Permalänk
Medlem

Tiscali Basic 8mbit

är det någon som känner till något om tiscalis tjänst basic 0,5-8mbit? pratade med dem och kom fram till att jag kan få 7-8mbit effektiv bandbredd för 298:- i månaden. detta lönar sig eftersom det inte tillkommer kostnad för modem eller ikoppling.

men finns det några kända problem med tiscali? jag längtar efter bättre internetuppkoppling eftersom jag med telia får 400-500kbit/s på tptest.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

va har du för uppkopling från telia nu?

Permalänk
Medlem

Lajser: ADSL 8 Mbit såklart...

Det är ett bra alternativ eftersom det inte går via Telias nät. Chansen är stor att du får bättre prestanda.

Men kör TCP optimizer innan du byter leverantör, det löser de flesta prestandaproblem.

Permalänk
Medlem

nejnej, jag har telia 0,5mbit nu får 350-500KBit/s med denna uppkoppling.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
nejnej, jag har telia 0,5mbit nu får 350-500KBit/s med denna uppkoppling.

Isåfall skulle jag verkligen inte byta!
Om du får 350-500Kbits på en 0,5Mbits uppkoppling så ska du vara jäkligt glad!
Men du kanske menar Kbits? För isåfall är det helt normalt!

Permalänk
Medlem

Tiscali

Tiscalis tjänster går via Telia's nät i Norden. Samma grejor, samma egenskaper, lite annorlunda förpackning av pris och kundtjänst. Däremot har Tiscali eget nät och peeringpunkter i Sydeuropa och USA. Men där har man snarast sämre delay och ping än Telia.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Isåfall skulle jag verkligen inte byta!
Om du får 350-500Kbits på en 0,5Mbits uppkoppling så ska du vara jäkligt glad!
Men du kanske menar Kbits? För isåfall är det helt normalt!

öhm, jag förstår inte ett smack av detta inlägg. du säger att jag ska vara glad för att min 0,5mbits-tjänst går strax under 0,5mbits, men om jag menar att den går i den hastigheten så är det normalt?

jag skulle vilja ha en 8mbits-tjänst så jag kan få 8000kbits/8mbits, istället för 500/0,5.

men jag skulle bara vilja veta om det finns några kända problem med tiscali.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
öhm, jag förstår inte ett smack av detta inlägg. du säger att jag ska vara glad för att min 0,5mbits-tjänst går strax under 0,5mbits, men om jag menar att den går i den hastigheten så är det normalt?

jag skulle vilja ha en 8mbits-tjänst så jag kan få 8000kbits/8mbits, istället för 500/0,5.

men jag skulle bara vilja veta om det finns några kända problem med tiscali.

Du skrev att du fick 300-500KBits Vilket inte är 0,5Mbit.
300KBits är ungefär 2,5Mbits

125KBit = 1Mbit.

Du ser, det är skillnad på stora och små B

Stort B = Byte
litet b = bit

Permalänk
Medlem

Re: Tiscali

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Tiscalis tjänster går via Telia's nät i Norden. Samma grejor, samma egenskaper, lite annorlunda förpackning av pris och kundtjänst.

Nej, det gör det inte alls. Tiscalis 8 Mbit för strax under 300 kr går via Telenors nät.

Läs mer via http://www.tiscali.se/consumer/adsl/upptill8mbit.php

Tiscalis andra produkter går via Skanovaplattformen (ex. 8 Mbit och trafikbegränsning för 380 kr/mån) och alltså i Telias nät men det snackar vi inte om i den här tråden.

VitoC: Fast "bit" är ändå alltid "bit" även om man skriver "Bit", "bIT" eller "BIT". Det skall inte kunna misstolkas (även om jag gjorde det när jag antog att han hade 8 Mbit och inte 0,5 Mbit).

Permalänk
Medlem

ja, det skulle vara skillnad om jag skrev kb eller KB, men inte när jag skriver Kbit eller KBit.

nå. detta har gått nog offtopic. skulle gärna vilja ha svar på om det är något som är knas med tiscali.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tiscali

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Nej, det gör det inte alls. Tiscalis 8 Mbit för strax under 300 kr går via Telenors nät.

Läs mer via http://www.tiscali.se/consumer/adsl/upptill8mbit.php

Tiscalis andra produkter går via Skanovaplattformen (ex. 8 Mbit och trafikbegränsning för 380 kr/mån) och alltså i Telias nät men det snackar vi inte om i den här tråden.

VitoC: Fast "bit" är ändå alltid "bit" även om man skriver "Bit", "bIT" eller "BIT". Det skall inte kunna misstolkas (även om jag gjorde det när jag antog att han hade 8 Mbit och inte 0,5 Mbit).

Hehe, tack för rättelsen!
La inte märke till det heller.. ska nog gå hem nu känner jag...

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har någon synpunkt på Tiscali Basic?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Jag har själv Tiscali Basic. Får en download på en max 700-800Kbit/s. Laddar ner annars 600-700Kbit/s. Har inga alls problem med dett, och priset är riktigt bra.

Visa signatur

;)

Permalänk

Tiscali

jag har åckso tiscali allt är bra föruton när man får en räkkning på 1384 kr

Visa signatur

P4 3.2 GHZ DDR 1024

Permalänk
Medlem

Re: Tiscali

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seat Club Sweden
jag har åckso tiscali allt är bra föruton när man får en räkkning på 1384 kr

Öhh! Har de en nerladdningsbegränsning eller? Då borde du garanterat byta till Telia med bättre peering etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga såhär.
Jag hade telia 2 Mbit, sedan skulle dom släppa 8 Mbit i stan, Ludvika.

Då såg jag att Tiscali erbjöd sedan juni att man kunde få 8Mbit för 298 kr, självklart byter jag tänkte jag, 150 kr/månaden billigare

Får det flyttat den 15 aug, 15 sep ringer jag och frågar när jag ska bli överflyttad till deras 8Mbit, dom lovade så snart det går! Vi brukar flytta inom ett par månader i normalfall. (stationen är utbyggd enligt dom redan i juni) och dom brukar bara flytta ett par i taget...... *grrrr*

Jag har ringt ett antal ggr nu, sitter fortfarande på 0.5Mbit.
Fyfan för Tiscali säger jag.

Men jag ska flytta till en bostadsrätt där dom ska dra in riktigt lan till sommaren, så jag är väll kvar hos Tiscali tills dess...

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

kan hända att jag har fel men har inte Tiscali nerladdningstak på sin 8mbits tjänst?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

Jag har Tiscali Basic 0.5Mbit och för mig fungerar det väldigt bra men supporten de har är inte direkt nå hjälpsamma av sig.. iaf då när jag ringde till dem men det var väl för typ 1år sedan så nu får man väl hoppas att de har förbättrats

Permalänk
Medlem

har också detta skräp..

skulle ha fått 8mb i juni men sitter än idag på 0,5..ringer man dit så säger dom att man ska ha 8mbit och att "det var märkligt"..blir så less på dem, totalt värdelösa..men på andra ställen kanske det funkar bättre.

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Medlem

Har också Tiscali Basic 0,5Mbit och skulle få min uppkoppling uppgraderat i oktober. Det står att den stationen är utbyggd men fortfarande så har inget hänt förutom att jag har fått ett brev om prisänkningen (runt 40kr).
Det var ju bra, men det finns en sak som stör mig ini helvete: ALLTID efter 18:00 pingar jag +100ms till alla servrar, men när jag ringer och klagar säger dom bara: Testa tptest och sen hör av dig. Och så klart så får jag ~512kbit där, medans det inte funkar som det ska med allt annat....

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

men vadå tiscali använder väll skanovas nät?

Visa signatur

Expert på ALLT
anm. pga omreg