Hittar inte OS på sata när jag lägger till ide(hdd)!

Permalänk
Medlem

Hittar inte OS på sata när jag lägger till ide(hdd)!

Jag har en ny dator som har en sata hårddisk med OS(XP) på.

När jag lägger till en äldre hårddisk 120gb ATA133 så kan jag inte välja sata hårddisken som boot disk i bios.
Datorn hittar inte OS och ber mig starta om.
Jag har testat master, slave o cable selekt men inget funkar.
Jag kan bara välja floppy, cd o ata133 hårdisken.
Varför kan jag inte välja ide3 kanalen med sata när jag har kopplat en hdd på ide2 master kanalen som OS boot?

Finns det någon lösning?

Permalänk

Nytt BIOS?

Vet att Abit har fixat lite sådana problem i sina BIOS, dvs IDE + SATA-kombinationer där man ibland inte kunde boota från SATA när en IDE var med i leken.

Testa.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Ska jag byta bios!
Hur?

Jag har ett Asus nforce3 250, sata, lan, 7.1 mm

Permalänk
Medlem

jag har samma problem som du. Jag har laddat hem nytt bios och försökt programmera in det med awdflash. Men jag får detta felmeddelande.

"the program file's BIOS-lock String does not match with your system"

Jag blir så förbannad. Har du löst ditt problem eller???

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem

Nej!

Ska testa att byta bios, Trance_Allstar rekomenderade abit.

Vad är awdflash?

Permalänk
Medlem

det är programmet du använder för att "flasha" (programmera) bioset med.

Jag får nog fan ta och installera Windows på IDE-disken och lägga alla filer på SATAN istället för detta börjar bli så surt

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, är det ngn som kommit på en lösning?

Permalänk

Det ändrar man bara i biosen så att den skall bota ifrån sata-hdd istället
I vilket fall på abit ic7-max3:an

Visa signatur

P4-3.2 - Abit IC7-Max3 - 2x1024 pc400 - Radeon 9600XT 256 - +3TB hdd - Philips 19" TFT
MVH/Caveman

Permalänk

har ni 1st boot device: Hard Drive?

står det hard drive eller står det namnet på hårddisken, om det står hard drive ska du gå in i Hard Drive Boot Priority och sätta SATA disken som etta

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550