Labs2 erbjuder 1 Gigabit per sekund till privatpersoner

Permalänk
Avstängd

Skulle kört, 2st source servrar, en hl2dm, en cs:s, en ventrilo server, en ftp, en tankserver, kanske en bf1942 och ut2004. Det skulle jag gjort.

Permalänk

Fiiiinnnns otroligt mycket man kan göra med en 1gbit uppkoppling

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

Synd att min HSB-förening precis låst sig till BBB. Hoppas de (BBB) kontrar med nått liknanade eller tar bort sitt traffiktak på 100mbit tjänsten

Permalänk
Medlem

streama tv/movie on demand, hdtv, telefon, webserver, ftp server, spel server m.m.
Man kan aldrig få nog med bandbred för det kommer alltid komma nya tjänster som man kan använda den till.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk

tror nog man kan hyra ut några 100 mbits bandbredd till något företag eller liknande för ganska höga summor
det hade jag gjort iaf... du är det bara att hoppas på att familjen flyttar. ska nog se till att det blir lite mögel i källaren, så är allt ordnat

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brännarn
kan juh hoppas att bbb inser att deras 100mbit tjänst kanske kostar lite väl mycket i jämförelse, helst som dom har trafikgräns, så att dom på sikt tar bort gränserna och sänker kostnaden.

Bandbredd är inte gratis. Jag har svårt att tro att det går att gå runt med 600kr/månad för en sån fetuppkoppling. Den är säkert rejält underdimensionerad.

Permalänk
Medlem

med tanke på överföringshastigheterna i en HD e lägra än 1gbit/s så kommer inte privat personer kunna bevisa så lätt att det inte är 1gbit/s, eller?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

har man raidade raptors så kan man komma upp en bra bit iaf.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]

Permalänk
Medlem

jo det förstås, men du kommer nog inte upp i 1gbit/s eller?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

ni skall nog se att knytpunkterna begränsar före era hårddiskar

fast det är ju vid internatjänster då dock kapacitet kan nyttjas

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Herregud vad många som är okunniga inom detta område på Swec.
Att dom ens postar saker dom inte har en aning om i en disskution som denna..

1. Man har ingan användning av denna anslutning såvida man inte kör raidade scsidiskar.. (om man vill uppnå max kapacitet vilket man ändå inte kommer göra)

2. Lär er att hög bandbredd != låga pingtider. Därför skulle det inte funka så bra att sätta upp en hel rad med servrar.. då måste man ha en ruskigt bra router som håller koll på alla dom paketen..

Jag har extremt svårt att se att dom dessutom skulle kunna ge 1gbit/s / person... men visst.. jag har säkert fel.

Hoppas jag inte lät allt för sur/arg men man blir trött på personer som postar massa onödiga (korkade) komentarer..

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
Bor i lund... dock inte i HSB lägenhet... men den rakt över gatan är... Borde dra en lång tpkabel kanske=)

Säker på att dom inte har BBB i den föreningen?

Bor själv i en HSB bostad & har BBB 10/10.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis: Jag trodde alla HSB fastigheter hade HSB bolina ?
Jag har det iaf.. bor i Malmö..

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
1. Man har ingan användning av denna anslutning såvida man inte kör raidade scsidiskar.. (om man vill uppnå max kapacitet vilket man ändå inte kommer göra)

Eller ett flertalet servrar som pumpar ut sidor samtidigt.
Som privatperson så ser jag inte heller varför man skulle behöva 1 gigabit men i framtiden blir det säkert ett måste.

Vad tar HDTV? 50 mbit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Skruvis: Jag trodde alla HSB fastigheter hade HSB bolina ?
Jag har det iaf.. bor i Malmö..

//Magnus

Tror att det bara är HSB föreningar i malmö/lomma som har HSB bolina... resten av sverige? har BBB.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

tror inte man lyckas utnyttja en sådan bandbredd såvida man inte slänger upp 10 FTPservrar, några datorer med spelservrar eller annat. Har B2 10/10 och använder väl 10-40% av den bandbredden ;).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Eller ett flertalet servrar som pumpar ut sidor samtidigt.
Som privatperson så ser jag inte heller varför man skulle behöva 1 gigabit men i framtiden blir det säkert ett måste.

Vad tar HDTV? 50 mbit?

om man kör usel codec mohända, kan komma ner i 4-5 Mbps med mpeg4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
tror nog man kan hyra ut några 100 mbits bandbredd till något företag eller liknande för ganska höga summor

Nej, det tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
om man kör usel codec mohända, kan komma ner i 4-5 Mbps med mpeg4.

Hela grejen med HDTV är väl just att den inte är komprimerad med codecs och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
Hela grejen med HDTV är väl just att den inte är komprimerad med codecs och dylikt.

va? hur menar du?

HDTV är till för att öka upplösningen om man ska använda dator teminologi, mpeg2 har redan stöd för hdtv, dock är denna codec betydligt mindre effektiv än tex mpeg4, bland annat på grund av att mpeg2 kom för ~10 år sen.

om du ska köra okomprimerad HDTV snackar vi flera 100 Mbps lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

För mera information, ring Jonas Birgersson på 070 515 27 62.

Bara jag som såg detta? Verkar inte speciellt seriöst.

Permalänk
Medlem

Jaha, det visste jag inte! Trodde HDTV var så "rent", dvs okomprimerat, som det bara kunde bli, men det var tydligen fel. Nu vet man det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeyMan
Jaha, det visste jag inte! Trodde HDTV var så "rent", dvs okomprimerat, som det bara kunde bli, men det var tydligen fel. Nu vet man det

Samma här, trodde jag med. Ack ack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Herregud vad många som är okunniga inom detta område på Swec.
Att dom ens postar saker dom inte har en aning om i en disskution som denna..

1. Man har ingan användning av denna anslutning såvida man inte kör raidade scsidiskar.. (om man vill uppnå max kapacitet vilket man ändå inte kommer göra)

2. Lär er att hög bandbredd != låga pingtider. Därför skulle det inte funka så bra att sätta upp en hel rad med servrar.. då måste man ha en ruskigt bra router som håller koll på alla dom paketen..

Jag har extremt svårt att se att dom dessutom skulle kunna ge 1gbit/s / person... men visst.. jag har säkert fel.

Hoppas jag inte lät allt för sur/arg men man blir trött på personer som postar massa onödiga (korkade) komentarer..

//Magnus

haha skrattar så jag dör.. ditt inlägg var ju fan det dummaste hittils!
snacka skit, en vanlig ny 7200 disk läser och skriver i runda slängar 40 mega byte / sekund.
teoretiskt max för gigabit är 125 mega byte / sekund så det krävs bara 3 st diskar i en ftp för att utnyttja bandbredden till max. Ta dina raidade scsi och kör upp nån stans.

Kör du dessutom mp3-radio, spelservers, webbsida med forutm etc så är ju 1Gbps lagom.
Och sen när ger gbit ethernet HÖGRE pingtider? Snarare lägre för man behöver snabbare routers osv. Men en router som klarar Gbit klarar Gbit och lär inte dö av nån gameserver din klant. Men visst ADSL tekniken kan ibland behöver interleave (hög ping till gateway) vid hög bandbredd men det är ju en annan teknik och går inte ens att jämföra.

Och visst kan dom ge 1Gbps/ person fram till gateway. Efter det är det ju ingen garanterad bandbredd. Där kan dom ha 100 000 pers som delar på 1Gps om dom vill det. Who knows.

Hoppas att jag lät sur för man blir jävligt trött på personer som ska rätta andra med saker som är helt käpprätt fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se den backbonen mellan alla switchar som klarar 1Gbit/persson.

Inom ett hus kanske man kan hålla 1Gbit.

10Gbit är max vad jag sett som uplink på switchar iaf.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Jag skulle vilja se den backbonen mellan alla switchar som klarar 1Gbit/persson.

Inom ett hus kanske man kan hålla 1Gbit.

10Gbit är max vad jag sett som uplink på switchar iaf.

Förhoppningsvis så väljer inte ALLA att skaffa det
Det kostar endel och långt ifrån alla behöver det idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
haha skrattar så jag dör.. ditt inlägg var ju fan det dummaste hittils!
snacka skit, en vanlig ny 7200 disk läser och skriver i runda slängar 40 mega byte / sekund.
teoretiskt max för gigabit är 125 mega byte / sekund så det krävs bara 3 st diskar i en ftp för att utnyttja bandbredden till max. Ta dina raidade scsi och kör upp nån stans.

tänk på att PCI bussen inte pallar det. PCIx eller PCIe (?) är nog att föredra. Men visst går det att använda 1Gbit men många kan inte det, detta är precis vad alla utnyttar när de överbokar. Alla kan inte ringa med sin telefon dygnet runt, men de gör inte alla heller så det är därför det funkar. Frågan är bara hur de diffirensierar trafik när deras nät är fullt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
va? hur menar du?

HDTV är till för att öka upplösningen om man ska använda dator teminologi, mpeg2 har redan stöd för hdtv, dock är denna codec betydligt mindre effektiv än tex mpeg4, bland annat på grund av att mpeg2 kom för ~10 år sen.

om du ska köra okomprimerad HDTV snackar vi flera 100 Mbps lätt.

HDTV susar fram i 15 Mbps. Så sänds det i USA i alla fall.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killme413
haha skrattar så jag dör.. ditt inlägg var ju fan det dummaste hittils!
snacka skit, en vanlig ny 7200 disk läser och skriver i runda slängar 40 mega byte / sekund.
teoretiskt max för gigabit är 125 mega byte / sekund så det krävs bara 3 st diskar i en ftp för att utnyttja bandbredden till max. Ta dina raidade scsi och kör upp nån stans.

Du får inte glömma att du behöver en controller som klarar av att hantera all data samt, som tidigare nämns, har kortet i en PCI-X eller PCI-E slot.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tänk om 100 perssoner får virus eller sitter och kör DDoS Attacks. De måste väl hinna med en hel del datorer?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,