Permalänk

bra nybörjarbok i JAVA?

har hittat "grunderna i java" av Ingvar Gratte, på adlibris för 132:-
är den bra eller kan nån rekommendera en bra nybörjarbok i java?
Engelska eller svenska.

Visa signatur

-->> From the Republic of Jemtland --<<

Permalänk

Vet inget om boken som du nämner, men en bok som jag vet att universiteten brukar tycka om (som är på svenska, enda boken på svenska inom ämnet som dom gillar) är Jan Skansholms "Java direkt (med swing)" som är en oerhört trevlig bok och det finns många tabeller i den som sammanfattar innehållet på ett bra sätt så det är väldigt lätt att även använda den som referenslitteratur.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

annars är javas api ovärdelig.

kan inte adressen utantill kan någon upplysa oss tack.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

När jag läste Java 5p så hade de börjat använda en ny kursbok som de tydligen tyckte var bättre än Skansholms. Den hette Java Software Solutions av Lewis & Loftus.
Själv använde jag den inte så mycket men det jag läste var helt klart godkänt. Den kostar 400 - 500 :- tror jag

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jan Skansholms "Java direkt (med swing)" äger. .den ska du ha!

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB

Permalänk

Håller också med om Jan Skansholms "Java direkt (med swing)"

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Inaktiv

Vi använde boken Java Direkt - med swing, på den förra utbildningen jag gick. Det var en systemutvecklarutbildning.

Den boken var hur bra som helst.

Permalänk

Jag har läst Java Direkt - med Swing, som de flesta andra som skrivit här, men jag tycker att den är värdelös jämfört med Java Software Solutions av Lewis/Loftus (som Ekberg nämnde). JSS är mycket mer pedagogisk och fokuserar på viktigare saker, även om de gärna kunde ha skippat hela applets-delen i boken. Fördelen med Java Direkt är att den är på svenska, och att den tar upp sockets. Nackdelen är att den hoppar fram och tillbaka, skulle verkligen inte ha lärt mig programmering om jag skulle börjat med den

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

hittar inte "java direkt"

har sökt på adlibris.se och bokus.com! Finns det några fler bokhandlare på nätet?

Visa signatur

-->> From the Republic of Jemtland --<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
När jag läste Java 5p så hade de börjat använda en ny kursbok som de tydligen tyckte var bättre än Skansholms. Den hette Java Software Solutions av Lewis & Loftus.
Själv använde jag den inte så mycket men det jag läste var helt klart godkänt. Den kostar 400 - 500 :- tror jag

Den är rätt värdelös... Går inte igenom på rätt sätt och dessutom så är nästan halva boken bara kopia av api:erna som finns på nätet (för nån gammal version då såklart)

Är rätt svårt att hitta böcker som slår en bra föreläsare med val förberedda laborationer faktiskt...

Visa signatur

Allmänt virrig.

Permalänk
Medlem

Re: hittar inte &quot;java direkt&quot;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ovikspojken
har sökt på adlibris.se och bokus.com! Finns det några fler bokhandlare på nätet?

http://www.bokpris.com/search.php?search=java+direkt+med+swin...

Permalänk

sökte på fel namn

sökte på "java direkt", utan swing;-)
men köpte "grunderna i java" + "head first java"
Nu ska det javas........
Tack för alla svar!

Visa signatur

-->> From the Republic of Jemtland --<<

Permalänk

Stöter du sen på några specifika problem så vet du ju var du ställer frågorna

Visa signatur

Allmänt virrig.