Permalänk
Medlem

nForce4, 2 prollar

Hur har de löst det? Om det är "som vanligt" så hjälper det mig inte alls om jag vill maxa ut i ett spel eller köra en tung 3dsMax rendering och fortfarande kunna sitta på IRC och titta på en film, något som per min mening inte vore omöjligt om de löst det hela med samma typ av idé som nView. Att man kan bestämma vilket program som skall köras på vilken prolle. Låt windows i fråga köra på prolle 1 så lirar du Hl2 på en helt egen prolle, prolle 2. DET skulle vara ett prestandakliv utan dess like!
Men vad vet jag....
Vet ni?

Permalänk
Medlem

ja i en perfekt värld skulle det nog fungera jättebra, men jag tror inte det är så enkelt direkt.
att bara ha ett program som man kan välja vilken processor som ska göra vad.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med "prolle"? CPU eller grafikkort (i SLI)?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hjälpsam

Två grafikkort, alias SLI som nForce4 ger äger i spel.

Två prollar är jute i spel men totalt äger allt annat.

Om man kör med två prolla och två gfx kort så äger man allt

Kika här;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36431...

Och här;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37788...

"read it and wheep"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mm, vackert!

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Re: nForce4, 2 prollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Hur har de löst det? Om det är "som vanligt" så hjälper det mig inte alls om jag vill maxa ut i ett spel eller köra en tung 3dsMax rendering och fortfarande kunna sitta på IRC och titta på en film, något som per min mening inte vore omöjligt om de löst det hela med samma typ av idé som nView. Att man kan bestämma vilket program som skall köras på vilken prolle. Låt windows i fråga köra på prolle 1 så lirar du Hl2 på en helt egen prolle, prolle 2. DET skulle vara ett prestandakliv utan dess like!
Men vad vet jag....
Vet ni?

Varför inte köpa 2 datorer i stället ??

Permalänk
Medlem

3ddi3

jävla idiot..köpa 2 datorer HAHAHAHHA

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jende
3ddi3

jävla idiot..köpa 2 datorer HAHAHAHHA

Inga dumkommentarer i tråden tack! Vårda ditt språk, 3ddi3, annars kanske jag slinter till på varningsknappen till nästa gång du fjantar dig!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Najk

Ursäkta mig! ber om ursäkt

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Därför att det är rätt tungt att spela Halflife2 på två burkar samtidigt?
Det tycks mig att de moderkorten och idén visad BÖR göra att alla program kör det som "en" CPU, precis som SLI korten används som ett grafikkort (med risk för att bli misuppfattad, men ni förstår nog vad jag menar) vilket bör smiska stjärt bortom allt!

Permalänk
Hjälpsam

I windows kan du ddedikera okia processer till en given processor.. Men detta är rät onödigt då windowd är kycket duktig på den fördelningen själv och att en tråd/program byter mellan två processorer helt steglöst.

Bättre Opteron moderkort har dessuton dedikerade minnesbanker då processorn har inbyggd minneskontroller. Detta gör att processorerna stör varandra mycket lite när de är belastade med olika saker.

Ett exempel på ett litet test jag gjorde i går, körde SuperPI och fick 45sec, sedan körde jag en Prime95 samtidigt som jag körde SuperPI och fick 49sec. Mitt moderkort har rätt puckat upplägg av chipset och gemensam minneskontroller men ändå skilde det bara 10% . Ett Opteron system skulle gjort detta antagligen mycket bättre.

Tunga 3D renderingar, photoshop, filmredigering program är generellt SMP kodade så de utnyttjar max av båda processorerna

Jag menar det, det finns en hel del kul om dualcpu och gärna i kombination med SLI på de två trådarna (och tillhörande länga jag har gett i trådarna)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det finns ett uttryck som sammanfattar min spontana reaktion... SWEET!!