Laga ett traisgt nätagg? Standby lampan lyser!

Permalänk
Medlem

Laga ett traisgt nätagg? Standby lampan lyser!

Hej,

jag råkade för en tid sedan kortlusta agget med strömkabeln man kopplar in till diskettenheten.

Det dog då helt enkelt, jag har tidigare kortlutit det av misstag men det har alltid klarat att starta igen. Inte den här gången.

Strömdioden på moderkortet lyser när jag petar in agget i bruken men händer inget när jag försöker starta burken.

Testade då att tjuvkoppla det (grön till svart) men får inget utslåg på kontakterna (mäter med multimeter med en hdd och en cd inkopplad som belastning).

Jag har öppnat den och försökt hitta nån säkring utan framgång, bytte även ut det där apparatuttaget i hopp om att det fanns nån typ av säkring i den som kanske hade dragit, men ingen framgång. Allt på kortet ser helt ut ser inga tendenser till bränt, kokade kondingar eller dyligt, så jag har kört fast kan man säga.

Agget i fråga är ett Chieftec 340W (HPC-340-201 ATX12V)

Nu lämnar jag över ärendet till eliten här på Sweclockers, hjälp mig! Ge mig tips om vad jag kan kolla/testa/byta ut.

Tacksam för all hjälp i ämnet.

Mvh, Daniel

Permalänk
Medlem

Slit fram multimetern och börja leta

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem

U shuld love the "multimeter"

Permalänk
Medlem

Säger som dom andra... testa med multimetern i kontakterna.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Är ni icke läskunniga?

Citat:

Testade då att tjuvkoppla det (grön till svart) men får inget utslag på kontakterna (mäter med multimeter med en hdd och en cd inkopplad som belastning).

Permalänk
Medlem

Du skall mäta allt du kan mäta, alla mätbara komponenter som kan ha krachat.. eller nått sånt.. eller leta ännu mera efter någon form av säkring eller ploppad konding...

Permalänk

Låt nätaggregatet vara strömlöst i ungefär ett dygn med belastningar på utgångarna, så det får ladda ur helt och testa sen igen, kan bara vara att det slagit ifrån modell deluxe utan att för den delen vara trasigt, men om det beter sig konstigt efter att varit strömlöst bör du fundera på felsökning av komponenterna eller att köpa ett nytt.

Visa signatur

Kan inget om mycket