Permalänk
Medlem

cammo-mod [bilder]

Hej!
Har alltid tittat runt här med stort nöje för o se alla moddade lådor osv, har dock aldrig haft tid/råd att göra något sådant själv....
men nu, när jag har dels en låda över som jag inte använder, och dels lite pengar att leka med ska det bli moddning av!

Lådan ska målas i matt camoflauge-färg, den skall ha ett fönster i sidan och ett ventilationsgaller ovanför mitt nätagg (ett sånt agg med en 120 mm fläkt undertill) o sen skall nätagget vändas uppoch ned. detta kommer att göra så att nätagregatet har helt separat luftförsörjning och luftutblås från resten av lådan. jag har inte riktigt bestämt mig för om det skall sitta ngn form av metallnät eller om det skall sitta ett plexi-fönster där, vi får se!
Ska även experimentera med cold cathode lysrör i lådan men det får vi se om det blir snyggt.

Färgen som skall användas är en modellfärg från biltema som fäster på alla ytor, speciellt bra på plast och metall:

lådan ser från början ut såhär:

Ja, det är en q-tek, och nej jag använder inte q-tek nätagget

men nu har jag tagit bort de där förskräckliga lufthämmade
Fläkt"gallren" och slipat de målade metallytorna med våtsandpapper.
Jag tog även bort skjutluckan framför de optiska enheterna.
Såhär ser det ut nu:

Eftersom chassiet har ett par år på nacken så behöver det denna uppiffning

en annan sak som ska göras är att jag ska måla de här:

I matchande färger och täcka med PlastiDip (genomskinligt gummiöverdrag på sprayburk)

om det visas intresse så håller jag er uppdaterade, kanske inte dagligen men nästan!

EDIT: nu har jag passerat the point of no return

Märkte genast att det var ju skitenkelt att såga det där hålet, nu ska kanterna bara fixxas lite också så att det blir jämnt

EDIT2: så här långt är jag nu, det ser inte mycket ut för världen men.....

efter tilljämning av "fönster" och håltagning av tak + fixning med fläktgallret

OBS! jag har ännu ej fäst fläktgallret på taket på något vis!

verkar vara problem med föreningens hobbylokal, men det ska nog lösa sig hoppas jag

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Det kan bli himmla fint men ta inga "ovanliga" färger utan dom gamla hederliga

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem

ahh, inte bara jag som gillar cammo
hade planer på att lacka mitt fulltower i cammolack, försökte få en polare att ta hem en 'SoldF' bok från lumpen åt mig så jag fick se lite bilder och 'tips' eller vad man nu hittar under cammo-delen i boken, men jag fick aldrig någon bok :/

hoppas du uppdaterar allt eftersom, och jag hoppas att du gör det ordentligt, och inte slarvar så det blir som 'ghettograbbarnas' trådar

Permalänk
Medlem

Haha, nej jag ska se till att inte slarva... jag har verktyg till en mindre bilverkstad och lite till så allt hänger på mina skillz
ja men då får jag se till att uppdatera ordentligt då!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

tuff ide.

http://www.4x4.ms/mil/

klicka på m90 cammo, för en lite guide hur man får till ett fint mönster

Visa signatur

P4 @ 2.53, 2x512 ddr, X800XT
"Dom" tog en del av mitt liv! :(
ÖÄ is teh shit!

Permalänk
Medlem

Det blir säkert himla trevligt. Synd bara att cammon inte kommer funger! Den kommer sticka ut mer än vad den lyckas cammoflera sig

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patlador
Det blir säkert himla trevligt. Synd bara att cammon inte kommer funger! Den kommer sticka ut mer än vad den lyckas cammoflera sig

hahahaha

Visa signatur

P4 @ 2.53, 2x512 ddr, X800XT
"Dom" tog en del av mitt liv! :(
ÖÄ is teh shit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armson
tuff ide.

http://www.4x4.ms/mil/

klicka på m90 cammo, för en lite guide hur man får till ett fint mönster

ooooh tackar tackar! funderade på hur jag skulle göra, haden nästan övergett iden med svenskt cammo-mönster... tänkte bara ta lite på måfå

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

m90 cammon är nog den vackraste

Visa signatur

P4 @ 2.53, 2x512 ddr, X800XT
"Dom" tog en del av mitt liv! :(
ÖÄ is teh shit!

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ha svenska sk m/90 cammot med gul text (på tangenter m.m.)

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant chassi ffs! Jag har också lackat om det, satt i plexi + en jävla massa extra fläktplatser och ett nytt hdd rack! satt på fötter har jag också gjort.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

vad använde du för verktyg för att såga ut hålet! såg fint ut! sen drar väl 120mm fläkten under nätagget in luft för att sedan spruta ut där bak? det gör väl att du får ett insug i taket på chassi vilket inte lär vara allt för bra då saker kan sugar in i det ganska lätt hehe

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk
Medlem

En gammal höjdarlåda från Kjell & c.o ser jag Mer bilder nu då!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Jag använde en elektrisk sticksåg med pendelfunktion, och i den satt ett sågblad till stål... som o skära smör med lasersvärd

EDIT: mer bilder kommer i morrn då jag köpt mer grejor och kan börja måla (förhoppningsvis)

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Godis är gott, Gud är godare, fast på ett annat sätt...

Permalänk
Hjälpsam

Ny idé till stil på nästa custom bygge LOL

Sorry; Ontopic
Skall bli riktigt nice att se et juste cammobygge. Glöm inte insidan av lådan med lagom med gula varningstexter, högspäänings skyltar och annat godis. Gå inte till överdrivt med massa neon o junk, skall det vara ljust där inne så rekomenderar jag kammalt hederligt sterilt vitt ljus.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Perfa när man ska ut i skogen och LANa

Nej men fan det är läckert med cammo! Matta färger... känns lite WW2 lixom!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Ja, tyvär kom her viktigpetter (aka "rövhålet") hyresvärd in precis när jag höll på med vinkelslipen i hobbyrummet och sa: "Vem är du? Man får inte använda verktyg som skapar gnistor här inne! Det kallas hett arbete och det måste man ha licens och en utbildad brandsäkerhetsman som övervakar för o göra *bla bla bla* *nedsättande ton* så gå nu härifrån!" som tur var är jag färdig med de "gnistrande" delarna... saknas bara att han kommer o säger att det är förbjudet att måla på hobbyrummet Det fär hålet i taket var Djävulskt mycket svårare och mer tidskrävande än hålet i sidan dels för att den plåten är tjockare, och dels för att det inte var möjligt att använda sticksågen där, därav vinkelslipen... vi får se hur det går!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Hahaha! Själv har jag en granne som har plåt verkstad så det är bara att gå över och låna för mig

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk

Vilken jävla världsväktare, sätt honom på plats från alla Sweclockare ;P

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Ja, tyvär kom her viktigpetter (aka "rövhålet") hyresvärd in precis när jag höll på med vinkelslipen i hobbyrummet och sa: "Vem är du? Man får inte använda verktyg som skapar gnistor här inne! Det kallas hett arbete och det måste man ha licens och en utbildad brandsäkerhetsman som övervakar för o göra *bla bla bla* *nedsättande ton* så gå nu härifrån!" som tur var är jag färdig med de "gnistrande" delarna... saknas bara att han kommer o säger att det är förbjudet att måla på hobbyrummet Det fär hålet i taket var Djävulskt mycket svårare och mer tidskrävande än hålet i sidan dels för att den plåten är tjockare, och dels för att det inte var möjligt att använda sticksågen där, därav vinkelslipen... vi får se hur det går!

Tur att man har sånt certifikat då....

Och att man inte bor i lägenhet... Bara att modda på

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

hmm.. vi har en sån där traktor stående vid en sommarstuga i småland.. fast däcken måste lagas och pumpas..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel så snackade ni något om att ha en fläkt som suger in luft uppe på datorn eller har jag det? Om duhade tänkt det så avråder jag dig ha den så lågt som möjligt helst nere vid golvet (använd ett dammfilter isf) och ha utsuget uppe på datorn.

Du har en grym ide!

Mvh Daniel

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Min tanke med fläkten (som sitter i botten mitt nätagg) är att nätagget skall ha separat värme-miljö från resten av lådan. alltså, agget drar in luft från hålet uppe i chassiet och blåser ut där bak. detta så att agget dels inte snor luft från min cpu-kylare som sitter precis under 120-mm fläkten i agget, och dels så att den inte snor redan varm luft från insidan av lådan... detta gör att agget blir bättre kylt + att min cpu mår kalasmycket bättre pga mer luft.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

oj trodde det var en sonata först

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Min tanke med fläkten (som sitter i botten mitt nätagg) är att nätagget skall ha separat värme-miljö från resten av lådan. alltså, agget drar in luft från hålet uppe i chassiet och blåser ut där bak. detta så att agget dels inte snor luft från min cpu-kylare som sitter precis under 120-mm fläkten i agget, och dels så att den inte snor redan varm luft från insidan av lådan... detta gör att agget blir bättre kylt + att min cpu mår kalasmycket bättre pga mer luft.

Man skulle ju kuna dra ett rör utifrån lådan som gjorde att luften gick direkt till processorns kylfläns och sedan vidare rätt ut.

Och även på gpu, vet inte hur mycket effekt det skulle ge men jämfört med att cpu,gpu och nb har samma luft att kylas med borde det skilja litegranna.

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd

hur går det här då???

Visa signatur

P4 @ 2.53, 2x512 ddr, X800XT
"Dom" tog en del av mitt liv! :(
ÖÄ is teh shit!

Permalänk
Sötast

verkar som projektet dog ;P

Permalänk
Medlem

Tragiskt

Permalänk

jag hade ju velat se resultatet