Finns det nått program man kan mäta vad datorn drar i watt?

Permalänk
Medlem

Finns det nått program man kan mäta vad datorn drar i watt?

Skulle vilja veta vad datorn drar i watt.
Är det nån som vet om man kan använda nått program eller dyrligt?

Mvh /Musa

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk
Medlem

Nåt program för det finns inte eftersom det inte finns nån mätare för sådant i datorn.

Däremot finns det andra saker som ger precis samma information, kolla in denna:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_pro...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D.
Nåt program för det finns inte eftersom det inte finns nån mätare för sådant i datorn.

Däremot finns det andra saker som ger precis samma information, kolla in denna:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_pro...

Det känns ganska onödigt att den...

Citat:

Drivs med 2 st 1,5 V-batt.

(jag fattar att det är för att man inte ska behöva mata in prisuppgifter etc mellan varje gång den används eller flyttas till annat uttag)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Visst känns det onödigt, jag håller med!

Permalänk
Hedersmedlem

32-3760 på Classe är billigare och bättre imho.

Anledningen till att mätarna går på batteri tror jag är för att de inte ska skeva till mätvärdet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Orkade inte leta efter den på andra ställen, hade för mig att jag sett den på TM så därför använde jag det bara som exempel.

Det stämmer nog att det är orsaken till batteridriften, tänkte också på det.

Permalänk
Medlem

Tack så mycke. Man kan ju bara hoppas att den mäter ganska rätt :/

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |

Permalänk
Medlem

Jag köpte Clas Ohlsson elmätare var ganska intressant att mäta datorerna här hemma måste jag säga. Visste ni t.ex. att en normal dator drar 15 watt när den inte ens är påslagen. Min workstation med 2,4 GHz processor, 2 raptor hårddiskar och Radeon 9800 grafikkort drar ungefär 150 watt i idle men kör jag igång 3dmark drar den 225 watt. Min 19" TFT skärm låg på ungefär 40 watt som jämförelse så en dator förbrukar mer än vad man kan tro!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Visste ni t.ex. att en normal dator drar 15 watt när den inte ens är påslagen.

Nätagget drar lite fast datorn inte är igång, olika mycket beroende på nätagg (brukar enligt mina erfarenheter ligga mellan 5 och 20W). Det kommer man runt ifall man har en strömbrytare bak på agget så man kan bryta strömmen helt, eller som jag har en förgreningsdosa med brytare som datorn, skärmen mm är kopplat till.

Det där gäller även det mesta btw, t.ex. skärmar (iaf CRTs), videon på standby osv.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Allt drar underhållsström. Förstärkare,tv osv.

Därför ska man slå av på en strömdosa eller liknande om man vill spara pengar.
Lägg ihop allt man har i huset/lägenheten så blir det rätt många Watt som står igång 24/7.

Permalänk
Medlem

men det innebär väll bara när dom står på standby?

Visa signatur

"Every Action has a Reaction"
-Angus Macgyver.

Permalänk

Så här gör man det gratis:

I din central har du något som indikerar energiförbrukningen. Vanligtvis är det en snurrande skiva eller en blinkande lampa. Dessa är märkta med vad dom anger, snurrande skivan brukar vara 120 varv=1 kWh. Hos mig är en blinkning= 1 Wh.

Börja med att räkna ut din minimieffekt, dvs slå av allt helt utom det som inte kan slås av, (kyl, frys, värmepump etc). Om vi kör med att ni har en blinkande lampa, som jag har, så räknar ni helt enkelt antal sekunder och hundradelar mellan 2 blinkningar. Dela denna tid i sekunder (t.ex. 10,16 s) med 3600 (antal sekunder på en timme). Invertera sedan denna siffra. 1/svar. Sen kan ni börja sätta igång allt ni vill mäta på och kolla skillnaden, glöm altlså inte att dra bort din minimieffekt på alla uträkningar.

Vi snurrande skiva så räknar ni tiden för ett varv t.ex. Snurrande skiva är mycket lättare att räkna på pga att ju mindre antal sekunder desto större felmarginal.

Ex. blinkande lampa (en blinkning=1Wh)

10,16 (s)/3600 (s)=0,00282

1 (Wh)/0,00282 (h)= 354.6 W

Ex. snurrande skiva (120 varv=1 kWh)

Ett varv tog 25 sekunder.

25/3600=0,00694
0,00694*120=0,83
1/0,83=1,2 Kw (1200 W)

Enjoy!

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk

382 w ca kräver min dator, inte konstigt att mitt gamla nätagg rök förra veckan (300w)

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Det där ger bara en väldigt grov fingervisning. En hårddisk t.ex. drar oftast runt 10W, inte 25W.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |