar ni?

Visa signatur

[ ... ]