Permalänk
Medlem

problem med datorbygge!

Hej! har precis köpt en massa datordelar på datorbutiken, det är ett Uppgraderingspaket AMD Athlon64 3200+ S754, MSI K8N Neo Platinum nForce3 250Gb, 512Mb DDR,

ett Connect3D All In Wonder Radeon 9800SE 128Mb DDR TV-out DVI VIVO bulk AGP grafikkort, båda köpta på datorbutiken.com, och ett Q-tec nätagg på 400 Watt, och en hårddisk på 160 GB, men nu till problemet, den går inte igång!! vad är det för fel?? när man sätter på den börjar alla fläktar att spinna o LEDs lyser, på DVD-brännaren lyser LEDen men den facket går inte o trycka ut.

Nån som har en aning??

Permalänk
Medlem

är de bara svart på skärmen? har du testat att reseta bios?

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Medlem

Det beror nog på nätagget.. Q-tec är det sämsta du kan få tag i typ

Permalänk
Medlem

det är HELT svart, lyser inte ens, skärmens LED lyser orange, o det tyder ju på nada aktivitet... resetta? jag tog ut batteriet ur BIOS men det hände inget, det ska finnas en massa "jumpers" har jag hört dock, kanske inte är nån skillnad?

Permalänk
Medlem

läs min tråd om P3 agg på ett P4 moderkort, angående 12v 4pins kontakten, jag fick PRECIS samma problem på ett asuskort.

Permalänk
Medlem

Har du stoppat i alla strömkablar till mobot ? ATX kontakten och lilla P4 ska i vad jag vet..

Permalänk
Medlem

Tror knappast att det är agget. Du har antagligen missat någon kabel!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

men du censor! hur fick du det o funka sen då?? bytte du nätagget? för mitt är nyköpt sen igår :S:S

Permalänk
Medlem

Har du satt i en lilla fyrkantiga P4 Sladden?

__--__ | O O | | O O | --------

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

han köpte ju en amd athlon64 ingen p4!!

Permalänk
Medlem

mm Jine, tyvärr så har jag ju det... blir fan tokig snart... fattar inte varför den inte funkar... det finns ju iofs en massa straps på moderkortet det kan vara fel på... men dom kan jag inte mixtra med, har inga sådana kunskaper...

Permalänk
Medlem

Nystan, kontakten kallas för p4 kontakt för att det bara var p4 som använde den i början. men nu har AMD's tillverkare oxå kommit på att det blir stabilare, kan ge mer ström om man klockar osv om man har den.. Så det måste inte vara en p4 för att man ska behöva en sådan kontakt...

Permalänk
Medlem

Ja det var just det jag syftade på.. Men läs i manualen o kolla så alla byglar sitter rätt eller som standard..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Hedersmedlem

hoppas du har moderkorts distanserna??
låter som kortslutning nån stans

Permalänk
Medlem

distanserna?? vad är det? *n00b*
detta är mitt första bygge så jag är lite n00big, så flama mig inte

Permalänk
Medlem

distanserna sitter "bakom" moderkortet så att inte kretsarna ska komma i kontakt med metallen på chassit. du skruvar i dem i chassit innan moderkortet och skruvar i moderkortsskruvarna i distanserna.

Visa signatur

Write that down!

Permalänk
Medlem

jag hadde samma problem bytte agg och allt funka fortfarade inte, sedan såg jag att mitt grafikkort inte var ordentilgt i tryckt , funakr nu.

Visa signatur

i7.

Permalänk

Har du USB-utgångar i fronten?
De har spökat för mig, tog ur allt extrakrafs och då fungerade det.

Visa signatur

War driving ÄR en sport.

Permalänk
Medlem

tjohoori, är dom så jätteviktiga då? jag är inte jättesäker på att jag har såna, för jag menar, det är ju inga kretsar som kan hoppa över till chassit, eller?

Permalänk

Om det är distanserna du menar så är de definitivt nödvändiga, men du har väl inte skruvat moderkortet direkt mot plåten?

Permalänk
Medlem

Kör du utan distanser så blir det kortslutning på direkten, då borde fläktarna snurra till en sekund eller två för att sedan dö. Fortsätter de snurra så brukar det vara grafikkortet som inte sitter ordentligt. Kan dock vara ett dussin andra saker med.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

joo, fläktarna kan snurra hur länge som helst, o graffekorts-fläkten surrar också... blir fan astjurig snart :@

Permalänk

som det nämnts tidigare... det Skall sitta distanser mellan moderkortet och chassi.... det har alltid stått i alla manualer som jag sett till moderkort.

2. kolla så du har följt alla stegen som står i manualen till moderkortet.
det finns annars en bra beskrivning på följande sida: http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/

3.sitter alla kablar på rätt ställe... saknas nån... ? kolla minnena... är de rättvända? tag ur grafikkortet och sätt tillbaka det igen (genom att försiktigt trycka i det i dess sockel, "rakt i sockeln" EJ vicka i det i sockeln.)
Det tog mig 3 gånger att "montera om" grafikkortet innan de funkade.....

OBS! All ikoppling av diverse kort, kablar o enheter i datorn SKALL göras med nätdelen avslagen (i OFF-Läge) dvs ingen ström på...

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM

Permalänk
Medlem

joo, distanser är klart jag har kom jag på, så inte lödningarna på baksidan kommer emot, skall prova det där du sa fatal attraction! jag kan inte mecka med datorn på en vecka nu ska till morsan... återkommer om en vecka

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Hela datorsystem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Q-tec bland dom sämsta nätaggen :/

Visa signatur

[CPU] P4 2.8 @ 3.1 ghz [Minne] 512ddr [MOBO] P4P800-E Deluxe [G-Kort] Geforce FX 5200 [HDD] HDD 2st 120 gb, 1st 200 gb.

Permalänk
Medlem

Hade ett exakt likadant problem på nästa ett likadant system som du, enda som skiljer är processorn plus lite andra obetydliga saker.

Jag testade grafikkortet, i en annan dator och det var lika svart på skärmen där. Slängde ut grafikkortet och satte i ett Asus 9600XT, funkade bra efter det.

Mitt tips är att du testar grafikkortet i en annan dator. Funkar inte det = skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem när vi var på lan i helgen.
Kolla så du har satt fast CPUn riktigt, jag antar att du lyfte på pinnen, la dit cpun och fäste den igen? Min polare hade missat det och han hade exakt samma problem som du har.