Permalänk
Medlem

Hur olagligt är det att "tjyvsurfa"?

sitter och kör taxi, och när det är lite att göra brukar jag dra fram min ibook och glida runt och leta efter öppna nätverk att låna lite bandbred ifrån.. min lilla fråga, hur olagligt är det?

Vad händer om man på nått mirakulöst sätt skulle torska på det?

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem

ocap: Finns ju ett par fritt öppna nät i Luleå annars?

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt så länge näten är öppna.

Permalänk

Det är olaga intrång oavsett.
Sen så kan vi ju diskutera hurvida svårt det är att torska om man har de rätta kunskaperna och vad ev. efterspel kan bli.

//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Men om man t ex sitter och surfar på grannens nät som inte är krypterat eller låst på nåt sätt... Finns det inget han/hon kan göra ifall denne kommer på att man sitter och stjäl bandbredd?

Sen får de ju skylla sig själva som låter det vara vidöppet

Permalänk
Medlem

MTP att det inte går att skilja på nät som är öppna för att folk ska kunna surfa på deras nät och tattiga användare som inte vet hur man ställer in sin AP, så tror jag knappast det är olagligt.

Permalänk
Medlem

vilka nät i luleå är öppna?

Nämnde jag att jag sitter och kör taxi och surfar när jag inte har körning?

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det räknas som intrång ?
Har de inte krypterat sitt WLAN så får de skylla sig själva ?

Permalänk
Medlem

Chansen att du torskar existerar inte, dessutom minst lika mycket deras fel att deras AP skickar ut signaler till din dator

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

Det är olaglit att använda andras internet så där.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic^
Osäker på om det räknas som intrång ?
Har de inte krypterat sitt WLAN så får de skylla sig själva ?

Så om jag inte låser min ytterdörr och nån traskar in och snor min dator så får jag skylla mig själv?
Förvisso är det ganska korkat att inte låsa dörren, men det gör det inte mindre olagligt att stjäla min dator.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

Inte en chans att du kan åka dit på det. Även om du skulle bli tagen finns det inte en chans i världen att du skulle få någon påföljd (så länge du sysslar med lite oskyldigt surfande). Däremot kanske inte din arbetsgivare blir överförtjust i om hon eller han får reda på att du surfar på jobbet?

d-kopf:
Nja, den gämförelsen fungerar inte riktigt. Öppna access points sänder nämligen ut signaler som säger typ "här finns jag, vidöppen för alla" och många datorer är konfigurerade så (t.ex. windows standard konfiguration innan SP2) att de automatiskt ansluter till en access point som skickar ut dessa signaler. Ditt ICQ, MSN och liknande kommer då automatiskt koppla upp och du kommer nyttja någon annans nät utan att ha gjort en aktiv handling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
vilka nät i luleå är öppna?

Nämnde jag att jag sitter och kör taxi och surfar när jag inte har körning?

Finns ett par iaf:
- Samtliga Max-restauranger har öppna nät som är gratis (dock endast till årsskiftet vad jag förstått, sedan kommer de att börja ta betalt för det)
- På gågatan utanför Smedjan finns en accesspunkt för Radiosphere (www.radiosphere.nu) som drivs av universitetet.
- Samma sak gäller även i Strand Galleria, bör eventuellt gå att nå från taxiparkeringen utanför McD?

Det är de nät som jag känner till i nuläget. Sedan finns det ju ett antal "oavsiktligt" öppna nät, och jag skulle tro att risken att de kan koppla det till dig vid användandet av dem är ganska minimal - om de ens upptäcker att du nyttjar dem.

Vilket bolag kör du för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonatan
d-kopf:
Nja, den gämförelsen fungerar inte riktigt. Öppna access points sänder nämligen ut signaler som säger typ "här finns jag, vidöppen för alla"

*bort*?

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte jag huruvida det är olagliget eller ej, och isf vilken grad av olaglighet det är.

Men man kan ju iaf vara rätt hyffsat säker på att inte torska för det där.
för det första, så lär ju inte en, som inte har vett/kunskap om att skydda nätet, upptäcka att det är en extra surfare på nätet.
för det andra, så lär det ju vara ganska svårt att spåra, det skulle väl isf vara ifall denna tar dig på bar gärning att han ser att du sitter där utanför hans dörr med laptopen i knät.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
för det första, så lär ju inte en, som inte har vett/kunskap om att skydda nätet, upptäcka att det är en extra surfare på nätet.

Precis, och samma användare har inte kunskap om att se att de har råkat blivit inkopplade på någon annans osäkrade nät.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ungefär som att gå runt bland massa turkar och vifta med sin mobil?

Va e de för jävla fördomar? (även om det var ett skämt)

Antingen e du 14 bast eller obildad

Ännu en idiot på swec. myspys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Så om jag inte låser min ytterdörr och nån traskar in och snor min dator så får jag skylla mig själv?
Förvisso är det ganska korkat att inte låsa dörren, men det gör det inte mindre olagligt att stjäla min dator.

Håller med

Permalänk
Medlem

Jag brukar låna diverse WLAN jag också....tycker det är okay så länge man inte sabbar ngt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Så om jag inte låser min ytterdörr och nån traskar in och snor min dator så får jag skylla mig själv?
Förvisso är det ganska korkat att inte låsa dörren, men det gör det inte mindre olagligt att stjäla min dator.

Snarare som att du lämnar dörren vidöppen och någon går förbi och tar ett djupt andetag och njuter av den nybakade sockerkakan Du förlorar ju ingenting på det sålänge de inte sätter det i system så att du inte kan utnyttja nätet själv.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så begår man typ olaga intrång genom att ansluta till ett nät man inte har lov till.
dock är det helt lagligt att lyssna på andras trafik så länge man inte ansluter eller publicerar materialet.

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Va e de för jävla fördomar? (även om det var ett skämt)

Antingen e du 14 bast eller obildad

Ännu en idiot på swec. myspys

det kanske var ett dåligt skämt men erkänn att du aldrig skulle vifta runt med mobilen vid ett turk gäng eller nått stort gäng överhuvudtaget.

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Så om jag inte låser min ytterdörr och nån traskar in och snor min dator så får jag skylla mig själv?
Förvisso är det ganska korkat att inte låsa dörren, men det gör det inte mindre olagligt att stjäla min dator.

Tror du snarare kan jämföra det med att nån traskar in och lånar din spis en stund

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Så om jag inte låser min ytterdörr och nån traskar in och snor min dator så får jag skylla mig själv?
Förvisso är det ganska korkat att inte låsa dörren, men det gör det inte mindre olagligt att stjäla min dator.

Eller (för att komma med ännu ett exempel ) att tappa en hink vatten, för vattna blommorna med, ur vattenslangen du har på utsidan av ditt hus.

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kribyl
ocap: Finns ju ett par fritt öppna nät i Luleå annars?

Finns det några här i Boden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keit
Finns det några här i Boden?

Har inte sett några förutom mAx, men jag har iofs inte letat speciellt aktivt. Fanns ett ute vid Skapa tidigare (hette private) men det verkar stängt nu.

Mitt hemmanät är iofs öppet, har inte orkat aktivera någon kryptering/mac-kontroll på det än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Va e de för jävla fördomar? (även om det var ett skämt)

Antingen e du 14 bast eller obildad

Ännu en idiot på swec. myspys

Det var inget skämt. Det var inga fördomar heller, det var erfarenhet.

Tack för personangreppet btw.

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte är krypterat så gör du väll inte olaga intrång ?

Det är ägarens egen skyldighet att kryptera sitt WLAN eller se till att det inte kan nås ifrån vägar mm som passaerar byggnaden där WLAN:et används ?

EDIT: http://wireless.jedi.school.nz/ <--- se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonatan
Inte en chans att du kan åka dit på det. Även om du skulle bli tagen finns det inte en chans i världen att du skulle få någon påföljd (så länge du sysslar med lite oskyldigt surfande). Däremot kanske inte din arbetsgivare blir överförtjust i om hon eller han får reda på att du surfar på jobbet?

d-kopf:
Nja, den gämförelsen fungerar inte riktigt. Öppna access points sänder nämligen ut signaler som säger typ "här finns jag, vidöppen för alla" och många datorer är konfigurerade så (t.ex. windows standard konfiguration innan SP2) att de automatiskt ansluter till en access point som skickar ut dessa signaler. Ditt ICQ, MSN och liknande kommer då automatiskt koppla upp och du kommer nyttja någon annans nät utan att ha gjort en aktiv handling.

om jag inte låser min dörr hemma så får folk komma för att jag inte låste den?
om jag inte krypterar mitt wlan hemma så får folk använda det?

Låter det logiskt? Nej!

Det där med ICQ, MSN m.m. det är fortfarnade saker du får stå för. Om jag hänger med en polare sen kommer vi till ett hus.. han säger att det är hans och vi går in. Vi tar med mobilen som han hade lagt på köksbordet. I självaverket så ljög han med att han bodde där. men polisen tar oss båda och vi får vårt straff osv. osv.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

ett sådant WLAN, hur långt "räcker" det, och hur funkar det genom väggar och sådant?

funderingar då jag kanske kanske ska skaffa en bärbar och isåfall kommer ha modem och sådant nere vid farsans dator och mitt rum är ovanför

Visa signatur

Haha.. Se på fan..